De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Brugfiguren & Activering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Brugfiguren & Activering"— Transcript van de presentatie:

1 Brugfiguren & Activering
25/20/2016 25/20/2016 VVSG Centrumstedenoverleg VVSG Centrumstedenoverleg

2

3 WAT ZIJN/DOEN BRUGFIGUREN?
Index Kind en Gezin: kansarmoede kinderen van 7% in 2007 naar 18% in 2012 Maatregelen, subsidies, premies enz. raken moeilijk bij de juiste mensen Vanaf nu gaan we waar de mensen zijn Brugfiguren maken brug tussen kwetsbare kinderen in lagere school en alle maatregelen en instrumenten om armoede te bestrijden In scholen met veel armoede (SES-criteria, socio-economische status)

4 RESULTATEN 7 brugfiguren (5.2 VTE) actief in 8 basisscholen met in totaal kinderen (3-12 jaar) in armoede. Scholen worden elke twee jaar herbekeken. Na 18 maanden Resultaten brugfiguren januari 2015 – juni 2016 Aantal kinderen 1086 Aantal gezinnen 383 Aantal hulpvragen 2224

5 RESULTATEN

6 TYPE HULPVRAGEN

7 ARBEIDSSITUATIE BEREIKTE GEZINNEN
Beide ouders werken niet 31% Beide ouders werken 7,6% Eén van de ouders werkt (veel eenoudergezinnen!) 33 % Onbekend (nog niet in het gezin) 28,7 %

8 IMPACT OP SOCIALE DIENST
Cijfers Sociale Dienst 2014 2015 2016 (K1 tem K3) 2016 (projectie) # vragen sociaal huis 4.422 4.789 4.509 6.012 (+36 % tov ‘14) # intakes sociale dienst 1.026 1.076 938 1.251 (+22 % tov ‘14)

9 EVOLUTIE ARMOEDE-INDEX K&G

10 EN NU? -Na 18 maanden bijna 70% van doelgroep bereikt.
Vooral financiële hulpvragen, maar ook participatie. In 64% van de gezinnen heeft minstens één partner geen werk. Nood aan sterk activeringsbeleid -Maar brugfiguren zitten op een grens. Nood aan integrale aanpak op gezinsniveau -Nood aan wetenschappelijk testen methode: reëel causaal verband? -Daarom project ingediend bij Europese Commissie (én goedgekeurd) MISSION

11 MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcome for users in Need
Programma EaSI (EU Programme for Employment and Social Innovation) De 5 Casemanagers gaan gezinnen intens begeleiden, met het oog om rechtenuitputting, empowerment en vereenvoudigen van de complexe sociale kaart/processen Sterk uitgebouwd wetenschappelijk luik gericht op effectmeting van beleidsmaatregel. I.s.m. Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (UA), Howest, Vives en Kind & Gezin

12 MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcome for users in Need
5 casemanagers ,73 EUR totaalbudget Europese Commissie: € ,28 Lokaal bestuur: € ,09 December 2016 – november 2019 254 gezinnen aangeduid door K&G Werken op 6 indicatoren van de kinderarmoedeindex

13 MISSION: 2 grote luiken Mobile Integrated Social Services Increasing Outcome for users in Need.
Casemanagement Integrale aanpak op gezinsniveau Over de grens waar brugfiguren stoppen Wetenschappelijk luik Onderzoek naar zowel resultaten van methode als kwaliteit van diensten en instrumenten om armoede te bestrijden Kwantitatief: Wat is het effect van methode op opname rechten/maatregelen? Kwalitatief: Deugen de maatregelen zelf? Moet lokaal beleid gewijzigd/aangepast worden: DELETE + ALT + CTRL

14

15 ACTIVERING Jobkansen als beste bescherming tegen armoede.
Traject activering: focus op zowel welzijn als op werk, met sterke nadruk op maatwerk. Starten met grondige screening: talenten, verwachtingen, psychosociaal onderzoek, testen van taal en technische competenties Leidt naar professionele activering (art. 60, enz.), dan wel sociale activering met focus op generieke competenties. In Kortrijk sterke inzet, zichtbaar in kosten (2015: 2.9 mio €) en aantal medewerkers (2015: 17 VTE)

16 Sterke stijging van activering mensen in leefloon
2011 2012 2013 2014 2015 Aantal dossiers leefloon+eq. ll 1724 1557 1469 1392 1327 Aantal dossiers activering 930 894 952 1002 1078 Activeringspercentage 54,20% 57,80% 64,80% 74,20% 81,23%

17

18 CIJFERS ACTIVERING 2011 2012 2013 2014 2015 2016 (K1-K2)
# lopende dossiers trajectbegeleiding 656 643 671 680 710 350 #art.60 (totaal) 274 251 281 322 368 270 #art. 60 privé 28 24 27 33 38 29 % art.60 op leefloondossiers 14,6% 15,4% 19,5% 23,3% 27,7%

19 Evolutie van aantal mensen leefloon/eq. ll
Kortrijk (POD) (eigen cijfer) West-Vlaanderen Vlaanderen België 2012 1439 1557 9652 55849 187670 2013 1373 1469 9758 54707 185715 2014 1233 1392 9398 53741 184739 2015 1160 1327 9463 56183 199725

20 Evolutie van aantal mensen in leefloon

21 UITDAGINGEN EN OBSTAKELS
Arbeidsmarkt Blijvende daling vacatures voor laaggeschoolden Blijvende nood aan aangepast werk voor mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Sociale economie, lokale diensteneconomie, arbeidszorg: gebrek aan voldoende plaatsen. Monitoring Moeilijker om uitstroom te monitoren Sinds staatshervorming is activeringsbeleid geregionaliseerd Moeilijk om uitstroom te monitoren, specifiek op middellange termijn Voorheen 6 maanden OCMW Voorheen 9 maanden door POD Beter overzicht op communicerende vaten werkloosheid-ziekteverzekering-bijstand Vandaag: na 4 maanden dossier overhandigen aan VDAB voor opvolging

22 VDAB en OCMW Welzijnsperspectief Marktperspectief
Individueel maatwerk, focus op competenties, professioneel én sociaal Ook voor zij die grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt ! Belangrijk met oog op profiel erkende vluchtelingen Marktperspectief Vacaturegericht werken Focus hoofdzakelijk op ‘sterke profielen’, deels omwille van halen targets in de tender = ‘quick wins’ Zwakkere profielen komen minder/moeilijker aan bod Is duurder om op in te zetten. (Meer competentie te verwerven, langer traject, meer kosten) Kunnen complementair werken, maar nood aan goed partnerschap tussen lokale VDAB, lokaal bestuur.

23 Decreet Tijdelijke Werkervaring
Toegang tot Art.60§7 beperkter (sterker profiel nodig) + doorstroomvereiste Zwakkere profielen Sociale Economie: Arbeidszorg, Sociale Economie, LDE (maar geen groei meer in beschikbare plaatsen) Sociale Activering (binnen activeringstrajecten OCMW’s) Welk alternatief voor betaald werk binnen normaal economisch circuit/sociale economie? Wie niet in aanmerking komt, rest enkel de bijstand? Kost voor lokaal bestuur en federale overheid.


Download ppt "Brugfiguren & Activering"

Verwante presentaties


Ads door Google