De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lesbrief Markt en overheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lesbrief Markt en overheid"— Transcript van de presentatie:

1 Lesbrief Markt en overheid
H 5 De overheid bemoeit zich ermee

2 Par.5.1. De autoriteiten Toezichthouders
NVWA: Nederlandse Voedsel en WarenAutoriteit ACM: Autoriteit Consument en Markt. Ziet toe op o.a. Voldoende concurrentie en het ontstaan van teveel marktmacht bij bedrijven. Ze moeten toestemming geven bij fusies en overnames van bedrijven AFM: Autoriteit Financiële Markten

3 Verschil Fusie en overname van bedrijven
samengaan van 2 gelijkwaardige bedrijven Overname: een groter bedrijf neemt een kleiner bedrijf over.

4 Par.5.2. Octrooi Octrooi: het alleenrecht(gedurende een bepaalde periode) een bepaald product te produceren omdat men het als eerste uit heeft gevonden. Reden: bescherming van een bedrijf dat veel geld heeft uit gegeven voor de uitvinding. Zo kan een bedrijf de onderzoeksgelden terugverdienen

5 Par.5.3 Collectieve goederen
Collectieve goederen: goederen die de overheid produceert met de volgende kenmerken: 1 als het goed(bijv. de dijk) er is kan niemand van gebruik worden uitgesloten. 2 Door punt 1 kan er geen prijs voor worden gevraagd aan de mensen. Klassieke voorbeelden: dijken en straatverlichting

6 Prisoner’s dilemma en de dijk
Stel: Twee dorpen willen graag een gemeenschappelijke dijk. Een dijk kost 14 geldeenheden en levert per dorp 10 geldeenheden op. De dorpen hebben de keuze tussen wel bijdragen en niet bijdragen.

7 Collectieve goederen: hoe?
Het is duidelijk dat collectieve goederen als dijken, straatverlichting een leger zo nooit tot stand zouden komen. Oplossing: collectieve dwang door de overheid. Via belastingheffing en andere verplichtingen wordt het collectieve goed betaald en de welvaart stijgt voor iedereen

8 Quasi-collectieve goederen
Individueel goed: het kan individueel worden geleverd en geprijsd worden. Quasi-collectief goed: het kan individueel geleverd en geprijsd worden maar ze worden toch door de overheid geleverd. Reden: De goederen en diensten zijn te belangrijk voor de bevolking: onderwijs, gezondheidszorg. Via het bedrijfsleven wordt het meestal te duur. De overheid wil het gebruik van deze goederen en diensten stimuleren: bibliotheken, theater

9 Externe effecten Negatieve externe effecten: kosten, nadelen die niet in de prijs zijn begrepen en op anderen worden afgewenteld. Bijv. milieuvervuiling door een fabriek, auto’s. Positieve externe effecten: opbrengsten, voordelen die niet in de prijs zijn verrekend en ten goede komen aan anderen. Bijv. inentingen, scholing, onderhoud monumenten, voortuinen.

10


Download ppt "Lesbrief Markt en overheid"

Verwante presentaties


Ads door Google