De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 april 2014 Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 ONGEVRAAGD ADVISEREN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 april 2014 Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 ONGEVRAAGD ADVISEREN."— Transcript van de presentatie:

1 1 april 2014 Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 ONGEVRAAGD ADVISEREN

2 HUISWERK • Speech Donner • Boekje NSOB

3 ADVISEREN 3 VraagAanbod

4 VenJ • mensen • Taakorganisaties: • Politie • Rechterlijke macht • OM • IND • Gevangeniswezen • Schadefonds geweldsmisdrijven • Etc. • Departement

5 DEPARTEMENT VENJ: ±1800 MENSEN • Beleidsagenda minister: • 7 hoofdpunten, 130 targets • Kamer: • Over beleid • Over grote lijnen • Over incidenten • Beheer en aansturing taakorganisaties • Onderhandelen met vakbonden • Onderhandelen over budgetten en begrotingen • Verantwoordingsinformatie • Etc. • Overig: • Wetgeving • Afstemmen andere ministeries • WODC • Directie Strategie

6 DIRECTIE STRATEGIE 6 • Vrije rol • Lange termijn • Ongevraagd

7 OPDRACHT 1 7 • We signaleren: nieuwe kennis uit hersenonderzoek mbt vrije wil cq toerekeningsvatbaarheid – doen we er iets mee?

8 VOORBEELDEN ONGEVRAAGDE ADVIEZEN • Heritage foundation – neo conservatism • Big society - respublica • New Public Management - ?? • Participatiesamenleving – WRR (?) • Klimaat, zee, privacy, etc. • Wet Maatschappelijke Ondersteuning – RMO • Lerende economie -WRR • Toekomstscenario’s (Shell, Rabo, Justitie over Morgen) • Digitale infrastructuur • Zelfrijdende auto’s • Maatschappelijk referentiekader • Betrekken samenleving • Etc.

9 OPDRACHT 2 • We hebben de indruk dat we ‘iets met cyber’ moeten gaan doen. Wat doen we?

10 Waarom? Wie? Hoe/Wat? ONGEVRAAGDE ADVISERING 10 Waarom? -Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen -Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf -Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Hoe/Wat? Waarom? -Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen -Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf -Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? -Denktanks -Belangengroepen -Wetenschap -Strategy unit Hoe/Wat? Waarom? -Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen -Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf -Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? -Denktanks -Belangengroepen -Wetenschap -Strategy unit Hoe/Wat? -Advies -Onderzoek -Toekomstbeeld -Proces

11 WAAR KOMT ADVIES DAN VANDAAN? (MIJN FILOSOFIE) 11 1.Wij agenderen maatschappelijke meerwaarde 2.Wij organiseren creativiteit 3.Wij zijn er om derden in te schakelen

12 12 Waarheen? Maatschappelijke waarde Wat Kan? Middelen Wat mag / moet? Legitimiteit Strategische Driehoek Public Value Theory - Moore 1995

13 NOODZAAK VAN CREATIVITEIT 13

14 INBRENG VAN DERDEN 14

15 OPDRACHT 3 15 • Betrekken samenleving: organisatie wil niet, maar wij denken dat het heel belangrijk is. Wat nu?

16 16

17 SAMENVATTING • Vraag-aanbod • Proces – advies • Binnen-buiten


Download ppt "1 april 2014 Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 ONGEVRAAGD ADVISEREN."

Verwante presentaties


Ads door Google