De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING"— Transcript van de presentatie:

1 HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
Nederland en de bevordering van de internationale handel

2 Bemoeienis van de Nederlandse overheid bij de export
Doel: concurrentiepositie Nederlandse bedrijven verbeteren en handelsbarrières op heffen. Algemeen economisch beleid. Bijvoorbeeld een goede infrastructuur en de stimulering van investeringen. De handelspolitiek. (Wordt vooral door de EU bepaald.) Het specifieke exportbeleid. (blz 147)

3 Internationale samenwerking bij handelspolitiek
Nederland zorgt dat de Nederlandse inbreng in Brussel rekening houdt met het Nederlandse bedrijfsleven. In de EU doet Nederland mee aan de besluitvorming. (blz 147)

4 SOLVIT In elk land van de EU kunnen ondernemers terecht met klachten over de interne markt terecht bij het loket van Solvit. Dus als er problemen zijn door slecht toepassing van de EU-wetgeving. (blz 148)

5 Specifiek exportbeleid. Financiële middelen:
Voorbeelden: Exportkredietverzekering: verzekering die de commerciële en politieke risico’s afdekt. Wel met voorwaarden: het moet gaan om kapitaalgoederen, en de kredietduur is beperkt (blz 148)

6 Voorbeelden financiele instrumenten
Ondersteuning van Midden- en Kleinbedrijf. Package4Growth, Orio, Prepare2start. (blz )

7 Specifiek exportbeleid Niet-financiële middelen (klassieke exportbevordering).
Ministerie van Economische zaken (EZ) en de Economische Voorlichtingsdienst (EVD) doen dit. Voorbeelden: contacten met buitenlandse overheden, organiseren bezoeken en missies in het buitenland, voorlichting en promotie. (blz 150)

8 Handel bevorderende instanties
Instanties die informatie, begeleiding en advies kunnen geven. Diverse overheidsinstanties. Particuliere instanties.

9 Overheidsinstanties EVD (economische voorlichtingsdienst)
BEB (buitenlandse economische betrekkingen) NCH (Nederlands centrum voor handelsbetrekkingen) Ambassades CBI (centrum tot bevordering van de import) (blz )

10 Particuliere instanties
Kamer van Koophandel en fabrieken. (20in Nederland). Zij geven informatie over: - invoerrechten, douanezaken, transport, verzekeringen, internationaal betalingsverkeer, handelsbelemmeringen, vakbeurzen, Exportdocumenten (geven deze ook af.) subsidies. (blz 153)

11 Nog meer KvK KvK organiseert ook import- en exportcursussen, collectieve deelname aan buitenlandse beurzen en zakenreizen.

12 Nederlandse Kamer van Koophandel in het buitenland
In sommige landen zijn ook KvK’s en zij ondersteunen ter plekke. (blz 154)

13 Fenedex (federatie voor de Nederlandse Export)
Kan een exporteur lid van worden (meer dan leden.) Fenedex: Adviseert haar leden. Belangenbehartiging voor haar leden. Opleidingen op het gebied van de export. (blz 154)

14 NEC (Nederlandse export combinatie)
Heeft ruim 500 leden. Legt in opdracht van haar leden contacten met potentiele afnemers in het buitenland. Hiervoor zet ze NEC- wereldreizigers in. (blz 154)

15 Banken Internationale betaling Financiering Advisering (blz 154)


Download ppt "HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING"

Verwante presentaties


Ads door Google