De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE. 1. Definities.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE. 1. Definities."— Transcript van de presentatie:

1 ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE

2 1. Definities

3 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE Vrije tijd: de tijd waarbinnen het individu vrijwillig bepaalde bezigheden onderneemt, hetzij om zich te vermaken, hetzij om zich te ontspannen of om zich verder te ontwikkelen, nadat hij voldaan heeft aan zijn beroepsverplichtingen en aan zijn gezins- en sociale verplichtingen

4 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE •Tijd •Tijd: bestaat uit –Arbeidstijd –Bruto vrije tijd •Bruto vrije tijd •Bruto vrije tijd: bestaat uit –Niet vrije tijd –Netto vrije tijd •Netto vrije tijd •Netto vrije tijd: bestaat uit –Rust –Ontspanning (recreatie) –Ontwikkeling

5 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE Recreatie: het geheel van gedragingen die men in zijn vrije tijd vrijwillig onderneemt of ondergaat, waarvan verondersteld wordt dat ze primair gericht zijn op het bevredigen van de eigen verlangens naar ontspanning als belevingsactiviteit

6 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE Toerisme: het geheel van interrelaties en verschijnselen die verband houden met de verplaatsing naar en het tijdelijk verblijf van mensen in een andere dan de alledaagse leefomgeving, hetzij bij wijze van vrijetijdsbesteding, hetzij in de context van de persoonlijke ontwikkeling, hetzij in het kader van de beroepsontwikkeling

7 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE (schema) •Wonen •Wonen-recreatie •Recreatie •Recreatie-toerisme •Toerisme •Toerisme-werken •Werken

8 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE •Niet toeristische recreatie –Binnenhuisrecreatie –Omgevingsrecreatie •Recreatief toerisme (leisure) –Dagtoerisme –Verblijfstoerisme •Niet Recreatief toerisme –Zakentoerisme, MICE –Studietoerisme, gezondheidstoerisme

9 TOERISME ALS COMPLEX MODEL •Toerist –Omgevingselementen –Motivering •Links tussen toerist en toeristisch product –Transport –Marketing –Reisbemiddeling •Toeristisch product –Toeristisch-recreatieve aantrekkingselementen –Toeristische infrastructuur

10 DEFINITIES TOERISME- RECREATIE Types van toeristen : –Georganiseerde massatoerist –Individuele massatoerist –De verkenner –De zwerver

11 VORMEN VAN TOERISME •Indeling op basis van reismotief –Actief toerisme, sporttoerisme –Avonturentoerisme –Kuurtoerisme –Ecotoerisme –Cultuurtoerisme, evenemententoerisme –Religieus toerisme –Culinair of gastronomisch toerisme –Shopping toerisme –Zakentoerisme, MICE

12 Vormen van toerisme •Indeling op basis van de aard van de bestemming –Stedelijk toerisme –“berg”toerisme, wintersport –Kusttoerisme –Plattelandstoerisme

13 VORMEN VAN TOERISME •Indeling op basis van tijdsduur –Dagtoerisme –Kort verblijfstoerisme : 1-3 nachten –Lang verblijfstoerisme : 4 nachten en meer

14 Vormen van toerisme •Indeling op basis van het reisgezelschap –Individueel toerisme –Groepstoerisme •Familie •Vrienden •Vereniging : socio-cultureel •School •Bedrijf

15 2. TRENDS IN TOERISME EN RECREATIE

16 Kwalitatieve trends •Grotere behoefte aan korte vakanties –1 hoofdvakantie (korter dan vroeger) –1 of meerdere nevenvakanties –Verblijfsduur neemt af •Thematische vakanties –Fietsvakanties –Cultuurvakanties –Kunstvakanties –Culinaire trips

17 KWALITATIEVE TRENDS •Cultuurtoerisme –Citytrips –evenementen –Ook cultuurbeleving op het platteland •Het Beleven staat centraal –Edutainment: IFFM, Folkexperience

18 Kwalitatieve trends •Omgevingsrecreatie –Fietsen –Wandelen –ATF, wandelruiterij •Sport en niet-alledaagse belevenissen –Rafting –Kano en kayak –touwenparcours

19 Kwalitatieve trends •Gezonde levensstijl –Milieu-aspecten zijn belangrijker dan ooit –Ontstressen, gezonde voeding •Wellness en fitness –Kuuroorden hebben een face-lift gekregen –Zwembadcomplexen –Saunafaciliteiten –Kruiden, aromatherapie

20 KWALITATIEVE TRENDS •Kritisch en goed geïnformeerde consumenten –Internet –Klanten staan op hun rechten •Groeiend individualisme –Service op maat –Belang van single rooms

21 Kwalitatieve trends •Grotere belangstelling voor hoeve- en plattelandstoerisme –Rust, onthaasting –Terugkeer naar de natuur –Platteland als consumptieruimte voor de stad •Zoeken naar authenticiteit, kwaliteit •Couleur locale •Streekproducten

22 DEMOGRAFISCHE ASPECTEN •Vergrijzing : –WOOFS –YEEPIES –Specifieke producten •Eenpersoonsgezinnen •DINKS en DINS •Familie-reünies

23 RESERVERINGSGEDRAG EN INFORMATIEWERVING •Nood aan duidelijke boodschappen •Belang van merknamen en kwaliteitslabels •Nood aan betrouwbare informatiebronnen –Over-communicatie –Rol van de media •ICT-gebeuren : –Internet –

24 3.HISTORIEK VAN HET TOERISME

25 Mens als reizend wezen •Migraties uit overlevingsdrang –Voedsel –Klimatologische of demografische aspecten •Reizen omwille van beroepsdoeleinden, religieuze of militaire motieven –Handel ; militaire veroveringen –Studie en religie ; kuren (gezondheid) •Toerisme stricto sensu : eind 18e eeuw

26 Toerisme in de Oudheid •Afspanningen langs handelswegen : Oost- Europa, Azië •Egypte in de tijd van de farao’s : papyrusvlotten op de Nijl •Feniciërs als handelsreizigers

27 Toerisme in de Oudheid •Grieken : –Reisverhalen van Herodotos –Xenofoon : Anabasis : tocht der –Religieuze motieven : orakel van Delfi –Ontstaan van de eerste herbergen –776 voor Chr. : eerste Olympische Spelen –Handelsreizen naar de kolonies in de Hellenistische wereld

28 Toerisme in de Oudheid •Romeinen –Eerste wegenkaarten –Heirbanen : Cassel als knooppunt in onze regio –Herbergen –Kuuroorden : Aix-les-Bains, Sorrento, Capri –Reizen als studie-object : Griekenland

29 Toerisme in de Middeleeuwen ( ) •Vroege middeleeuwen : dark age –Kerstening ; –rol van abdijen (Naam van de Roos ; Umberto Eco) •11e-15e eeuw : heropleving –Kruistochten –Marco Polo ( ) –Pelgrimstochten : Rome, Santiago de Compostella –Opkomst universiteiten : Bologna, Oxford, Sorbonne, Heidelberg, Leuven (1425) •Herbergen (hospitia) ; kloosters en abdijen •Transport : te voet of te paard

30 Toerisme in de Nieuwe tijden ( ) •Mens staat opnieuw centraal : tijd van renaissance en humanisme •Opkomst van de eerste musea : Rome •Tijd van de ontdekkingsreizen : –Columbus : Amerika (Nieuwe Wereld) 1492 –Vasco da Gama : Kaap de Goede Hoop 1497 –Magelhaes : omvaart om de wereld (1520)

31 Toerisme in de Nieuwe Tijden •Kuuroorden : Spa, Baden-Baden, Vichy •Rondreizende kunstenaars : Rubens •Reisverhalen •Eerste wegengids in Frankrijk (1552) •Alpinisme : Mont Blanc : 1786 •Kusttoerisme in Brighton : 1720 •Grand Tour : 18e eeuw •Transport : koets ; vaartuigen

32 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw •Industriële revolutie : stoommachine ; sociale gevolgen •Nieuwe transportmiddelen –Spoorlijnen : 1830 –Orient Expres : Parijs-Istanboel : 1883 –Stoomschepen –Oostende-Dover : 1846 –Transatlantische routes : Holland America Line

33 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw •Ontstaan van aspecten van het moderne toerisme met de figuur van Thomas Cook : –1841 : eerste treinexcursie –1850 : eerste reis naar het continent –1851 : eerste reisbureau –1867 : eerste hotelvoucher –1872 : eerste wereldreis

34 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw Ontdekking toeristische bestemmingen : •Bergen : Zwitserland : eerst in de zomer, daarna als wintersport (1864) •Zwitserse en Italiaanse meren •Kustgebieden : –Cannes en Nice : Promenade des Anglais –Deauville, Biarritz –Brighton (Pier), Scheveningen (1818) –Oostende, daarna Blankenberge en Knokke

35 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw •Kunststeden : Parijs en Londen •Opkomst van de hotels en hotelketens (Meurice-Parijs-1817 ; Savoy-Londen ; César Ritz) •Eerste overdekt zwembad : Liverpool 1847 •Casino’s : Baden-Baden 1821 ; Spa 1763 Oostende 1863 •Wereldtentoonstelling : Crystal Palace 1851 in Londen

36 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw •Syndicat d’Initiative –Gérardmer : 1875 –Valkenburg : 1885 •Reisgidsen : – Michelin 1900 •Touring en Camping Clubs –ANWB : 1883 •Opkomst Nationale Parken : –Yellowstone (USA) : 1872

37 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme Democratisering •8 juli 1936 : wet op de jaarlijkse vakantie •Provinciale federaties voor toerisme •Ontstaan recreatiedomeinen (overheid) •Sociaal toerisme : vakbonden, mutualiteiten : Vakantiegenoegens, Vakantievreugde ; Zon en Zee ; Ardennen •Tweede Wereldoorlog : breuklijn •Volledige doorbraak : Golden Sixties

38 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme •Logiesdiffentiatie –Hotels : evolutie van de grote internationale hotelsketens : Hilton, Holiday Inn, Accor groep (Novotel, Ibis, Sofitel, Formule 1,…) –Kamperen : caravan in Nederland 1927 –Trekking ; fietsvakanties in trekkershutten –1960 : appartementstoerisme –Gîtes de France : 1951

39 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme •Evolutie van het transport –Opkomst van de auto : autowegen sinds jaren ’30 –Oostende-Brussel : 1956 –Vliegtuig : commercieel sinds de jaren ’50 (SABENA) –Charters : jaren ’60 –Trein : TGV en Eurostar : jaren ‘90

40 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme •Opkomst van de moderne touroperators : –TUI (VTB-VAB ; Jetair) –Neckerman-Thomas Cook •Pretparken –Disneyland : LA 1955 ; Parijs : 1992 •Ontwikkeling massatoerisme –Vlaamse Kust ; nadien Middellandse Zee –Andere bestemmingen : steden, wintersport

41 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme Toerisme zonder grenzen •Evolutie Blankenberge-Marbella-Varadero •Steeds avontuurlijker vormen : trekking, rafting,Peking Express, Expeditie Robinson •Nieuwe reisdoelen : Zuid-Afrika, China, Australië, Antartica, zeebodem en de ruimte •Naturisme, sextoerisme (Thailand) •Actieve vakanties in clubs : Club Med

42 7 Groeifactoren van het modern toerisme •Technologische vooruitgang : infrastructuur en IT (informatiesnelweg) •Transportmodi en toegenomen mobiliteit •Verruiming van het wereldbeeld •Democratisering van het onderwijs •Toename van de vrije tijd •Hogere levensstandaard en koopkracht •Openstelling EU-grenzen en de EURO

43 Plattelands- en kleinschalig toerisme als tegenreactie –Gastvrijheid en onthaal –Onthaasting : ontvluchten van de drukte van kust en stedelijke bestemmingen –Persoonlijke inrichting, sfeer en ambiance –Drang naar beleving en kwaliteit –Herontdekken van het platteland als dichtbij alternatief –Evolutie naar korte vakanties –Groter milieubewustzijn bij de consument

44 4. TOERISME IN INTERNATIONAAL PERSPECTIEF

45 INTERNATIONALE INSTANTIES •World Tourism Organization (WTO)/ Organisation Mondiale pour le Tourisme (OMT) –Opgericht in 1975 op initiatief van de VN –Effectieve leden: nationale staten –Aangesloten leden : NGO’s, instanties –Organen : •Algemene vergadering •Uitvoerende raad •6 regionale commissies: Europa, Afrika, Amerika, Midden Oosten, Zuid-Azië, Oost-Azië + Pacific

46 INTERNATIONALE ORGANISATIES WTO : actievelden : •Technische operaties en bijstand •Studies en onderzoek •Tourism Documentation Center •Beroepsinformatie •Milieu, omgeving en planning •Dag van het mondiaal toerisme : 27/9

47 INTERNATIONALE ORGANISATIES •Europese Unie –1990 : Europees jaar van het toerisme –Accenten : •Toerisme binnen het Europa zonder grenzen •Toerisme als kennisoverdracht tussen culturen •Economisch belang •Spreiding van toerisme in tijd en ruimte •Milieu •Vergroten van het reizigersverkeer

48 INTERNATIONALE ORGANISATIES •Europese Unie –Beperkte budgetten voor toerisme –Grote budgetten voor toerisme binnen programma’s voor streekontwikkeling via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), plattelandsontwikkeling via het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de landbouw (EOGFL) en binnen de communautaire initiatieven zoals LEADER en INTERREG

49 INTERNATIONALE ORGANISATIES •Benelux : –Enkel belangrijk voor de sterrenkwalificatie •OESO –Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling in Europa –29 landen –Tourism Committee (Ministers van de betrokken landen

50 NATIONALE ORGANISATIES •Sterke organisaties in vele landen : –BTA : British Tourist Autority –NBT : Nederlands Bureau voor Toerisme –USTTA : United States Travel and Tourism Administration –Deutsche Zentrale für Tourismus –Frankrijk : •Maison de la France •Regio’s : Comité Régional de Tourisme (CRT) •Departementen : Comité Départemental de Tourisme (CDT)

51 Aantal internationale toeristen •Toerisme op wereldvlak = booming business sinds de jaren 1950 •Aantal toeristen op wereldvlak : –1950 : 25 miljoen –1980 : 250 miljoen –2000 : ca. 700 miljoen –2010 : ca. 1 miljard (inschatting) –2020 : ca. 1,6 miljard (inschatting)

52 Top 5 •Top 5 (cijfers uit 1998) : –1. Frankrijk : 70 MIO –2. Spanje : 47 MIO –3. VSA : 47 MIO –4. Italië : 34 MIO –5. UK : 25 MIO •Groeilanden : China, Portugal, Turkije, Dominicaanse Republiek, Cuba en Zuid- Afrika

53 Top 5 •Top 5 in 2020 : –1. China –2. VSA –3. Frankrijk –4. Spanje –5. Hongkong

54 Omzet •Evolutie en vooruitzichten qua ontvangsten van het internationaal toerisme –1950 : 2 miljard dollar –1980 : 100 miljard dollar –1998 : 445 miljard dollar –2000 : 621 miljard dollar –2010 : miljard dollar

55 Tendenzen •Mundialisering : na de VSA nu ook sterkere betrokkenheid van derde wereld landen zoals China •Zware gevolgen op het vlak van duurzame ontwikkeling •Groei is sterk conjunctuurgevoelig •1982 : negatieve groei : 0,38 % •1991 : groei van 1,23 % : 1e Golfoorlog • : stagnering

56 Tendenzen •Vooruitzichten : –Vertraging van de groei : globaal en voor elke regio –Marktaandeel van Europa (saturatie- verschijnselen) vermindert ; Azië stijgt –Tiger countries in Oost-Azië : sterke groei met een interregionaal karakter –Vroegere Oostblok zal nieuwe markten genereren en aantrekken

57 Tendenzen •Verwachtingen van de toeristen –Betere prijs-kwaliteitverhouding –Hogere uniciteit –Meer individuele dienstverlening –Meer comfort –Groter bewustzijn rond milieu en ecologie –Beter ingelicht en kritisch

58 Tendenzen •4 E’s : –Educational tourism (cultuur en geschiedenis) –Event-related tourism –Entertainment and fun –Environment and clean nature

59 5. Toerisme in België

60 TOERISTISCHE ENTITEITEN IN BELGIE •Vlaanderen : –Kust –Kunststeden : Antwerpen, Gent,Brugge, Brussel, Leuven en Mechelen –Vlaamse regio’s : Groen Vlaanderen •Wallonië –Ardennen –Kunststeden : Luik, Doornik, Bergen en Namen •Brussel •Duitstalig België

61 CIJFERGEGEVENS BELGIE •36,1 miljoen overnachtingen in België in 2003 •19 MIO (Belgen) – 17,1 MIO (buitenlanders) •Verdeling per regio : –Vlaanderen : 24 MIO –Wallonië + Oostkantons : 7,3 MIO –Brussel : 4,8 MIO •Vlaanderen : 24 MIO –14,4 MIO : Belgen –9,6 MIO : buitenlanders

62 CIJFERGEGEVENS BELGIE •Evoluties in overnachtingen België : + 2,5 % Vlaanderen : + 0,6 % Wallonië : + 3,1 % Brussel : + 12,3 %

63 CIJFERGEGEVENS BELGIE •Aankomsten in 2003 België : 11,6 miljoen Vlaanderen : 6,6 miljoen Wallonië : 2,5 miljoen Brussel : 2,5 miljoen •Evolutie in de aankomsten België : + 6,9 % Vlaanderen : + 4,8 % Wallonië : + 6,9 % Brussel : + 12,6 %

64 BINNENLANDSE MARKT •In totaal : 19 miljoen overnachtingen •Vlaanderen : 14,3 miljoen Wallonië : 4,2 miljoen Brussel : 0,5 miljoen – Evoluties : Vlaanderen : - 0,4 % Wallonië : + 1,9 % Brussel : + 34,2 %

65 BINNENLANDSE MARKT •In totaal : 4,8 miljoen aankomsten •Vlaanderen : 3,1 miljoen Wallonië : 1,4 miljoen Brussel : 0,3 miljoen – Evoluties : Vlaanderen : + 8,1 % Wallonië : + 6,9 % Brussel : + 40 %

66 BUITENLANDSE MARKT •17,1 miljoen overnachtingen Vlaanderen : 9,6 miljoen Wallonië : 3,1 miljoen Brussel : 4,3 miljoen •Evolutie België : + 4,6 % Vlaanderen : + 2,1 % Wallonië : + 4,8 % Brussel : +10,4 %

67 BUITENLANDSE MARKT •6,8 miljoen aankomsten Vlaanderen :3,4 miljoen Wallonië : 1,1 miljoen Brussel : 2,3 miljoen •Evolutie België : + 5,4 % Vlaanderen : + 2,1 % Wallonië : + 7 % Brussel : +10,1 %

68 VLAANDEREN : buitenlandse overnachtingen/herkomstlanden 1.Nederland : + 17,2 % 2.UK : + 8,1 % 3.Duitsland : - 18,8 % 4.Frankrijk : + 14,9 % 5.USA : - 14,7 %

69 Reismotieven op de binnenlandse markt •België : 94 % leisure, 3 % business, 3 % mice •Vlaanderen : 94 % leisure, 3 % business, 3 % mice •Wallonië : 94 % leisure, 3 % business, 3 % mice •Brussel : 35 % leisure, 36 % business en 29 % mice

70 Reismotieven op de buitenlandse markt •België : 72 % leisure, 14% business, 14% mice •Vlaanderen : 81 % leisure, 12 % business, 7% mice •Wallonië : 84 % leisure, 10% business, 6% mice •Brussel : 45 % leisure, 20 % business en 35 % mice

71 OMZET IN BELGIE •Omzet : 3,7 miljard € –35 % : logiessector –60 % : reca-sector, tabak, shopping, toegangsgelden –5 % : transport

72 WERKGELEGENHEID •Werkgelegenheid in Vlaanderen: – werknemers – zelfstandigen •Werkgelegenheid in Brussel: – werknemers –2.841 zelfstandigen

73 BELEIDSINSTANTIES •1971 : toerisme wordt gemeenschapsbevoegdheid –Vlaanderen en Brussel : Vlaamse Regering : Geert Bourgeois –Waalse Gewestregering : in 1994 nam het Waalse gewest de bevoegdheid toerisme over van de Franstalige gemeenschap –Brussel : Franse Gemeenschapscommissie Ostkantone : Duitstalige Gemeenschapsregering

74 TOERISTISCHE INSTANTIES •Vlaanderen en Brussel : Toerisme Vlaanderen •Wallonië : Office de Promotion du Tourisme (OPT) + Commissariat Général au Tourisme •Brussel : Franse Gemeenschapscommissie of La Commission Communautaire Française (maakt deel uit van de Franse Gemeenschap) •Brussel Internationaal : Toerisme en Congres (maakt deel uit van het Brussels Gewest) •Ostkantone : Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap + Dienst Toerisme van de Oostkantons

75 TOERISME VLAANDEREN •1984 : CGT gesplitst in VCGT en CGT •1995 : VCGT wordt Toerisme Vlaanderen •Statuut : IVA •Ca. 160 personeelsleden : –Ca 100 in Brussel –Ca. 60 in de elf buitenlandkantoren

76 TOERISME VLAANDEREN •MISSIE : Toerisme Vlaanderen staat in voor het bevorderen van een duurzaam vrijetijds- en zakentoerisme naar en in Vlaanderen. Het oefent deze taak uit binnen het beleid van de Vlaamse Regering in samenwerking met de toeristische sector. Via zijn opdracht levert Toerisme Vlaanderen een bijdrage tot het welzijn en de welvaart van de bevolking, en tot het imago van Vlaanderen

77 Toerisme Vlaanderen •Leiding : Wim Vanseveren, Hoofd van het Agentschap •Vroeger : Urbain Claeys •3 afdelingen : –Productondersteuning en investeringen –Marketing –Centrale Dienstverlening

78 Toerisme Vlaanderen •Afdeling Productondersteuning –Classificatie en vergunningen : logies –Classificatie en vergunningen : reisbureaus –Productontwikkeling : eigen investeringen –Productontwikkeling : subsidiëring van hefboom- en proefprojecten via het KB ’67 op de toeristisch uitrusting –Europese projecten –Regionale strategische planning –Sociaal en jeugdtoerisme : Toerisme voor Allen –Vorming : gidsen en toer. sector algemeen –Diensten voor Toerisme en VVV’s

79 Toerisme Vlaanderen •Afdeling Marketing –Persdienst –Dienst reisindustrie •Workshops •Vakbeurzen (WTM en ITB) •Seminaries •Studiereizen voor buitenlandse touroperators en reisagenten

80 Toerisme Vlaanderen •Afdeling Marketing –Binnenland : •Vlaanderen Vakantielandbrochure •Vlaanderen campagne binnenland •DM-campagnes •Televisie-programma Vlaanderen Vakantieland •Joint promotions •Promotie van topevenementen : Beaufort 2003

81 Toerisme Vlaanderen •Afdeling Marketing –Buurlanden •Samenwerking met buitenlandse bureau’s •Nederland, Duitsland, Frankrijk en UK –Overige Buitenlandse markten •Samenwerking met buitenlandse bureau’s •Italië, Spanje, Scandinavië, Oostenrijk, USA & Canada, Tsjechië, Japan

82 TOERISME VLAANDEREN •Afdeling Centrale Dienstverlening –Personeel –Financiën –Logistiek –Planning en Onderzoek –IT –Juridische Dienst –Communicatie en PR

83 Professionele organisaties in Vlaanderen •FTI : Federatie van de Toeristische industrie •ABTO : Association of Belgion Touroperators •BBR : Belgische Beroepsvereniging van Reisbureaus •VVR : Vereniging van Vlaamse Reisbureaus

84 Professionele organisaties in Vlaanderen •ABTO : Association of Belgian Touroperators •ATTA : beroepsorganisatie van de toeristische attracties •HORECA Vlaanderen •FBAA : Federatie Belgische Autocar en Autobusondernemers

85 Professionele organisaties in Vlaanderen •UNIZO •SERV : Sociaal Economische Raad voor Vlaanderen •Kamers voor Handel en Nijverheid •VFHP : Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme •VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen

86 Provinciale niveau •Provinciale Federaties voor Toerisme –Westtoer a.p.b. –Toerisme Oost-Vlaanderen –Toerisme Vlaams-Brabant –Toerisme Limburg –TPA : Toerisme Provincie Antwerpen

87 Provinciale niveau •Bevoegdheden van de Provinciale federaties : –Marketing –Commerciële productontwikkeling –Pers en PR –Recreatieve productontwikkeling –Toeristische productontwikkeling –Studiedienst –Aansturing van de toeristische regio’s

88 Provinciale niveau : Westtoer •Westtoer a.p.b. : autonoom provincie- bedrijf •Fusie-operatie –Dienst toerisme en recreatie van de Provincie West-Vlaanderen –Westtoerisme –WVT : West-Vlaamse Vereniging voor de vrije tijd

89 Provinciale niveau : Westtoer •Missie : –Beleidsvoorbereidend –Beleidsuitvoerend (i.s.m. anderen) : stimuleren en coördineren –Contractuele opdrachten met maatschappelijk doel •Voordelen van de schaalgrootte –Sterk lobbyplatform –Één enkel aanspreekpunt –Krachtdadig optreden

90 Provinciale niveau : Westtoer •Intermediaire organisatie tussen Vlaamse niveau en lokale niveau (gemeenten en privé-sector) •Rol van Westtoer : het coördineren van de diverse toeristische actoren aan de basis •Indeling in regio’s : Kust, Westhoek, Leiestreek en Brugse Ommeland •Samenwerking met publieke en privé sector staat centraal

91 Provinciale niveau : Westtoer •Ca. 65 medewerkers, ongeveer de helft zijn kaderleden •Deze schaalgrootte leidt tot specialisatie •Combinatie tussen een theoretische onderbouw en praktijkgerichte kennis •Geïntegreerde aanpak •Netwerkvorming

92 Provinciale niveau : Westtoer •Bestuursorganen : –Voorzitter : Patrick Van Gheluwe –Raad van Bestuur : 16 leden waarvan 9 provincieraadsleden –Directiecomité –4 regionale adviescomités : Kust, Westhoek, Leiestreek en Brugse Ommeland –Adviescomité Openluchtrecreatie

93 Provinciale niveau : Westtoer •Diensten : –Algemeen Beleid en regio-werking: Paul Boerjan –Personeel, administratie en financiën : Joost Tyvaert –Marketing : Philippe Lefebvre –Strategische Planning, Onderzoek en databeheer : Magda Monballyu –Productonwikkeling : Stefaan Gheysen

94 Provinciale niveau : Westtoer •Strategische Planning, onderzoek en databeheer : –Strategische planning : Kust, Westhoek, Leiestreek en Brugse Ommeland –Methodiek van de strategische planning : •Analyse : interne en externe analyse, SWOT en probleemformulering •Bepalen van de algemene en specifieke doelstellingen •Uitwerken van actiegerichte strategieën

95 Provinciale niveau : Westtoer •Strategische Planning, onderzoek en databeheer : –Onderzoek : •Dagtoerisme aan de Kust •Bestedingen van fietstoeristen –Databeheer : •Aantal aankomsten/overnachtingen en evoluties •Aantal bezoekers aan attracties, evenementen en musea •Omzet en werkgelegenheid

96 Provinciale niveau : Westtoer •Marketing –Pers en PR, free publicity –Publieksbeurzen –Website : Westtoer-website, kustwebsite en regio-websites –Publicaties : Fietsen en wandelen in West- Vlaanderen –Uitwerken campagnes voor de regio’s

97 Provinciale niveau : Westtoer •Recreatieve productontwikkeling : –Wandel- en fietsroutes –Ruiterroutes, autoroutes –Kanoroutes, infrastructuur voor pleziervaart –Fietsnetwerken (knooppunten) : realisatie 2005 –Wandelnetwerken : Heuvelland –Inrichting van recreatieve infrastructuur : provinciedomeinen, oude spoorwegbeddingen

98 Provinciale niveau : Westtoer •Toeristische productontwikkeling –Ontwikkelen van het primair aanbod : •Attractiepunten, musea, thema-attracties •Toeristische info-kantoren en bezoekerscentra •Inrichting van de openbare ruimte : pleinen, natuurgebieden, sites •Opwaardering van het erfgoed –Ontwikkelen van het secundair aanbod •Ondersteuning van het logiesaanbod •Ontwikkeling van het plattelandstoerisme

99 Provinciale niveau : Westtoer •Productontwikkeling : opvolging van Europese programma’s : –Doelstelling 2 : Kust –Doelstelling 5B Phasing Out –Interreg IIIa : •Wallonië en Noord-Frankrijk •Oost-Vlaanderen en Zeeland : Euregio Scheldemond

100 Provinciale niveau : Westtoer •Toeristische regio’s versus productlijnen •Definitie toeristische regio : –Geografische, historische, economische en culturele entiteit –Regio-bewustzijn en bereidheid tot samenwerking bij de toeristische actoren –Voldoende schaalgrootte –Door de toeristen gepercipieerd worden als een toeristische entiteit

101 Provinciale niveau : regiowerking in Vlaanderen –W-Vl. : Kust, Westhoek, Leiestreek en BOL –O-Vl. : Meetjesland, Vlaamse Ardennen, Waasland, Schelde- en Denderstreek –Vlaams-Brabant : Groene Gordel en Hageland –Antwerpen : Antwerpse Kempen en Rivierenland –Limburg : Kempen, Maasland, Midden- Limburg en Haspengouw

102 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Doelstellingen : •Duurzame bijdrage tot economische ontwikkeling via omzet en werkgelegenheid •Toerisme als volwaardige economische sector ontwikkeling •Toerisme en recreatie als een bijdrage tot het imago van de Westhoek •Westhoek als recreatiegebied voor de West- Vlamingen

103 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Themata : •Oorlog en vrede in de Westhoek : IFFM, Talbot House, Passchendaele 1917, Bayernwald, Ijzertoren en Dodengang, sites, monumenten,… •Cultuurhistorische stadjes : Ieper, Lo, Veurne, Wervik, Poperinge, Mesen, Nieuwpoort, Diksmuide •Couleur locale : Folkcentrum Dranouter, typische kroegen, kleinschalige attracties : douane, heksen,…

104 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Themata : • Streekmusea in Veurne (Bakkerijmuseum), Wervik (Tabaksmuseum), Poperinge (Hopmuseum), Passendale (Oude Kaasmakerij) en Alveringem (Mout- en Brouwhuis De Snoek – Bachten de Kupe) •Kunst : Stichting George Grard in Gijverinkhove en de Poëziezomers in Watou

105 Provinciale niveau : regiowerking •Casestudy Westhoek : –Themata •Fietsnetwerk over de gehele Westhoek •West-Vlaamse Heuvels : –Wandelnetwerk –Fiets- en wandelroutes –Natuurgerichte recreatie •Ijzervallei : –Natuurgerichte recreatie : Blankaart, Ijzerbroeken –Fiets- en wandelroutes –Kano en kayak, waterrecreatie (‘t Buitenbeentje, De Boot)

106 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Positionering : unieke atmosfeer en gezelligheid, authenticiteit, ligging bij Noord- Frankrijk, kleinschalige attractiepunten –Diversiteit : WO 1, landschap, stadjes, kunst, couleur locale –Positionering UK : battlefieldtoerisme

107 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : Doelmarkten –Dagtoerisme : •eigen regio + W-Vl. •toeristen aanwezig aan de Kust •rest Vlaanderen –Verblijfstoerisme •Vlaanderen (met inbegrip as Brugge-Kortrijk) •Nederland •UK : in functie van battlefieldtoerisme

108 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Corporate identity : Westhoek, pure verwondering –Marketingcampagne Vlaanderen : •Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure •Publieksbeurzen : Utrecht, Antwerpen en Brussel •Website •Campagnes in dagbladen en tijdschriften •Pers, PR, free publicity •Toerisme Vlaanderen : campagne binnenland •TV : Vlaanderen Vakantieland

109 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Toerisme Westhoek : 1 regio-coördinator + 2 regio-medewerkers –Corporate identity : 1997 : logo + slogan : Westhoek, pure verwondering –1999 : Strategisch Beleidsplan Toerisme en Recreatie voor de Westhoek

110 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Marketingcampagne Vlaanderen : •Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure •Publieksbeurzen : Antwerpen en Brussel •Website •Campagnes in dagbladen en tijdschriften •Pers, PR, free publicity •Toerisme Vlaanderen : campagne binnenland •TV : Vlaanderen Vakantieland

111 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Marketingcampagne UK : •Bewerking van pers en touroperators •Specifieke acties met kranten en carriers •Samenwerking met bureau in Londen –Marketingcampagne Nederland : •Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure •Publieksbeurzen : Utrecht •Acties i.s.m. bureau T-Vl in den Haag

112 Provinciale niveau : regio-werking •Casestudy Westhoek : –Marketingcampagne UK : •Bewerking van pers en touroperators •Specifieke acties met kranten en carriers •Samenwerking met bureau in Londen –Marketingcampagne Nederland : •Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure •Publieksbeurzen : Utrecht •Acties i.s.m. bureau T-Vl in den Haag

113 HOOFDSTUK 6 Toerisme en duurzame ontwikkeling

114 TOERISME EN DUURZAME ONTWIKKELING •Definitie : Bruntland rapport 1987 : •Een proces van verandering waarbij het benutten van hulpbronnen, de investeringen, de technologische ontwikkeling en de institutionele veranderingen georiënteerd worden vanuit een lange termijnperspectief, vanuit de mogelijkheden en behoeften voor de huidige en toekomstige generaties

115 •Ontwikkeling T&R met respect voor –Natuur en milieu ; landschappelijke waarden –Stedelijk weefsel en stedebouwkundige inrichting –Architecturale vormgeving en erfgoed –Ecologische en ruimtelijke draagkracht –Beheersing van de mobiliteit –Maatschappelijk draagvlak

116 •Concreet betekent duurzame ontwikkeling dat de toekomst van het milieu, de natuur, de open ruimte en het erfgoed niet in het gedrang mag worden gebracht voor de volgende generaties •Daarnaast moet een project ook economisch duurzaam zijn •Tenslotte heeft duurzame ontwikkeling ook een sociaal aspect

117 Ecologische duurzaamheid •Water –Spaarkranen, doucheknoppen, toiletten –Zeepdispensers, handdoeken •Energie –Dubbele beglazing, thermostatische kranen –Zonne-energie ; duurzaam bouwen •Afval –Vermijden wegwerkverpakkingen –Gescheiden inzamelvoorzieningen

118 Ruimtelijke duurzaamheid en mobiliteit •Werken binnen de bestaande bebouwing •Respect voor architecturale kwaliteiten •Kleinschaligheid ; beperking tot logiesfunctie in de open ruimte •Voorzien van parking •Landschappelijke integratie •Aanmoedigen openbaar vervoer : info •Fietsen ter beschikking

119 Economische duurzaamheid •Vertrekken van een bestaand kapitaal •Opmaak van een sluitend en realistisch business plan

120 Maatschappelijke duurzaamheid •Creëen van een draagvlak voor toerisme en recreatie bij de bewoners •Betrekken van buren, landbouwers, dorpsbewoners bij de toeristische initiatieven •Creëren van netwerken : –Activiteiten –toeleveringsbedrijven


Download ppt "ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE. 1. Definities."

Verwante presentaties


Ads door Google