De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Inzet Cao VVT

3 Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen Enquête: 77% zegt onvoldoende kwaliteit te kunnen bieden ondanks grote inzet Wat gaat er mis?

4 Werkdruk komt door: 1.Toenemende zorgzwaarte: Aantal PG neemt snel toe. Langer thuis blijven. 2.Minder tijd en meer andere taken dan zorg: Kortere diensten en meer administratie.

5 1.Minder collega’s: dan 10 jaar geleden Zorg is ook aandacht en warmte. Enquête: 40% zegt afgelopen vijf jaar minder collega’s te zien op de werkvloer. 94% zegt onvoldoende aandacht te kunnen geven Andere oorzaken

6 2. Flexibel werken (niet positief in de zorg!) zorgt voor: Mindere kwaliteit/continuïteit van zorg Werkdruk hoger (korte/wisselende diensten, steeds met andere collega) Macht werkgever: Grote poule van medewerkers met onzekere, kleine contracten. 1 op 4 zorgmedewerkers onzeker contract Andere oorzaken (2)

7 3. Zorgmedewerkers krijgen onvoldoende kansen Vroeger vrijwel alleen maar gekwalificeerd personeel. Nu veel uitzendkrachten, daardoor werkdruk omhoog Weinig opleidingskansen, alleen voor het management Andere oorzaken (3)

8 4. Gebrek aan respect en waardering Helpende schaal 25 start met 1588 euro, dat is net boven minimumloon (1447 euro) ORT afschaffen Grote poule met veel onzekere, kleine contracten Weinig inspraak – wel de onmogelijke taak Andere oorzaken (4)

9 1. Meer collega’s! Zodat we weer menselijke zorg kunnen geven. Werkgever zegt: Er is geen geld! A370 miljoen voor extra collega’s in de V&V, 5%! BMaximaal deel naar directe zorg. Nog steeds geld naar uitzendkrachten (2x zo duur!), overhead, management en…topsalarissen! Oplossingen

10 Werkgever zegt ook; -We kunnen niemand vinden, imago van de ouderenzorg is zo slecht! A.Fatsoenlijke contracten aanbieden. Gemiddeld contract nu 20,8 uur. Uit enquête blijkt dat 56% meer uren wil werken en 34% dat wel zou willen, maar werk te zwaar vindt nu. Oplossingen (1)

11 Contracten VVT nu klein en onzeker. In ziekenhuis meteen een vast contract (en minder werkdruk en beter salaris). B. Meer waardering voor werken in de VVT. Je moet ervan kunnen leven. C. Niet geld steken in dure reclames om imago te verbeteren, maar wat doen aan de omstandigheden! Oplossingen (1)

12 Collega’s erbij zodat werkdruk omlaag gaat! miljoen volledig naar extra collega’s en nergens anders naartoe 2.Maximaal deel naar directe zorg: -Uitzendkrachten horen niet thuis in zorginstelling (2x zo duur) -Overhead omlaag, minder administratie -Aanpakken topsalarissen (1:10) 3. Vaste medewerkers recht op uren uitbreiding

13 2. Minder flex is betere zorg! Bewoners hebben recht op vast gezicht. Vaste, grotere teams met vaste werktijden en grotere, zekere contracten. Rooster op tijd bekend en zeggenschap over rooster. Werkgever zegt: -Flex moet, want is efficiënt! A.Slecht voor de zorg B.Meer werkdruk door administratie en overdracht, dus duurder! Oplossingen (2)

14 Werkgever zegt ook: -Mensen willen zelf flexwerken! A75% geeft in enquête aan flexwerk terug te willen dringen. 58 % geeft aan 2 keer op 1 dag werken moet onmogelijk gemaakt worden B.Mensen kiezen voor andere sectoren waar contracten en werktijden meer zeker zijn Oplossingen (2)

15 Werkgever zegt ook: -Kortere diensten om piek te ontlasten A.Zorg is dan alleen maar algemene dagelijkse levensbehoefte B.Door dat uurtje eraf te halen nog hogere werkdruk, zelfde werk moet gedaan! C.Zorg minder leuk en pieken worden niet minder zwaar. Er is geen piek! Oplossingen (2)

16 Terug dringen flex, vaste gezichten op de afdeling! 1.Grotere, vaste teams met vast rooster 2.Maximaal 1 jaarcontract (geen min/max, geen nul-uren) 3.Rooster: Gemiddelde niet per jaar, maar per kwartaal 4.Geen gebroken/kortere diensten Wat eisen wij?

17 3. Kwaliteit van zorg zijn jullie! De kwaliteit zit in de medewerkers. Daarin moet worden geïnvesteerd. Kwaliteit van zorg door meer collega’s, minder flex, maar ook door investeren in gekwalificeerde mensen Oplossingen (3)

18 Meer investeren in zorgmedewerkers, die zorgen voor de kwaliteit! 1.Voldoende opleidingskansen, niet alleen voor het management 2.Leerlingenbegeleiding moet goed zijn. Vooruitzicht vaste baan bij succesvol afronden opleiding Wat eisen wij?

19 4. Respect en waardering We willen meer waardering voor het zware en belangrijke werk dat zorgmedewerkers doen. -Alleen dan extra collega’s vinden. -Medewerkers serieus nemen: zeggenschap Oplossingen (4)

20 Meer respect en waardering voor zorgmedewerkers! 1.Loonsverhoging 2,5% met wat extra voor de onderkant 2.Directie 1:10 met laagste salaris 3.Zeggenschap op werk en rooster 4.Vakbondsrechten (vakbondsverlof!) Wat eisen wij?

21 1. Werkdruk omlaag, collega’s erbij -370 miljoen naar extra collega’s -Maximaal deel naar directe zorg 2. Terugdringen flex, vaste gezichten -Grotere, vaste teams met vast rooster en vast contract -Gemiddelde niet per jaar, maar per kwartaal -Geen gebroken/kortere diensten Kwaliteit van zorg, door (1):

22 3. Investeren in zorgmedewerkers -Kansen voor scholing 4. Respect en waardering -Loonsverhoging 2,5% met extra voor de onderkant -Directie onder cao 1:10 -Zeggenschap en vakbondsrechten Kwaliteit van zorg, door (2):


Download ppt "Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen."

Verwante presentaties


Ads door Google