De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten."— Transcript van de presentatie:

1

2 digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.

3

4

5

6  Helderziende Helderziende

7 Reactie... 1.

8  Waar is Chris? Waar is Chris?

9 Reactie Hermans, Peters = Nazisme, Ideologie 2. Nieuwe dingetjes uitproberen = Webseks (meer ouderen dan jongeren) 3. Robot = Geweldgames 4. Haasje = Kinderlokker

10  Waar is Chris? Waar is Chris?

11 Tim Ribberink pleegde als 20-jarige op 1 november 2012 zelfmoord omdat hij naar eigen zeggen zijn hele leven "bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten" is geweest. Toen zijn ouders op 5 november 2012 een deel van zijn afscheidsbrief publiceerden in de rouwadvertentie, laaiden er felle discussies op over de gevolgen van pesten. Fleur Bloemen sprong als 15-jarige op 11 december 2012 voor de trein, nadat zij jarenlang gepest zou zijn. Bloemen was het tweede Nederlandse slachtoffer in iets meer dan een maand tijd dat zelfmoord pleegde naar aanleiding van pestgedrag. Er liepen ruim duizend belangstellenden mee tijdens een stille tocht ter nagedachtenis aan haar. [5] [5]

12 ‘Pesten is van alle tijden. Bij digitaal pesten of cyberpesten heeft het terrein zich alleen verplaatst naar internet. ' 24/7

13 Plagen / pesten Vaak betreft het 1 persoon die gepest wordt.  Woorden  Psychisch lijden  Voorbeelden woordgrapjes etc.

14  Daden  Fysiek lijden  Geweld, afpersing

15 Kinderen vinden pesten via internet vaak ook 'gewoon' grappig. Totdat het ze zelf overkomt.

16  Braaf meisje Braaf meisje

17  Braaf meisje  Doet het goed op school  Doet het goed in de sport  Iedereen tevreden…

18  Braaf meisje Braaf meisje

19 Soms durven ze ook meer vanachter een computer. Je kunt de ander niet zien, soms waan je jezelf heel anoniem.

20 Het kind dat ze pesten kan niet makkelijk terugslaan, letterlijk en figuurlijk.’

21 Praat met uw kind over het gebruik van de computer, tablet, mobiele telefoon: wat ze doen en meemaken, hoe ze dat vinden. Probeer dit gesprek zo open, positief en constructief mogelijk te houden. Ze zullen dan eerder naar u toekomen als er een probleem is.

22 Maak afspraken over computergebruik. Hoeveel tijd mag uw kind aan de computer spenderen en waarvoor? Hoe lang en vaak een kind media mag gebruiken is vooral een kwestie van zelf uitproberen en het gezonde verstand gebruiken. Formele richtlijnen zijn daar niet voor, wel adviezen.

23 Het klinkt zo logisch, maar vertel uw kind dat als je iets offline niet zou doen, je dit online ook niet moet doen. (10 geboden) Internet kan een vals gevoel van anonimiteit geven en jongeren durven dan soms meer omdat ze geen reacties zien of zijn grover in hun taalgebruik. Maar leer hen respect te hebben voor anderen en anderen te behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden.

24 Maak uw kind ervan bewust dat niet alles wat online staat betrouwbaar is. Kinderen gaan er vaak vanuit dat alles wat op internet staat, waar is. Zorg ervoor dat ze kritisch blijven.

25 Beveilig de computer waar uw kind gebruik van maakt.

26 Een van de centrale boodschappen uit het Oude en het Nieuwe Testament is de zorg voor de zwakken – voor degenen die anders zijn. Als je dat als christen beseft, kun je die ‘aparte’ klasgenoot niet pesten.

27  Ict-lessen (omgaan met mail, media educatie)  Pestprotocol  Signaleren in de klas (lastig)  Samen met u als ouders (mentor – thuis)

28

29 • • • •


Download ppt "digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten."

Verwante presentaties


Ads door Google