De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aantekeningen hfst 6.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aantekeningen hfst 6."— Transcript van de presentatie:

1 Aantekeningen hfst 6

2 productiefactoren Productiefactor beloning Natuur pacht Arbeid loon
Kapitaal rente Ondernemer winst Prod factor en beloning gaan tegengesteld: bijv.jij gaat werken bij A en van A gaat er loon naar jou.

3 Productiefactor kapitaal
Kapitaal =machines,fabriekspand enz.Om machines(kapitaal) te kopen,leen je geld en daarvoor betaal je rente Voordelen kapitaalintensieve productie: 1- sneller dus goedkoper 2- betere kwaliteit 3- machine produceert 24 uur 4- minder personeel,dus minder loon dus lagere prijs

4 bedrijfskolom Weg van begin(oer)producent tot winkelier
Hoe korter de bedrijfskolom,hoe goedkoper het product. Denk aan internetaankopen. Geen groothandel en winkelier die ook kosten en winst moeten maken.

5 afschrijving Is eigenlijk geld reserveren voor nieuwe kapitaalgoederen
Technische levensduur=hoe lang kan iets mee? Economische levensduur= hoe lang is economisch slim om te gebruiken? Bijv je PC kan 10 jaar(Technische levensduur) mee,maar je vervangt hem na 6 jaar(Economische levensduur) voor een snellere,betere Bij afschrijving altijd de economische levensduur + de toekomstige prijs gebruiken Berekening:toekomstige aanschaf –restwaarde:economische levensduur

6 Berekening winst Omzet =(afzet x verkoopprijs) inkoopprijs –
brutowinst bedrijfskosten – nettowinst Bedragen altijd exclusief BTW

7 Voorbeeld Afzet = 20000 PC’s Verkooppriijs 350,- euro
Inkoopprijs 200 euro Bedrijfskosten euro Uitwerking O= x 350= I= x 200= – Brutowinst= Bedrijfskosten – Nettowinst

8 In % Brutowinst in % van de omzet 3000.000:7000.000 x100= 42,9%
Nettowinst in % van de inkoopwaarde : x100= 12,5%

9 marktaandeel Als het marktaandeel voor NIKE sneakers 10% is wil dit zeggen dat van alle verkochte sneakers 10% van NIKE is Berekening 1- afzet van de fabrikant:totale afzet x100 Of 2- omzet van de fabrikant:totale omzet x100 Marktaandeel vergroten door de marketing: de 4P’s

10 BEREKENING MARKTAANDEEL 1
Afzet Nike paar tennisschoenen. Totale afzet paar Bereken het marktaandeel van Nike : x100= 23,1%

11 BEREKENING MARKTAANDEEL 2
In 2013 worden er auto’s verkocht. Het marktaandeel van BMW bedraagt 16%. Hoeveel BMW’s worden er in 2013 verkocht? 16% v =

12 Berekening excl BTW 1-Prijs incl BTW = € 212 (BTW= € 12) Dus prijs excl = € 212- € 12= € 200 2-Prijs incl BTW = € 45,- (BTW 21%) Berekening prijs excl = % BTW = 21% + prijs incl = 121% = € 45,- Prijs excl = € 45,- :121x100= € 37,19 Is de BTW 6% dan wordt de berekening :106x100 De consumentenprijs is altijd incl BTW

13 arbeidsproductiviteit
Hoeveel kan 1 persoon in een bepaalde tijd (uur,week,maand enz) produceren Verhogen arbeidsproductiviteit door: 1-arbeidsverdeling(specialisatie) 2- automatisering 3- her/bijscholing 4- betere werkomstandigheden Berekening: totale productie(omzet):aantal werknemers

14 Gevolgen automatisering
Snellere en goedkopere productie Toename werkloosheid;mensen worden vervangen door machines Ook nieuwe werkgelegenheid(reparateurs v machines,ontwerpers computerprogramma’s)

15 Welvaart Vergelijken welvaart door: Inkomen per hoofd van de bevolking
Gezondheidszorg Infrastructuur Berekenen inkomen per hoofd:nationaal inkomen:aantal inwoners Welvaart hangt niet alleen af van inkomen per hoofd, maar ook van de prijzen/infrastructuur/analfabetisme

16 Economische groei Econ groei= toename vd productie van een land
Gevolgen econ groei 1- meer productie – meer mensen nodig- meer werkgelegenheid-minder werkloosheid 2- overheid ontvangt meer belasting en betaalt minder uitkeringen 3- inkomen stijgt- meer consumptie-meer productie- - meer werkgelegenheid-minder werkloosheid

17 Maatschappelijke kosten
Kosten betaald door de maatschappij via belasting bijv om milieu te reinigen. De vervuiler betaalt. Hierdoor dalen de maatschappelijke kosten en stijgen de kosten voor het bedrijf. Gevolg kan zijn duurdere producten


Download ppt "Aantekeningen hfst 6."

Verwante presentaties


Ads door Google