De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ Naam workshopbegeleider

2 Korte presentatie vanuit theoretisch kader
Opzet workshop Korte presentatie vanuit theoretisch kader Voorbeeld vanuit de opleidingspraktijk: SEH opleiding Eigen analyse Uitwisseling in groepen Centrale terugkoppeling van succesfactoren 15 oktober 2017

3 IOP KPB CAT 360o Thema OSATS Lokaal plan Kaderbesluit CCMS 2011
Voortgangsgesprek KPB Competenties 360o CAT Kennistoets Geschiktheidsbeoordeling portfolio Opleidingsplan Thema Lokaal plan Cursorisch onderwijs OSATS 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 3

4 Kwaliteitszorg: borging Uitkomst: wat levert het op 2015
Volgorde en fasering kwaliteitszorg Kwaliteitszorg: borging Uitkomst: wat levert het op 2015 Proces: wordt het uitgevoerd 2013 Structuur: beschreven en vastgelegd 2011 uitkomst proces structuur 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 4

5 Implementatie: 5 factoren
Voordeel Passendheid Complexiteit Probeerbaarheid Zichtbaarheid Uit: Implementatie, effectieve verbetering van de patiëntenzorg, R. Grol en M. Wensing 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 5

6 Voordeel t.o.v. bestaande situatie
Betere zorguitkomsten, financieel voordeel, meer werkplezier… Gunstige balans voor- en nadelen: voorspoedige implementatie Voordelen en oplossingen voor mogelijke nadelen/beperkingen ondervangen door heldere uiteenzetting 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 6

7 Door regionale plan duidelijker wie wat doet
Opleidingsplan: Door regionale plan duidelijker wie wat doet Vastleggen van bekwaamheidsniveaus: verwachtingen voor alle partijen duidelijk 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’

8 Passendheid Mate waarin vernieuwing past bij bestaande opvattingen, behoeften, waarden, normen en routines. Gebruikers betrekken bij de ontwikkeling of voorstel voor verandering van werkwijze: leidt tot breder draagvlak Koppelen aan andere technieken, organisatievormen of werkwijzen waar men al positief tegenover staat Opleidingsplan: Betrek je AIOS bij stagebeschrijvingen maar ook bij opstellen/vastleggen leerdoelen 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 8

9 Complexiteit De mate waarin een richtlijn of nieuwe werkwijze wordt gezien als moeilijk te begrijpen en lastig te gebruiken. Veel aandacht voor begrijpelijkheid en toegankelijkheid door samenvattingen, gebruik diverse media, heldere teksten … Opleidingsplan: Managementsamenvatting opleidingsplan Stagebeschrijving van maximaal 2 A-4 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 9

10 Probeerbaarheid De mate waarin men de vernieuwing op kleine schaal kan proberen zonder “terug” te kunnen. M.n. voor voorlopers van belang Inzet van personen die vernieuwing hebben geprobeerd voor bredere acceptatie Opleidingsplan: Leer van elkaars ervaringen Kent iedereen de verwachtingen? 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 10

11 Zichtbaarheid Mate waarin de resultaten zichtbaar zijn
Inzet van mensen met ervaring met de nieuwe werkwijze om te laten zien hoe zij de werkwijze toepassen, ervaringen te delen en resultaten te laten zien. Opleidingsplan: Kijk in elkaars keuken Maak collega’s stageverantwoordelijk voor verschillende gesprekken 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 11

12 Tips & trics uit de praktijk
Pieter van Driel SEH-arts Opleider SEH St. Elisabeth ziekenhuis Tilburg 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’

13 Van landelijk naar lokaal opleidingsplan
15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 13

14 Lokaal opleidingsplan
Landelijk curriculum Structuur Wat waar leren? Wat waar toetsen? Vertaal naar lokale situatie Borging van afspraken 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 14

15 Lokaal opleidingsplan
Thema gekoppeld aan stages Onderhouden van competenties tijdens SEH stages  opleidingschema 15 oktober 2017 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 15

16 Opleidingsschema 15 oktober 2017 15 oktober 2017
Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 16

17 Verantwoordelijkheid
Structuur: Opleider Opleidingsgroep Invulling: AIOS Stagebegeleider Opleidersgroep 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 17

18 Basis vs Specialistisch Theorie vs praktijk Competentiegericht
Moduleavonden Basis vs Specialistisch Theorie vs praktijk Competentiegericht Cyclisch rooster Evaluatie 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 18

19 Persoonlijk opleidingsplan
Opleiding op maat is het ideaal Werk moet gedaan worden…..rooster/formatie Budgettaire ruimte? 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 19

20 Niet hele consult beoordelen: Opvang patiënt / diagnostiek
KPB’s en OSATS Houd het kort! Niet hele consult beoordelen: Opvang patiënt / diagnostiek Beleid / therapie Patiëntbespreking / overdracht Wat is de referentie waarop je beoordeelt? 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 20

21 Portfolio: ePASS/VREST
Ondersteunend, niet een doel op zich Moet goed bijgehouden worden Reflectieverslagen hebben grote meerwaarde Likert schaal vs narratieve feedback Verdedigbare beslissingen 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 21

22 Voordeel: plezier in opleiden voor hele groep
Implementatie Voordeel: plezier in opleiden voor hele groep Passendheid: moeilijk, tijdsdruk…. Complexiteit: concreet maken, kleine stukjes Probeerbaarheid: door regelgeving geen weg terug, erkenning als voorloper Zichtbaarheid: levert verdedigbare beslissingen op. AIOS zijn goed in de picture! 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 22

23 Motiveer de opleidingsgroep
Het is verplicht, regelgeving. Het leidt op tot betere dokters. Probeer in de bedrijfsvoering ruimte in te ruimen voor onderwijs. Idee: Onderwijsshift? Vast agendapunt op vakgroep/maatschapsvergadering Inspireer en wees als opleider voorbeeld 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 23

24 Hoe borg je de kwaliteit?
Kwaliteitszorg 1 Hoe borg je de kwaliteit? Tijdens verplichte opleidingsvergaderingen (4 per jaar) 4 onderwerpen roulerend vast op de agenda: Cursorisch onderwijs Wetenschappelijke vorming Toetsing: KPB/ OSATS/voortgangstoets etc. Kwaliteitszorg 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 24

25 Zelf evaluatie n.a.v. kwaliteitsindicatoren van commissie Scherpbier
Kwaliteitszorg 2 D-RECT Zelf evaluatie n.a.v. kwaliteitsindicatoren van commissie Scherpbier Evaluatie moduleavonden 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 25

26 Van Driel et al. NTvG 2010, 27 maart; 154(12)
15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 26

27 Kennisnemen van landelijk opleidingsplan Vertaling naar LOP essentieel
Samenvatting Kennisnemen van landelijk opleidingsplan Vertaling naar LOP essentieel Beoordelen: frequent, verschillende beoordelaars en methoden, houd het kort! Portfolio waardevolle ondersteuning voor betekenisvolle feedback 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 27

28 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 28

29 Eerst individueel: eigen situatie onder de loep
En nu naar uw praktijk … Eerst individueel: eigen situatie onder de loep Uitgangspunt: 5 factoren implementatie: - hoe ‘zit’ dat bij ons? - waar aangrijpingspunten voor verandering? Evtl.: volgens regel: waar beginnen? 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 29

30 Dan naar elkaars praktijk …
Uitwisselen in 2-3 tallen: wat werkt, wat werkt (nog) niet? Per duo/trio: een vondst en/of vraag Plenaire discussie 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 30

31 Implementatie: 5 factoren
Voordeel Passend bij opvattingen en routines Complexiteit Probeerbaarheid Zichtbaarheid 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 31

32 15 oktober 2017 Workshop: ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’ 32


Download ppt "Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’"

Verwante presentaties


Ads door Google