De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen"— Transcript van de presentatie:

1 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016

2 Invloed van Adaptive Cruise Control
Doel: rijtaak verlichten en veiligheid verhogen Aandachtsveld voor Royal HaskoningDHV Enthousiast en kritisch Onderzoek: Adaptive Cruise Control in de praktijk Een veldtest en enquête naar zijn invloed op bestuurder, doorstroming en veiligheid Modelstudie naar totale effecten van ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk.

3 Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan
Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand Rijstrook Rijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities

4 Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan
Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand Rijstrook Rijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities

5 Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Snelheden en acceleraties
Positie op de snelweg Rijstrookwisselingen Verkeerscondities ACC Stand Gemiddeld aantal rijstrookwisselingen per uur Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 77,34 Aan 60,44 Verandering -16,6% Capaciteits-condities 62,04 39,43 -30,7%

6 Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Volgtijd en -afstand
Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde volgtijd (s) Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 0,99 Aan 1,13 Verandering 16,7% Capaciteits-condities 0,98 1,19 25,8% Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde volgafstand (m) File-condities Uit / Stand-By 13,1 Aan 14,4 Verandering 16,8%

7 Resultaten Invloed van ACC op doorstroming
Spreiding in volgtijd en -afstand Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgtijd Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 0,32 Aan 0,27 Verandering -17,9% Capaciteits-condities 0,40 0,29 -23,3% Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgafstand File-condities Uit / Stand-By 7,9 Aan 7,6 Verandering -12,2%

8 Resultaten Invloed van ACC op verkeersveiligheid
Snelheidsovertredingen

9 Resultaten Invloed van ACC op verkeersveiligheid Sterke remacties
Vrije stroomcondities Capaciteitscondities File-condities

10 Conclusies Invloed van ACC op doorstroming ACC leidt tot
Grotere volgtijden Constantere volgtijden Constantere snelheden Meer links óf meer rechts rijden Minder rijstrookwisselingen ACC heeft tunnelvisie Invloed van ACC op verkeersveiligheid Minder snelheidsovertredingen

11 Vervolg onderzoek: modelstudie
Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk

12 Vervolg onderzoek: modelstudie
Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk Aanpak: Realistische case: aaneenschakeling van bottlenecks (op/afritten, weefvakken, …) met aanzienlijk congestieniveau Doorvertaling van effecten van ACC in rijgedrag in dynamisch verkeersmodel Aimsun Aanpassen van parameters van bestaande gedragsmodellen Microscopisch model: tunen van de parameters op lokaal niveau Mesoscopisch model: netwerkeffecten op groot regionaal schaal niveau Scenario analyse: verschillende percentages van penetratie van ACC verschillende instellingen (bv volgafstanden) van ACC systemen Inzoomen op bijzondere situaties (bv invoegen bij platoon van voertuigen met C-ACC systemen)

13 Discussie In hoeverre is het mogelijk is om gedragseffecten van rijtaak ondersteunende systemen in (bestaande) verkeersmodellen in te brengen? Wat zijn de verwachte effecten van deze systemen op de verkeersafwikkeling op de Nederlandse wegen?

14 Dank u voor uw aandacht!


Download ppt "Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen"

Verwante presentaties


Ads door Google