De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?"— Transcript van de presentatie:

1 Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?

2 Startdocument ‘Meten van Mediawijsheid’  Mediawijzer.net:  competentiemodel ‘Competentieniveaus Mediawijsheidcompetenties’  door SLO erkend competentiemodel Hoe zou je kunnen meten hoe mediawijs iemand is?

3

4

5

6

7 Koppel opdrachten met betrekking tot mediawijsheid aan een vakinhoud  o.a. Taal in beeld. Houd zicht op de competenties van leerlingen.

8 Gebruik hierbij ook proceswerkbladen.

9 En (mentale) modellen.

10 Online tekstbegripsvaardigheden: -Online teksten zijn multimediaal en multimodaal (niet alleen letters,  schema’s, animaties, video’s en soms zelfs gesproken informatie). -Opbouw: een cluster van teksten of tekstdelen d.m.v. hyperlinks.

11 Online tekstbegripsvaardigheden: -Opbouw: in interactie met lezers  Je leest aanvullingen van lezers op een ‘hoofdtekst’, interpretatie? -Één tekst met meerdere en wisselende auteurs.  ‘Wat bedoelt de auteur?’ …  ‘Wat is de hoofdgedachte van deze tekst?’ …

12 Online tekstbegripsvaardigheden: -Nieuwe tekstsoorten en tekstvormen: websites, blogs en tweets. -Zoektermen  Een pagina met zoekresultaten (nieuwe tekstsoort). -Leesstrategieën: zoekend lezen, doelgericht lezen en kritisch lezen.


Download ppt "Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?"

Verwante presentaties


Ads door Google