De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE KUBUS VAN CSPE SUCCESFACTOREN! MARION VISSER (CLUSIUS COLLEGE HEERHUGOWAARD) WILMA BREDEWOLD (BREDEWOLD ONDERWIJSADVIES) Juliette Vermaas (OGW) Judith.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE KUBUS VAN CSPE SUCCESFACTOREN! MARION VISSER (CLUSIUS COLLEGE HEERHUGOWAARD) WILMA BREDEWOLD (BREDEWOLD ONDERWIJSADVIES) Juliette Vermaas (OGW) Judith."— Transcript van de presentatie:

1 DE KUBUS VAN CSPE SUCCESFACTOREN! MARION VISSER (CLUSIUS COLLEGE HEERHUGOWAARD) WILMA BREDEWOLD (BREDEWOLD ONDERWIJSADVIES) Juliette Vermaas (OGW) Judith Gulikers en Wilma Bredewold (GP-OGW) In opdracht van de AOC Raad

2 De kubus van CSPE succesfactoren Succesfactoren van 10 ‘succesvolle’ vmbo groen scholen 10 scholen hebben boven gemiddeld gescoord op het CSPE en daarbij vaak een grote verbeterstap gemaakt in het CSPE óf het verschil tussen SE en CSPE behoorlijk verkleind in 2 jaar 6 thema’s (zie kubus) Per thema: Succesfactoren Gespreksvragen Citaverde CollegeHeerlen, vmbo Clusius CollegeHeerhugowaard, vmbo AOC TerraEmmen, vmbo Eelde, vmbo WellantcollegeBrielle, vmbo Klaaswaal, vmbo Westvliet, vmbo Lentiz OnderwijsgroepMaasland, vmbo AOC OostTwello, vmbo GroenhorstEmmeloord, vmbo

3 DE 6 SUCCESFACTOREN IN BEELD 1.Inhoud beroepsgerichte programma 2.Groepering 3.Professionalisering docent 4.OGW cultuur 5.Rol van competenties 6.Leerling verantwoordelijk Losse thema’s, maar thema’s staan niet los van elkaar!

4 1. INHOUD BEROEPSGERICHTE PROGRAMMA Theorie vs praktijk Rekenen en economie Nieuwe methode (modulair) PTA Weten wij waar we naartoe moeten en willen werken met onze leerlingen? Bereidt ons programma hier op voor? (Wat doen we te weinig/te veel?) In hoeverre vraagt bijstelling van ons programma om PTA aanpassing?

5 2. GROEPERING Homogene GL groepen GL niveau Differentiatie Past onze huidige groepssamenstelling bij de (gewenste) inrichting van ons programma? Differentiëren we hiermee voldoende naar niveau? Welke (organisatorisch) haalbare verbeteringen kunnen we doorvoeren?

6 3. PROFESSIONALISERING DOCENT Bewust toewerken naar einddoelen Volgen, feedback geven en differentiëren op leerlingniveau Open cultuur, stimulans tot reflectie binnen het team Weten wij wat de SE/CSPE eisen zijn? Werken wij hier bewust naar toe? Hebben wij een cultuur waarin we kritisch durven te zijn naar onszelf/elkaar en van elkaar willen leren? Krijgen wij de mogelijkheid en worden wij gestimuleerd ons te scholen op vakinhoudelijk en didactisch gebied?

7 4. OGW CULTUUR Bewuste samenwerking in het team binnen OGW cyclus Kwaliteit van toetsen Analyse van resultaten Verbeterpunten programma, toetsing en didactisch handelen Actieve ondersteuning schoolleiding (scholing, IPB, sturing op resultaat, sectieoverleg) Hebben wij als sectie eenduidige afspraken over de kwaliteit van onze toetsen? Passen wij de 3 centrale OGW vragen consequent toe? Werken wij in ons onderwijs volgens een vaste cyclus van ‘voorbereiden, uitvoeren, analyseren, verbeteren’?

8 5. ROL VAN COMPETENTIES Met CGO vergroten complexiteit van opdrachten Werken aan specifieke competenties ter voorbereiding op CSPE (o.a. plannen en organiseren) Vakoverstijgend Inzet PvB’s voorbereidend op het CSPE Expliciete beoordeling competenties (PTA, cijfer) Welke meerwaarde zien wij in het werken aan competentieontwikkeling voorbereidend op het CSPE? Hoe vertalen wij dit naar ons (toets)programma? Welke ruimte hebben onze leerlingen om competenties in praktijk te brengen? Hoe beoordelen wij de competentieontwikkeling van leerlingen en welke weging geven wij hieraan?

9 6. LEERLING VERANTWOORDELIJK Flexibel programma leerlingen (ruimte eigen inbreng) Leerling verantwoordelijk voor deel programma Leerlingen werken aan eigen leerdoelen (portfolio) Hoe betrekken wij onze leerlingen bij de invulling van ons/hun lesprogramma? Biedt ons programma voldoende mogelijkheden voor eigen keuzes en invulling door leerlingen? In hoeverre maken wij onze leerlingen verantwoordelijk voor het behalen van hun eigen leerdoelen?

10 MAAR NU DE PRAKTIJK! Eens succesvol is niet altijd succesvol! Wat zijn voor Clusius College Heerhugowaard tot nu toe de meest bepalende succesfactoren geweest, hoe heeft men dit aangepakt en houdt men het vast? Marion Visser, teamleider Clusius College Heerhugowaard

11 MET ELKAAR IN GESPREK ROND DE CSPE KUBUS

12 MEEST OPVALLENDE UITSPRAAK? NIEUWE INZICHTEN? Elke locatie heeft een aantal exemplaren van de kubus ontvangen. U vindt een pdf van de CSPE kubus op de website van de AOC Raad. Of pdf even opvragen via:


Download ppt "DE KUBUS VAN CSPE SUCCESFACTOREN! MARION VISSER (CLUSIUS COLLEGE HEERHUGOWAARD) WILMA BREDEWOLD (BREDEWOLD ONDERWIJSADVIES) Juliette Vermaas (OGW) Judith."

Verwante presentaties


Ads door Google