De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:

Verwante presentaties


Presentatie over: "J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:"— Transcript van de presentatie:

1 J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?

2 Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:

3 Marktaandeel: het deel van de markt dat “jouw” deel is.  Als Nike-sneakers een marktaandeel van 10% heeft  10% van alle verkochte sneakers is dan van het merk Nike Berekenen kan op twee manieren: deel / geheel x 100 (HOOFDSTUK 1!!!) 1: afzet van de fabrikant (deel) / totale afzet (geheel) x 100 2: omzet van de fabrikant (deel) / totale omzet (geheel) x 100 MARKTAANDEEL

4 Om een groter deel van de markt in bezit te krijgen kun je gebruik maken van de marketingmix  4P’s  Prijs  Product  Plaats  Promotie MARKTAANDEEL VERGROTEN

5 MARKETINGMIX

6  Afzet Nike paar tennisschoenen.  Totale afzet paar tennisschoenen. Bereken het marktaandeel van Nike  / x 100 = 23,1% BEREKENING MARKTAANDEEL 1

7  In 2014 worden er auto’s verkocht.  Het marktaandeel van BMW bedraagt 16%. Hoeveel BMW’s worden er in 2014 verkocht?  16% van  x 0,16 = BMW’s BEREKENING MARKTAANDEEL 2

8 1.Prijs incl 6% BTW = € 212 (BTW = € 12) Dus prijs excl = € € 12= € Prijs incl BTW = € 45,- (BTW 21%) Berekening prijs excl= 100% BTW= 21% + prijs incl= 121% = € 45,- Prijs excl = € 45,- : 121 x 100 = € 37,19 Is de BTW 6% dan wordt de berekening : 106 x 100 De consumentenprijs is altijd incl BTW!!!! BEREKENEN PRIJS EXCLUSIEF BTW

9 Hoeveelheid die 1 persoon in een bepaalde tijd (uur,week,maand enz) kan produceren. Verhogen arbeidsproductiviteit door:  1- arbeidsverdeling(specialisatie)  2- automatisering  3- her/bijscholing  4- betere werkomstandigheden Berekening: totale productie (omzet) : aantal werknemers ARBEIDSPRODUCTIVITEIT

10  Snellere en goedkopere productie  Toename werkloosheid: mensen worden vervangen door machines  Nieuwe werkgelegenheid: nieuwe machines betekent andere banen: (reparateurs van machines, ontwerpers van computerprogramma’s, etc.) GEVOLGEN AUTOMATISERING

11 Welvaart tussen landen vergelijken welvaart door:  Inkomen per hoofd van de bevolking  Gezondheidszorg  Infrastructuur Berekenen inkomen per hoofd:  nationaal inkomen / aantal inwoners Welvaart hangt niet alleen af van inkomen per hoofd, maar ook van de prijzen/infrastructuur/analfabetisme WELVAART

12 Economische groei = toename van de productie van een land Gevolgen economische groei  1- meer productie – meer mensen nodig – meer werkgelegenheid – minder werkloosheid  2- overheid ontvangt meer belasting en betaalt minder uitkeringen  3- inkomen stijgt – meer consumptie – meer productie – meer werkgelegenheid – minder werkloosheid ECONOMISCHE GROEI

13  Kosten betaald door de maatschappij via belasting bijvoorbeeld om milieu te reinigen.  De vervuiler betaalt. Hierdoor dalen de maatschappelijke kosten en stijgen de kosten voor het bedrijf. Gevolg kan zijn duurdere producten MAATSCHAPPELIJKE KOSTEN

14 Na deze instructie kun je:  Uitleggen wat een marktaandeel is en weet je hoe je het marktaandeel kunt berekenen.  Weet je wat de marketingmix inhoudt  Kun je de prijs exclusief BTW berekenen.  Weten wat arbeidsproductiviteit is en hoe je dit kunt berekenen.  Uitleggen wat de begrippen welvaart, economische groei, en maatschappelijke kosten betekenen. BELANGRIJK


Download ppt "J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:"

Verwante presentaties


Ads door Google