De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen Niels van Oort Ties Brands Erik de Romph.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen Niels van Oort Ties Brands Erik de Romph."— Transcript van de presentatie:

1 Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen Niels van Oort Ties Brands Erik de Romph

2 2 Uitdagingen in het OV  Kosten staan onder druk: lijnen schrappen, frequenties verlagen?  Reiziger eist hogere kwaliteit Doelen:  Hogere kostendekkingsgraad  Hogere bezettingsgraad Modellen en data helpen het OV verbeteren

3 3 Data en modellen  Evaluatie  Analyse  Verbeterplannen  Prognose  Beter en efficiënter OV

4 4 Inzicht in kansen Data en modellen helpen te illustreren  Functioneren huidige netwerk en dienstregeling  Voorspellen toekomstige effecten  Financiële en maatschappelijke effecten van:  Lage snelheid en doorstroming  Suboptimaal netwerk  Suboptimale dienstregeling  Potentie van verbeteringen Inschatting > €10- €50 miljoen te besparen op OV in Nederland met hogere kwaliteit Voorbeelden  Utrecht: 30 s. sneller op corridor: tot € minder kosten per jaar  Den Haag: 5-15% meer reizigers door hogere betrouwbaarheid  Tram Maastricht:> €4 Miljoen /jaar aan maatschappelijke baten door hogere snelheid en betrouwbaarheid  Tram Utrecht: :ca. €200 Miljoen aan maatschappelijke baten door hogere snelheid en betrouwbaarheid

5 5 Twee dimensies Big Data Voertuigen - snelheid, stiptheid, vertragingen - > GOVI Reizigers - in- en uitstappers, overstappers, patronen - > Chipkaart Combinatie - Betrouwbaarheid OV vanuit reizigersperspectief

6 6 Gebruik Big Data  Evaluatie (terugkijken) Cijfermatig  Spreadsheet, business intelligence Geografisch -GIS -Verkeersmodel -Prognose (vooruitkijken) -Whatif analyses -OV Lite aanpak

7 7 Chipkaartdata (1/2) In potentie data over:  Instappers  Uitstappers  Overstappers  Elk moment van de dag, week, jaar  Tariefsoort  Anonimiteit garanderen  Beschikbaarheid  Welke partij?  Keten

8 8 Chipkaartdata (2/2) Koppelen aan verkeersmodel:  Zicht op verleden  Grip op de toekomst  Elasticiteitenmethode (unimodaal, snel en goedkoop)  Whatif scenario’s  Halte erbij of samenvoegen  Sneller of frequenter  Ander tarief  Snel inzicht in veranderingen:  Reizigers  Kostendekkingsgraad  Bezettingsgraad

9 9 Fictieve data

10 10 Fictieve data

11 11 Fictieve data

12 12 Fictieve data

13 13 Fictieve data

14 14 Fictieve data

15 15 Fictieve data

16 16 Fictieve data

17 17 Fictieve data

18 18 Fictieve data

19 19 Fictieve data

20 20 Fictieve data

21 21 Fictieve data

22 22 Fictieve data

23 23 Fictieve data

24 24 Alle stromen vanuit een specifieke halte Fictieve data

25 25 Indicatie kostendekkingsgraad Fictieve data

26 26 Reizigers over de dag Fictieve data

27 27 HB-patronen Fictieve data

28 28 What if?

29 29 Overzicht modeltechnieken Multimodaal modelOV-liteQuick scan ModaliteitenAuto, OV, fietsOV SchaalniveauNationaal, regionaal en lokaal Lijnsgewijs Tijdshorizon10-20 jaar<10 jaar<5 jaar Type projecten Strategische projecten, combinatie ruimte en verkeer OV projecten in een netwerkcontext Kleine aanpassingen OV lijnen PluspuntenInzicht in modal split, input voor MKBA Goed verklaarbare effecten op OV netwerk Snel maatwerk

30 30 OV lite  Een unimodale modeltechniek  Dus alleen OV wordt gemodelleerd  Op basis van elasiticiteiten  Dus lagere kosten / reistijd / wachttijd leveren extra reizigers op  Netwerkcontext  In OmniTRANS

31 31 Effectberekeningen (varianten)  Frequentieverhoging / -verlaging  Snelheidsverhoging / -verlaging  Extra haltes / opheffen haltes  Doorkoppelingen  Verlengen / verkorten van lijnen  Aantakken op stations  Tariefaanpassingen

32 32 Output  Gebruik maken van de outputfunctionaliteiten in OmniTRANS  (Verschil)Plots  Per regio of gebied: (Verandering in) reizigerskilometers (Verandering in) aantal reizigers (Verandering in) kostendekkingsgraad  Grafieken/tabellen

33 33 Whatif: Nieuwe route Fictieve data

34 34 Whatif: Verhoogde frequentie Fictieve data

35 35 - Grote uitdagingen in het OV - Data en modellen faciliteren verbeterproces - Nieuwe mogelijkheden door nieuwe databronnen - Nieuwe toepassingen verkeersmodellen Aandachtspunt: Beschikbaarheid data Conclusies

36 36 Contact Niels van Oort Artikelen: https://nielsvanoort.weblog.tudelft.nl/


Download ppt "Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen Niels van Oort Ties Brands Erik de Romph."

Verwante presentaties


Ads door Google