De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Risco gestuurde onderhoudsstrategie (RBM) RWS 70 serie Rijksrederij

Verwante presentaties


Presentatie over: "Risco gestuurde onderhoudsstrategie (RBM) RWS 70 serie Rijksrederij"— Transcript van de presentatie:

1 Risco gestuurde onderhoudsstrategie (RBM) RWS 70 serie Rijksrederij
Ing. D.J.Kuijt MEng Technisch Manager Rijksrederij

2 Inhoud presentatie. Doelen Rijksrederij Operationeel / Technisch management. Onderhoudsstrategie naar de toekomst: risico gestuurd onderhoud (RBM), proeven die de Rijksrederij heeft uitgevoerd.

3 Doel Rijksrederij operationeel / technisch management:
Hoofddoel is het bereiken van Operational Excellence: Zorgen voor de vloot schepen, geschikt voor het uitvoeren van de taken van onze klanten, met zo hoog mogelijk beschikbaarheid tegen laagst mogelijke (onderhouds) kosten. 3 15 november 2012

4 Onderhoudsstrategie vandaag.
Onderhoudscontract NZ 1972 is gebaseerd op OEM (original equipment manufacture) voorschriften en bevat: Preventief onderhoud Correctief onderhoud Storingsdienst geregeld door contractpartner Onderhoud voortstuwing en generator motoren Levering scheepsbenodigdheden Loop al bijna 7 jaar.

5 Ervaringen huidig contract.
Ervaringen zijn positief Aantal storingen is afgenomen door onderhoud volgens het boekje Beschikbaarheid is 46 weken per jaar. Werfperiodes binnen tijd en budget. Minder capaciteit nodig van Rijksrederij in het onderhoudsproces. Minder positief: Onderhoud volgens het boekje is dure manier van onderhoud.

6 Doel onderhoudsstrategie in toekomst.
Het doel is om de beschikbaarheid zo groot mogelijk te krijgen tegen minimale onderhoudskosten. Hoe? Risk Based Maintenance, ofwel Risico gestuurd onderhoud.

7 Risk Based Maintenance
RBM is data verzamelen van slijtage patronen en beslissen om op de meest efficiënte manier te repareren/vervangen. (laagste impact op down time en kosten.) Toekomst is RBM, maar hoe toe te passen? Om ervaring op te doen heeft de Rijksrederij 4 pilots opgestart.

8 Risk Based Maintenance proeven.
CBM: trilling analyse van tandwielkasten van mv Zeearend en mv Visarend. 2. CBM: vergroten TBO Cat C18 motoren van RWS 70 serie 3. RBM: Risk Based Maintenance plan RWS 70 serie 4. PDCA: Parreto Analyse van storingen.

9 Opfrisser (1) het onderhoudsproces.
9

10 Opfrisser (2): verschillende slijtage patronen door verschil in gebruik.

11 Refresh (3) Onderhoudsstrategie in relatie tot slijtage patroon.
11

12 Proef 1 CBM: trillingsanalyse tandwielkasten mv Visarend en mv Zeearend.
Toepassen van trillinsanalyse heeft opgeleverd: Geen onverwachte “down time” Bij in bedrijf stellen fout ontdekt in lagers. Resultaat; onder garantie overhaal tandwielkast. In geval van mv Visarend, reparatie uitgesteld tot reguliere werfbeurt. (geen extra downtime en minimale reparatie kosten)

13 Pilot 2 CBM: vergroten van TBO motoren RWS 70 serie.
De theorie van RBM/CBM is toegepast op de motoren van de RWS 70 serie met als resultaat: Top end overhaul van 5000 naar 7500 draaiuren Comlete overhaal van naar draaiuren.

14 Resultaat. Besparing van k150 op jaarbasis gedurende de life
cycle van de serie. Hoe in controle: 1. Iedere overhaal inspectie rapport om informatie op te halen over de slijtage patronen. 2. Regelmatig uitlezen van ECU (black box) betreffende belasting profiel. 3. Besluiten of TBO interval moet worden aangepast of niet.

15 Pilot 3: Risico gestuurd onderhoudsplan RWS 70 serie.
Functionele decompositie van schip beoordeeld met risico matrix:

16 Pilot 4: tool “storingsanalyse Parreto” (1)PDCA.
Alle storingen worden geïnventariseerd met consequenties Reparatie kosten. Down time

17 Parreto analyse (2) De 20% storingen met resultaat 80% in kosten of down time zijn degene met de grootste impact, en moeten worden geanalyseerd. Voorbeeld PDCA: Ladelucht koelers raken lek door cavitatie (vuil in koeler). Kosten k50 voor reparatie en drie weken downtime. Resultaat na analyse: toepassen van extern koelwater systeem voor lade lucht koeler. Proef loop aan boord RWS 73 met goed resultaat. PBT in 5 jaar, en geen onverwachte uitval meer.

18 Onderzoeksstrategie naar toekomst.
Oude schepen: onderhoud volgens huidige onderhoudsstrategie. Nieuwe schepen: RBM strategie Conclusie: nog veel werk aan de winkel om de doelen te bereiken.

19 Vragen?


Download ppt "Risco gestuurde onderhoudsstrategie (RBM) RWS 70 serie Rijksrederij"

Verwante presentaties


Ads door Google