De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec. 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec. 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec. 2008

2 Grote maatschappelijke uitdagingen Leefomgeving Economisch Sociale verhoudingen Oriëntatie / identificatie Institutioneel

3 Grote spreiding van: Kennis Expertise Creativiteit Mensen

4 Denktank Om te duiden en richting te geven Om democratische besluitvorming te voeden en te verbeteren Om te bundelen wat verspreid aanwezig is aan kennis en kunde ten behoeve van vastgelopen vraagstukken en nieuwe uitdagingen Om gezamenlijke toekomst te maken

5 Uniek aan 2100 Kwaliteit ivoren toren plus Kwaliteit van netwerk, van massa, van samenbrengen van mensen

6 2100 is onafhankelijk 2100 heeft natuurlijke personen als deelnemer / abonnee / donateur 2100 deelnemers maken zelf agenda, samen 2100 is geen lobby, is niet van overheid of belangenorganisatie, heeft geen opdrachtgevers 2100 is denktank van Nederlandse samenleving

7 Abonnees / deelnemers Mensen uit bedrijven, middenveld, wetenschap, overheid Vormen samen ‘denktank van de samenleving’ Leveren: menselijk kapitaal, creatief kapitaal, ervaringskapitaal, financiële bijdrage Ontwikkelen agenda en strategie en zijn ook netwerken van eigenaren en uitvoerders van die strategie Uiteindelijk streven is twee à drieduizend deelnemers

8 Waarom abonnee / deelnemer Meedenken over / meewerken aan de toekomst van Nederland Inbrengen van jouw kennis en ervaring voor een doel dat jouw werk overstijgt Samenwerken met mensen in volstrekt andere branches / met heel andere achtergrond Informatie, kennis en strategie opdoen die weer van belang kunnen zijn in je eigen werk

9 Methode Agenderen Analyseren Activeren

10 Methode Agenderen –Iedereen kan issues aandragen op –2100 redactieteam modereert, verzamelt argumenten, urgentie –Abonnees kiezen issue / redactie kiest issue (50/50) –Altijd beargumenteerd –2100 lanceert issue: “hier moeten we nodig goed over nadenken” Analyseren Activeren

11 Methode Agenderen Analyseren –Redactieteam van 2100 maakt / organiseert analyse –Wetenschappelijk verantwoord –Met gebruik van kennis en netwerk abonnees –Internationale kennis en vergelijking –Eventueel ingehuurde deskundigheid –2100 publiceert analyse: “dit zijn de feiten” Activeren

12 Methode Agenderen Analyseren Activeren –2100 mobiliseert abonnees om strategie te bedenken –In ontwerpsessies –Via de website –2100 slijpt, verfijnt en maakt rapportage –Waar mogelijk ontstaat netwerk van strategiedragers –2100 publiceert strategie met betrokken abonnees: “zo kunnen we het aanpakken” –2100 bevordert en monitort het gebruik van de strategie

13 2100 media –www.2100web.nl –nieuwe media speciaal voor abonnees –bijeenkomsten (voor genodigden / voor abonnees / voor publiek) –digitale nieuwsbrief (voor wie dat wil) –opiniestukken in kranten –optredens in de media –boeken –etc.

14 Bronnen en middelen Immateriële input: –kennis van derden –ervaring Materiële input: –abonnementsgelden –donaties –financiering / sponsoring specifieke projectonderdelen –werk op verzoek voortvloeiend uit eigen agenderend werk (nooit meer dan 40%)

15 Mogelijkheden voor sponsors Sponsor als ‘grondlegger van 2100 denktank van de samenleving’ Sponsor van een ‘launching issue’ Sponsor van een specifiek onderzoek NB alle mogelijkheden voor vermelding in media-uitingen NB geen overheidsbemoeienis, geen belangenbehartiging

16 2100 start Herfst 2008: –website –formele structuur –eerste bijeenkomsten –verkenning abonneewerving –fondsenwerven –opstellen agenda –keuze van launching issues Voorjaar 2009: –lancering in media met eerste projecten –Startbijeenkomst: 2100 lecture

17


Download ppt "Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec. 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google