De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gezondheidszorg Hoe is de zorg geregeld op deze locatie?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gezondheidszorg Hoe is de zorg geregeld op deze locatie?"— Transcript van de presentatie:

1 Gezondheidszorg Hoe is de zorg geregeld op deze locatie?
Programma WLCL Onderdeel 3: Zorg Voorbeeldpresentatie Ontwikkeld door azc Heerlen

2 Hoe is de zorg in uw land georganiseerd?
Als u ziek of gewond was, wat deed u dan? Hoe kwam u aan medicijnen? Wie betaalde voor de zorg? Wie begeleidde bij zwangerschap? Enz. Hoe was de gezondheidszorg in uw eigen land georganiseerd? Vraag kort naar de toegankelijkheid van huisarts, tandarts, zwangerschapsbegeleiding, specialist en apotheek. Wat deed u in uw land in geval van nood? (vergelijk ons 112-nummer „wanneer elke seconde telt‟) Wat is uw ervaring hier in het centrum? Wat valt u hier op? Waar wilt u meer over weten? Wat is lastig?

3 Zorg in Nederland (algemeen)
Ziek? Altijd eerst naar de huisarts. Via assistente maak je afspraak; Iedereen in Nederland heeft een huisarts; De huisarts behandelt of verwijst door naar specialist in ziekenhuis (indien nodig); De huisarts schrijft recept voor medicijnen. Medicijnen zijn verkrijgbaar in apotheek. Spoedeisende hulp? Mensen bellen de spoedlijn van huisarts, 112 of gaan naar de eerste hulp; In alle andere gevallen gaan ze naar de huisarts. Tip: programmeer de spoedlijn van uw huisarts in uw telefoon Wie betaalt? Iedereen in Nederland is verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. Verzekering betaalt, maar niet alles! Hoe de zorg voor u is georganiseerd op deze locatie, daar gaan we nu over praten! In inleiding vertellen dat de organisatie van de zorg in Nederland een onderscheid maakt tussen curatieve zorg en preventieve zorg/publieke zorg. Er is samenwerking. Bewoners van een COA-locatie hoeven zich niet zelf te verzekeren; zij krijgen ziektekosten vergoed vanuit een ziektekostenregeling. COA regelt dat. Ook deze verzekering betaaalt niet alles!

4 Wat doet het Gezondheidscentrum asielzoekers (GC A)?
Advies, medische behandeling en doorverwijzing Inloopspreekuur op locatie Praktijklijn Praktijkondersteuner Praktijk verpleegkundige Huisarts GGZ-consulent Medische Intake . Klik op voorbeeld uitnodigingsbrief om hem in groot formaat te tonen let op verandering medische intake in principe geen uitnodigingen meer door COA vanwege de korte intake/triage in de col

5 Tijden inloopspreekuur GC A op deze locatie
Maandag: invullen tijden Dinsdag invullen tijden Woensdag invullen tijden Donderdag invullen tijden Vrijdag, zaterdag, zondag invullen tijden

6 Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD)
Wat doet: Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) Publieke gezondheidzorg asielzoekers, gericht op preventie en bevordering gezondheid: Infectieziektepreventie – en bestrijding (bv. Hiv, soa, scabiës); Tbc-screening, preventie en bestrijding (screening voor mensen uit landen waar tbc nog veel voorkomt is verplicht!) Gezondheidsbevordering door middel van collectieve voorlichting op locaties Voorlichting over verschillende gezndheidsthema’s Jeugdgezondheidszorg (JGZ) : preventieve gezondheidszorg voor kinderen in de leeftijd van 0-19 jaar (bijvoorbeeld consultatiebureau) Individuele Jeugdhulp :via GC A of JGZ (bv. individuele hulp bij opvoeding en gedragsproblematiek) Leg uit wat preventie betekent, bijvoorbeeld vaccinaties Jeugdhulp = ondersteuning van ouders. Vaak estaat het idee dat het onmiddelijke uithuisplaatsing is! Vertel ook iets over de bereikbaarheid van de JGZ en gezondheidsbevordering op locatie. Bewoners krijgen uitnodigingen voor afspraak en op grotere locaties heeft de JGZ een spreekuur.

7 Wat doet COA: Informeren over de organisatie van zorg;
Voorlichtingsbijeenkomsten; COA-zorginformatiepunt: hier kun je zelf informatie (folders) vinden over de organisatie van zorg. Ondersteunen (indien nodig): bij contact leggen met zorg; bij spoedeisende situaties. (BHV); Bij klachten over zorgverleners; Doorverwijzen naar GC A en JGZ ; Signaleren sociale en/of medische problematiek; Begeleiden zwangeren; 1 Aandachtsfunctionaris zwangeren op deze locatie COA-medewerkers zijn geen zorgverleners. Zij doen geen medische handelingen. Tenzij in kader van spoedeisende BHV-situaties.

8 MDO (Multidisciplinair overleg)
Wie? COA+ GCA+ Basisschool+ Middelbare school+ Consultatiebureau+ Jeugdarts = Samenwerking! Waarom? Optimaliseren van begeleiding en zorgverlening Delen van signalen/ problematiek met zorgverleners betreffende zorgwekkend gedrag Groepen die bijzondere aandacht vragen, zoals: Kinderen en zwangeren. Actualiteiten bespreken Medici mogen alleen informatie over uw gezondheid delen in het MDO als u daar toestemming voor hebt gegeven. Suggestie: in plaats van 'consultatiebureau en jeugdarts' noem de jeugdgezondheidszorg, is algemener en deze term wordt vooral gebruikt.

9 Zelfzorgmedicijnen: zelf kopen bij apotheek, drogist (Kruidvat,
Wat doet: Apotheek Afgifte medicijnen op doktersrecept. Via het GC A Verkoop zelfzorgmiddelen (zonder doktersrecept) Adres: Invullen adres Xx Medicijnen nodig? Op recept: via het GC A; Zelfzorgmedicijnen: zelf kopen bij apotheek, drogist (Kruidvat, DA, Etos) of supermarkt Op sommige locaties komt apotheker zelf langs Suggestie: adressen toevoegen, evt met plattegrond Laat voorbeeld van echt recept zien!

10 GC A praktijktelefoon: 088 112 2 112
24 uur per dag bereikbaar; ook voor spoed 1 telefooncel + 2 mobiele telefoons bij de receptie; Houd uw zorgpas en zorgnummer bij de hand; Er kan een een tolk worden ingeschakeld; Voorbereiding op het gesprek: Welke vragen heeft u en waarom? Waar heeft u last van?/ Hoelang heeft u dit al? Wat heeft u er zelf al aangedaan? Tussen 8.30 en 17 uur kunt u bellen om een afspraak bij tandarts of specialist (doorverwijzing); Taxivervoer alleen met toestemming van GC A; 1 Elektronisch medisch dossier; (opzet van het GCA-huisartseninformatiesysteem HIS: u heeft één medisch dossier , dat toegankelijk is voor GCA op locatie en voor de GCA-Praktijklijn)

11

12 Levensbedreigende situaties / noodgevallen
Alleen bij levensbedreigende situaties bel je: 112 Voor Ambulance, politie of brandweer Engels of Nederlands spreken U moet het altijd vertellen aan een COA-medewerker of aan de receptie als u 112 heeft gebeld.

13 Naar de dokter, ziekenhuis of andere zorgverlener?
Neem altijd uw zorgpas mee; Kom altijd op tijd op afspraken; Zijn de klachten verdwenen of kunt u niet? Zeg de afspraak via praktijklijn af! Bereid uw afspraak voor Reizen naar dokter? Dit moet u zelf regelen, tenzij u dit uit medisch oogpunt niet kan Foto van pasje laten zien of echt voorbeeld

14 Verzekering tegen ziektekosten
In Nederland moet iedereen zich verplicht verzekeren tegen ziektekosten. COA zorgt ervoor dat u verzekerd bent tegen ziektekosten (RZA); Wanneer u definitieve woonruimte krijgt buiten het COA, moet u wel een zorgverzekering afsluiten. Regeling ziektekosten asielzoekers (RZA): Vrijwel gelijk aan de basisverzekering die Nederlanders afsluiten. Niet alles wordt vergoed! Tandarts: alleen noodhulp; Normaal gesproken krijgt u geen rekeningen van zorgverleners. Indien dat toch gebeurt, ga dan naar de infobalie; Voorlichting is gericht op asielzoekers. Vergunninghouders moeten zelf zorgverzekering aanvragen. Komt aan bod in programma Voorbereiden op inburgering.

15 Sociale Kaart Tandarts Huisarts Ziekenhuis Apotheek
Maatschappelijk werk Consultatiebureau (0 t/m 19 jaar) Jeugdverpleegkundige en jeugdarts volgen groei en ontwikkeling en geven vaccinaties. Ook opvoedingsvragen kunnen hier besproken worden.

16 Wat kun je zelf doen om gezond te blijven?
Gezond eten Voldoende slaap Regelmaat Bewegen: sport, wandelen, fietsen Persoonlijke hygiëne

17 Vragen?


Download ppt "Gezondheidszorg Hoe is de zorg geregeld op deze locatie?"

Verwante presentaties


Ads door Google