De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012

2 2 1.Studievoortgangsdossier 2.Niet- bindend studieadvies: wat? 3.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 4.Tweede semester: aanpak? 5.Hulpmiddelen en begeleiding? 6.Websites en contactgegevens

3 3 Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier in K.U.Loket Hierin vind je meer informatie over: –je cumulatieve studie-efficiëntie –contactgegevens van je studietrajectbegeleider – je tolerantiedossier Let erop dat je s naar je studietrajectbegeleider steeds verzendt vanaf je KU Leuven- adres.

4 4

5 Studievoortgangsdossier Belangrijke begrippen m.b.t de diplomaruimte: Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) Tolerantie – Tolerantiekrediet (TK) Studietrajectbegeleider (STB)

6 Diplomaruimte: CSE CSE = Cumulatieve Studie-Efficiëntie Berekening: CSE = 6 aantal verworven studiepunten aantal opgenomen studiepunten

7 Diplomaruimte: CSE Meth. van ped. ond., deel 1 Statistiek voor pedagogen, deel 1 Wijsgerige pedagogiek, deel 1 Gezinspedagogiek Inleiding tot de psychologie Ontwikkelingspsychologie CSE = = 100% Voorbeeld 1: 13/20 15/20 14/20 11/20 12/20 10/20

8 Diplomaruimte: CSE CSE = = 33% Voorbeeld 2: Meth. van ped. ond., deel 1 Statistiek voor pedagogen, deel 1 Wijsgerige pedagogiek, deel 1 Gezinspedagogiek Inleiding tot de psychologie Ontwikkelingspsychologie /20 9/20 12/20 5/20 10/20 7/

9 Diplomaruimte CSE > 60%  OK! CSE ≤ 60%  niet-bindend studieadvies! 1ste sem.2de sem.3de sem.4de sem. Niet-bindendstudieadvies Bindend studieadvies: minstens 50% CSE na 4de semester bindende voorwaarden te bereiken na 2de AJ eerste academiejaar Januari 2012

10 Diplomaruimte: Tolerantie Tolerantie – Tolerantiekrediet (TK) CSE ≥ 50% (juni of september!!!) Voor OPO met 8/20 of 9/20 Voor starters 12 studiepunten TK

11 Studietrajectbegeleider Wie? Aanspreekpunt per opleiding (DOS): zie - studievoortgangsdossier - DOS website 1 ste studiefase bachelor ped. wet.: Liselore De Vriendt/ Nick Stassens/ Els Swijns Waarvoor? Voor alle vragen i.v.m. je studietraject

12 12 Niet-bindend Studieadvies? Januari : niet-bindend studieadvies Je cumulatieve studie-efficiëntie ligt lager dan 60 %. Als eerstejaars wil dit zeggen dat je van de studiepunten die je dit semester opgenomen hebt, je 60 % of minder ook effectief verworven hebt. Verworven = geslaagd voor het vak (min. 10/20) Als verwittiging krijg je nu een niet-bindend studieadvies. Als je cumulatieve studie-efficiëntie op het eind van het academiejaar lager ligt dan 50 %, krijg je in juni en/of september een bindend studieadvies. Dit is een waarschuwing: vermijden van een bindend studieadvies.

13 13 Bindend Studieadvies? Juni – September : bindend studieadvies Cumulatieve studie-efficiëntie lager dan 50 %. Dit is het aantal verworven studiepunten, gedeeld door het aantal opgenomen studiepunten binnen één opleiding. Bindende voorwaarde: op het einde van het volgend academiejaar moet je wel een cumulatieve studie-efficiëntie van ten minste 50 % halen. Opgelet: je cumulatieve studie-efficiëntie wordt berekend over alle academiejaren heen binnen één opleiding Haal je geen 50 % cumulatieve studie-efficiëntie, dan mag je het academiejaar daarop voor geen enkele opleiding aan de KU Leuven inschrijven.

14 14 Voorbeeld Lies is ingeschreven in de bacheloropleiding Ped. Wet. In januari behaalt zij volgende punten: Lies nam in het eerste semester 30 studiepunten op, verdeeld over 6 opleidingsonderdelen. Ze behaalde credits voor 10 studiepunten. Haar studie-efficiëntie is dus 10/30 = 33% In januari krijgt zij een niet-bindend studie-advies. Meth. van ped. ond., deel 1 Statistiek voor pedagogen, deel 1 Wijsgerige pedagogiek, deel 1 Gezinspedagogiek Inleiding tot de psychologie Ontwikkelingspsychologie /20 4/20 8/20 11/20 12/20 9/20

15 15 Voorbeeld In het tweede semester (juni) behaalt zij volgende punten: Lies nam in het tweede semester 29 studiepunten op, verdeeld over 6 opleidingsonderdelen. Ze behaalde credits voor 10 studiepunten. Haar studie-efficiëntie is dus 9/29 = 31 %. Over het hele academiejaar bekeken is haar studie-efficiëntie: ( ) / ( ) = 19 / 59 = 32 %. Lies krijgt een bindend studieadvies. Analyse van vraag en aanbod Sociale en culturele pedagogiek Geschiedenis, deel 1 Instructiepsychologie- en technologie Kdrn en jgrn met specifieke noden Filosofie van de ped. Wet /20 4/20 8/20 7/20 9/20 13/20

16 16 Voorbeeld In september legt Lies opnieuw examens af. Ze behaalt volgende scores: In september behaalt ze nog voor twee extra opleidingsonderdelen (10 stp) het credit. Over het hele academiejaar bekeken is haar CSE: ( ) / ( ) = 29/59 = 49%. Lies krijgt een bindend studieadvies. In het volgende academiejaar moet haar CSE ten minste 50 % zijn om te mogen verder studeren aan de KU Leuven. Meth. van ped. ond., deel 1 Statistiek voor pedagogen, deel 1 Wijsgerige pedagogiek, deel 1 Ontwikkelingspsychologie Sociale en culturele pedagogiek Geschiedenis, deel 1 Instructiepsychologie- en technologie Kdrn en jgrn met specifieke noden /20 6/20 4/20 8/20 7/20 9/20 13/20 8/20

17 17 Voorbeeld In haar tweede academiejaar in de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen, neemt Lies de opleidingsonderdelen waarvoor ze vorig jaar niet slaagde opnieuw op. Dat zijn 31 studiepunten. Daarbij vult ze haar programma aan tot 60 studiepunten. Ze neemt dus nog 29 studiepunten uit fase 2 op. Op het einde van het academiejaar is Lies geslaagd voor alle studiepunten uit fase 1. Daarnaast slaagt ze voor 8 studiepunten uit fase 2. Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: –29 studiepunten verworven in academiejaar studiepunten verworven in academiejaar 2 = 68 studiepunten –59 studiepunten opgenomen in academiejaar studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 119 studiepunten –68 / 119 = 57 % Lies heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarde. Zij mag ook in het volgend academiejaar verder studeren aan de KU Leuven.

18 18 Voorbeeld Stel dat Lies ervoor kiest om in haar tweede academiejaar in de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen enkel de vakken op te nemen waarvoor ze vorig academiejaar niet slaagde. Dat zijn 31 studiepunten. Ze behaalt volgende scores: Statistiek voor pedagogen, deel 1 Wijsgerige pedagogiek, deel 1 Ontwikkelingspsychologie Sociale en culturele pedagogiek Geschiedenis, deel 1 Kdrn en jgrn met specifieke noden /20 7/20 14/20 8/20 12/20 14/20

19 Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: –29 studiepunten verworven in academiejaar studiepunten verworven in academiejaar 2 = 44 studiepunten –59 studiepunten opgenomen in academiejaar studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 90 studiepunten –44 / 90 = 49 % Lies heeft niet voldaan aan de bindende voorwaarde. Zij mag dus in het volgend academiejaar niet verder studeren aan de KU Leuven. 19

20 20 Tegenvallende resultaten : oorzaken? VOOR JE STUDIES –Secundair onderwijs-loopbaan –Voorkennis –Studiekeuze TIJDENS JE STUDIES –Inzet en studieaanpak Studieplanning Studiemethode –Capaciteiten : te moeilijk? –Interesse –Stress - Faalangst –Andere? (gezondheid, persoonlijke problemen, praktisch,…)

21 21 Beslissing nemen : –Hoe ga ik dat tweede semester aanpakken? –Verder deze richting of heroriënteren? Welke elementen spelen rol in beslissing? –Studie-en studentgerelateerde elementen !!! vb capaciteiten, motivatie, inzet, slaagkans, draagkracht, … –Onderwijstechnische elementen vb gevolgen voor leerkrediet, studietoelage,CSE, TK, … (zie aparte webpagina Beslis niet alleen! Praat erover! (met naasten, studietrajectbegeleider, heel wat info op web) Tweede semester: wat nu?

22 22 Tweede semester: aanpak Mogelijke pistes: A.‘ik doe zeker verder in deze richting’ B.‘ik ga zeker stoppen of veranderen van richting’ C.‘ik heb er geen idee van wat ik nu best doe!’

23 23 A. ‘ Ik doe zeker verder in deze richting’ TO DO Mijn werkpunten? Zelf of met begeleiding/hulp (zie verder) Vakken schrappen/wijzigen in je ISP van het tweede semester nog mogelijk?

24 24 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ NADENKEN/OVERLEGGEN Goede reden voor stoppen of heroriënteren? Nu of in september? Hoe kies ik voor nieuwe studierichting? Werkpunten in nieuwe studierichting?

25 25 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ TO DO Stoppen : –wel/niet uitschrijven op studentenadministratie (29 februari) Heroriënteren binnen KU Leuven: –Toelating nieuwe opleiding –Uitschrijven/inschrijven op studentenadministratie Heroriënteren buiten KU Leuven: –Toelating/mogelijkheden nieuwe opleiding –Uitschrijven op studentenadministratie KU Leuven –Inschrijven in nieuwe instelling Check deadlines ! Werkpunten in nieuwe opleiding?

26 26 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ GEVOLGEN Gevolgen voor leerkrediet, kinderbijslag, studietoelage : x.html x.html In de nieuwe richting komt de teller voor je CSE terug op nul te staan Bij heroriëntering binnen KU Leuven: ook in nieuwe richting bindend studieadvies indien CSE < 50 …

27 27 C. ‘Ik heb er geen idee van wat ik nu best doe’ Zelf nadenken – bespreken met iemand uit je omgeving Bespreek je situatie met de studietrajectbegeleider en/of met een adviseur van de Dienst Studieadvies i.f.v. mogelijke beslissingen: aantal deadlines

28 28 Deadlines 1. Inschrijven in andere opleiding Start 2e semester : 13 februari 2012 Deadline : 1 maart 2012 (toelating nieuwe opleiding) 2. Uitschrijven aan KU Leuven T.e.m. 29/02/2012: deel studiegeld terug Vóór 15/03/2012: leerkrediet opo’s sem 2 terug 3. Aanpassingen inhoud ISP (zie OER art. 9, 68, 70) ISP open voor studenten tot 29/02/2012 Wijziging kan alleen na instemming faculteit Bachelorstarters met eerste inschrijving:  verplicht standaardtraject (= 60 sp of 25-35sp)  sem 2: omzetting naar deeltijds traject mogelijk DUS: sem 1 = ongeveer 30 sp sem 2 = sp

29 29 Hulpmiddelen en begeleiding - Algemeen Algemeen: Facultaire studietrajectbegeleider = 1e aanspreekpunt Wie? : zie studievoortgangsdossier + website DOS Hulpmiddelen en begeleiding i.f.v. aard van de vraag 1.Studiemethode en studieplanning 2.Vakinhoudelijke ondersteuning 3.Aanpassingsproblemen, psychische problemen, … 4.Stoppen of heroriënteren

30 30 Hulpmiddelen en begeleiding 1. STUDIEPLANNING - STUDIEMETHODE –Zelf –Faculteit Collectieve sessies of individueel bij aanspreekpunt DOS 3 sessies in maart: studieplanning / studiemethode / angst en examen  Aankondiging op Toledo-community + DOS-website Mbt bepaald opleidingsonderdeel  studiebegeleider DOS –Brochure –Dienst Studieadvies –STUVA (diagnostische vragenlijst studievaardigheden)

31 31 Hulpmiddelen en begeleiding 2. VAKINHOUDELIJKE ONDERSTEUNING –Hulp zoeken bij medestudenten –Inzage in examens bij verantwoordelijke docent Zie: website DOS ‘Examens nabespreken’  vakspecifieke nabesprekingExamens nabespreken –Monitoraat/ Studiebegeleiding vanuit DOS: tijdens het semester en zomerbegeleiding Zie website DOS ‘Vakbegeleiding’Vakbegeleiding

32 32 Hulpmiddelen en begeleiding 3. AANPASSINGSPROBLEMEN, PSYCHISCHE PROBLEMEN, FAALANGST, SOCIALE PROBLEMEN, FUNCTIEBEPERKING… Dienst Studieadvies –Bij voorkeur na afspraak of op vrij spreekuur Sociale Dienst –Vrij spreekuur elke namiddag MPTC Medisch en Psychotherapeutisch Centrum –Na afspraak Cel Studeren met een functiebeperking –Na afspraak

33 33 Hulpmiddelen en begeleiding 4. STOPPEN OF HERORIËNTEREN Huidige faculteit, studietrajectbegeleider Nieuwe faculteit Verdere doorverwijzing naar Dienst Studieadvies –Individueel advies –Workshop heroriëntering “Het kompas weer in de juiste richting”

34 34 Websites Heroriënteren of stopzetten van studies: gevolgen –http://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.htmlhttp://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.html Heroriënteren binnen Associatie KU Leuven -http://associatie.kuleuven.be/herorienteren/http://associatie.kuleuven.be/herorienteren/ Diplomaruimte (CSE, toleranties,..) –http://www.kuleuven.be/onderwijs/diplomaruimtehttp://www.kuleuven.be/onderwijs/diplomaruimte Leerkrediet –http://www.kuleuven.be/leerkrediet/http://www.kuleuven.be/leerkrediet/ Opleidingsaanbod –http://www.kuleuven.be/studieaanbod/ (KU Leuven)http://www.kuleuven.be/studieaanbod/ –http://www.hogeronderwijsregister.be (Vlaanderen)http://www.hogeronderwijsregister.be –http://www.studiekiezer.be/ (Vlaanderen)http://www.studiekiezer.be/ Studentenvoorzieningen KU Leuven –http://www.kuleuven.be/dsv/http://www.kuleuven.be/dsv/  Studentenportaal (op website PPW onder ‘huidige studenten’)

35 Individuele nabespreking januari examens Vakspecifieke nabesprekingen –Per opo –Lijst voor opo’s 1 ste en 2 e studiefase bachelor + schakel- en voorbereidingsprogramma’s: zie document op DOS-website (http://ppw.kuleuven.be/dos/examensnabespreken)http://ppw.kuleuven.be/dos/examensnabespreken –Soms ook aankondiging via Toledo –Voor de andere programmajaren: vakspecifieke nabesprekingen aangekondigd via Toledo. Algemene nabespreking –bij jouw persoonlijk aanspreekpunt –Op afspraak –Info: zie DOS-website 35


Download ppt "Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google