De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht

2 Onderwerpen  Project #FIVE – de kaders  Psychosociaal welbevinden en studiesucces  Binding (cohesie) en studiesucces  Bevorderen van binding en welbevinden: voorbeelden van activiteiten op Windesheim

3 PROJECT #FIVE Het creëren van een gezond en veilig studieklimaat

4 Project #FIVE MISSIE  Fysieke en sociaal gezonde en veilige omgeving realiseren  Studenten binnenboord houden die op onterechte gronden met uitval worden bedreigd

5 Aanleiding Project #FIVE  Nadruk in beleid op niet-persoonsgebonden factoren  Studenten veel gezondheidsklachten i.r.t. niet- studerende leeftijdsgenoten  Fase van persoonlijkheidsontwikkeling  Hulp mijdend gedrag  Positief, steunend studieklimaat reduceert stressoren

6 Kees GEMOTIVEERD CANNABIS- GEBRUIK MANTEL- ZORGER Hoe voorkomen we onnodige studie-uitval van Kees? SOMBER VALT BUITEN GROEP COMPETENT

7 Hoe komen we tot een antwoord? We duiken achtereenvolgens dieper in: De relatie psychosociaal welbevinden en studiesucces De relatie binding en studiesucces Voorbeelden van activiteiten ter bevordering van binding en psychosociaal welbevinden

8 PSYCHOSOCIAAL WELBEVINDEN EN STUDIESUCCES Het psychosociaal welbevinden van de student in het HO

9 Studentenmonitor 2012  Hoe ervaren studenten eigen gezondheid en veiligheid?  Welke determinanten hiervan gerelateerd aan studievertraging en uitval?  Kwantitatief, cross-sectioneel, vragenlijst  Studievoortgang, angst –en depressieklachten, alcohol –en drugsgebruik, roken, internetgebruik, lengte en gewicht, stress, slapen, mantelzorg, sociale cohesie  2332 respondenten (15%)

10 Uitkomsten - welbevinden  Voornaamste oorzaak voor vertraging of dreigende uitval is persoonlijke problematiek  Angst/depressie: ruim 60% ervaart klachten  Ruim 50% mannen risicovol alcoholgebruik, 20% van de vrouwen  Slaapproblemen gerelateerd aan studie  Percentage mantelzorgers 15% (tot 25% op opleidingsniveau)

11 Angst/depressie en vertraging P=0,000

12 Angst/depressie en studie-uitval

13 Alcoholgebruik en vertraging

14 Conclusies psychosociaal welbevinden  Kwetsbare groep in kwetsbare levensfase  Problematiek is fors!  Met name angst, depressie, middelengebruik (Royal College of Psychiatrists, 2006; Tosevski, 2010; Dopmeijer, 2012)  Studenten zoeken nauwelijks hulp of te laat, gemis aan ondersteunend klimaat (Boot et al., 2007)  Hulp positief effect op studieprestaties m.n. laagdrempelig peer-contact (Tosevski, 2010)

15 BINDING EN STUDIESUCCES De rol van sociale cohesie in het hoger onderwijs

16 Sociale cohesie en vertraging

17 Sociale cohesie en studie-uitval

18 Cohesie/binding  Effectieve studiesuccesprogramma’s zetten welbevinden van de student voorop (Tinto)  Academische en sociale integratie  Studieklimaat: gekend worden, interactie  Monitoring en early warning  Hulpaanbod

19 Model van Tinto

20 Wat we leerden tot dusver  Relatie tussen psychosociale problematiek, binding en studiesucces  De psychosociale problemen raken vele studenten  Hoewel effectieve psychosociale interventies voorhanden -> hulp mijdend gedrag  Studenten prefereren online of blended hulpaanbod  Evidence zeer betrekkelijk, wel vele kansrijke initiatieven, context gebonden

21 BEVORDEREN VAN BINDING EN WELBEVINDEN Voorbeeldactiviteiten ter bevordering van binding en welbevinden

22 Aanpak op Windesheim - voorbeelden  Onderwijsconcept: veilig studieklimaat, student wordt gezien en gekend, interactie centraal  Learning communities  Studievereniging met studentmentoren  Week 1 gericht op groepsdynamica en studievaardigheden  Docenten getraind in groepsdynamiek  Social media voor online communities

23 Aanpak op Windesheim - voorbeelden  Screener voorspeller uitval o.b.v. sociale cohesie theorie  Studentcoaches (ouderejaars)  Geen stamgroepen meer: 2 groepen samenvoegen met 1 dynamiek, 2 slb-ers  Etc….

24 Kees

25 Ontwikkelingen  Standaard screening psych met terugkoppeling naar student  Portal hulpaanbod  Peer-counseling  Verkennen mogelijkheden POH-GGZ  Onderzoek relatie psychologische interventies en studiesucces

26 In onze massale zoektocht naar dé aanpak om studiesucces te vergroten mogen we de mens achter de student niet vergeten!

27 Voor vragen over ons onderzoek of onze aanpak: Jolien Dopmeijer, MSc jm.dopmeijer@windesheim.nl


Download ppt "Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google