De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BCMB Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor Mensen met een Beperking Om de belangen van cliëntondersteuners te behartigen, en om de professionaliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BCMB Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor Mensen met een Beperking Om de belangen van cliëntondersteuners te behartigen, en om de professionaliteit."— Transcript van de presentatie:

1 BCMB Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor Mensen met een Beperking Om de belangen van cliëntondersteuners te behartigen, en om de professionaliteit en hoge kwaliteit te borgen en continue te verbeteren

2 programma 13.00 uur BCMB nu en 2017 Caroline van der Hek
14.00 uur Leeromgeving Florentine de Goede (Haka) 15.00 uur pauze 15.15 uur Lobby Alberdina van der Molen 16.00 uur einde

3 Wie zijn wij? Caroline van der Hek Zelfstandig ondernemer
Mantelzorgmakelaar Clientondersteuner Wlz Voorzitter BCMB Alberdina van der Molen Sociaal wijkteam Mee Groningen Bestuurslid BCMB Overige bestuursleden + functie verenigingsmanager. Oproep bestuurslid!

4 Waarom verenigen wij? Waar staan we nu
Resultaat ledenonderzoek + dialoog ledenbijeenkomsten Waar gaan we naar toe Wat zien wij als belangrijkste reden om te verenigen? Wat zijn onze verwachtingen? Hoe zien wij Resultaten ledenonderzoek, + dialoog met leden bij regiobijeenkomsten.

5 Waar staan wij nu: 1.350 leden BCMB 863 Geregistreerden
Waarvan 159 in basis en 704 in plus Waarvan 48 ook bij SKJ Wat zien wij als belangrijkste reden om te verenigen? Wat zijn onze verwachtingen? Hoe zien wij Resultaten ledenonderzoek, + dialoog met leden bij regiobijeenkomsten.

6 Ledenonderzoek I.s.m. Movisie en Kuperus en co Digitaal (350 leden)
Telefonische enquête (40 leden) Waar ondersteunt Kuperus ons verder bij; het vorm geven van de vereniging door en voor de leden enz.

7 Wat vinden de leden belangrijk
We gaan nu in op ontwikkeling sector en beroep en individueel profijt en aan het eind van de middag de lobby. Ik wil de uitslag/vragen van het onderzoek er bij hebben, degene van het bestuur die niet aan het woord is, kan dan bij onderwerpen die aan de orde komen, meer verdiepen door vragen te stellen uit het ledenonderzoek.

8 1. Organisatie: BCMB en samenwerkingspartners
BCMB heeft Atrium groep ingehuurd om ledenadministratie uit te voeren. BCMB zit namens leden aan tafel bij SKJ, en Programma Professionaliseren Jeugdhulp en Jeugdbescherming, VWS, VNG, Kennisinstituten, scholen BCMB heeft HaKa opdracht gegeven de leeromgeving van BCMB te faciliteren. Via leeromgeving kunnen leden registratiepunten verdienen. BCMB heeft Register Cliëntondersteuners omgebracht bij het Registerplein. Zij doen de uitvoering (controle) van het Register. Ontwikkeling beroep Individueel profijt Vereniging organiseren Lobby

9 Ontwikkeling sector/beroep uitkomst ledenonderzoek
Goede balans inspanning en ontspanning (49% eens/zeer mee eens) Goede balans werk en privé (65% eens/zeer mee eens) IK ben continue bezig met werken en leren (58% eens/zeer mee eens) Ik krijg voldoende steun en waardering van leidinggevende (60% eens/zeer mee eens) Ik ben tevreden met salaris (54% eens/zeer mee eens) Ik heb voldoende energie om mijn werk goed te kunnen doen (66% eens/zeer mee eens) 70% heeft veel of heel veel plezier in het werk, slechts 3% heeft er geen plezier in Voor 25% is plezier toegenomen, voor 34% afgenomen

10 Ontwikkeling sector/beroep Stellingen/vragen:
Het plezier in mijn werk is de afgelopen 3 jaar toegenomen Inhoud van mijn werk wordt bepaald door anderen Ik ben continue bezig met werken en leren Ik ben trots op mijn registratie als clientondersteuner Stellingen / vragen ter discussie

11 Belang van registratie
Het vakmanschap van cliëntondersteuners aantoonbaar stimuleren en borgen Investering in professionalisering cliëntondersteuners Je laat zien dat je werkt aan je eigen professionaliseringsproces en dat je je kennis borgt Werkgevers en gemeenten vragen steeds vaker om geregistreerde professionals Registerplein toetst als onafhankelijke partij of geregistreerde aan criteria voldoet Hier over wil ik de leden aan het woord laten, wat vinden ze hiervan. Eens/oneens en wat zijn de argumenten .

12 Relatie BCMB en Registerplein
BCMB bepaalt met haar leden aan welke eisen cliëntondersteuners moeten voldoen om in het Register van Cliëntondersteuners opgenomen te worden. Via BCMB (leeromgeving, Vakdag en bijdrage aan de vereniging) kan je ruimschoots jouw punten halen voor Registratie!

13 Registratie Registratie als cliëntondersteuner bij het Registerplein
Registratie als jeugdhulpwerker bij SKJ Dubbele registratie: dan bij Registerplein alleen de accenten die bij cliëntondersteuners horen (kennis van beperkingen en naast de cliënt staan)

14 Wijze van registreren (1)
Basis: HBO (MWD, SPH, Social work, SJD, Pedagogiek) en VOG. Binnen 3 jaar naar Plus Plus: HBO (niveau), VOG, 16 uur werkzaam als cliëntondersteuner, 2 jaar werkervaring. 5 jaar geldig (SKJ: geen diploma en VOG nodig)

15 Wijze van registreren (2)
Behouden registratie Plus, na 5 jaar: VOG, 16 uur werkzaam als cliëntondersteuner minimaal 2 van de 5 jaar én 160 registratiepunten: Reflectie: minimaal 40 punten/uur (SKJ: 12 punten) Geaccrediteerde scholing: minimaal 70 punten/uur (SKJ: minimaal: 12 punten) Vrije ruimte: maximaal 50 punten (SKJ: maximaal 6 punten) Let op! Haal tijdig je punten!

16 Tarieven registratie 2016 Register Basis Plus Lid BCMB
€ 45 (excl. btw)/€ 54,45 (incl. btw) voor max 3 jaar - € 45 / € 54,45 per jaar - € 22,50 / € 27,23 indien registratie SKJ Per jaar Niet lid BCMB € 70 (excl. Btw)/€ 84,70 (incl. btw) voor max 3 jaar - € 70 / € 84,70 - € 35 / € 42,35 indien registratie SKJ NB: instroming in 2016 pro rato

17 Wat vinden de leden belangrijk
Twitter mee: #BCMB Wat vinden de leden belangrijk We gaan nu in op ontwikkeling sector en beroep en individueel profijt en aan het eind van de middag de lobby. Ik wil de uitslag/vragen van het onderzoek er bij hebben, degene van het bestuur die niet aan het woord is, kan dan bij onderwerpen die aan de orde komen, meer verdiepen door vragen te stellen uit het ledenonderzoek.

18 Deskundigheidsbevordering
Dit wordt gedaan door: De digitale leeromgeving met intervisie, leertrajecten en persoonlijk ontwikkelplan De vakdagen De regiobijeenkomsten Aanvullend hierop wil BCMB de mogelijkheid gaan bieden voor themagroepen/ commissies

19 Digitale leeromgeving
Voor de leden Betaald door de leden Bepaald door de leden Mede gefaciliteerd door de leden (i.s.m. HaKa) Leeromgeving moet nog meer bekendheid krijgen

20 Individueel profijt stellingen/vragen:
De activiteiten van de BCMB vind ik heel belangrijk De scholing die BCMB aanbiedt helpt mij bij het beter uitvoeren van mijn werk Ik heb een talent dat ik graag wil inzetten voor de vereniging Ik wacht af wat de BCMB voor mij kan betekenen De BCMB is van ons allen, wij maken er samen een succes van!

21 leertrajecten 2017 2 nieuwe e-learnings: - Wet- en regelgeving
Ethische dilemma’s Overige geaccrediteerde scholing

22 Verenigen is een werkwoord
Ik zou het leuk vinden om mijn talenten in te zetten voor BCMB, dus ik laat weten waar ik goed in ben Maar, Ik wil ook dat het mij iets oplevert zoals : ? Wij zoeken leden voor twitter, website, vakdag Meld je aan!


Download ppt "BCMB Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor Mensen met een Beperking Om de belangen van cliëntondersteuners te behartigen, en om de professionaliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google