De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Niet-bindend studieadvies 22 februari 2010. 1.Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Niet-bindend studieadvies 22 februari 2010. 1.Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen."— Transcript van de presentatie:

1 Niet-bindend studieadvies 22 februari 2010

2 1.Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen en begeleiding? Individuele gesprekken 5.Websites en contactgegevens

3 Niet-bindend Studieadvies? Januari Cumulatieve studie-efficiëntie: CSE = CSE < 60 %. Verwittiging: niet-bindend studieadvies. Als je CSE < 50 % op het einde van het academiejaar dan krijg je een bindend studieadvies. Waarschuwing: vermijden van een bindend studieadvies.

4 Bindend Studieadvies? Juni - September CSE < 50 % Bindende voorwaarde: op het einde van het volgend academiejaar moet je CSE ≥ 50 % Opgelet: je CSE wordt berekend over alle academiejaren heen binnen één opleiding Haal je geen 50 % CSE, dan mag je het academiejaar daarop voor geen enkele opleiding aan de K.U.Leuven inschrijven.

5 Voorbeeld Lies is ingeschreven in de bacheloropleiding Communicatiewetenschappen. In januari behaalt zij volgende punten : Samenleving: feiten en problemen (4 stp): 9/20 Communicatiewetenschap (6 stp): 10/20 Politicologie (6 stp): 12/20 Sociologie (6 stp): 6/20 Methoden en technieken van het sociaalwetenschappelijk onderzoek (6 stp): 7/20 Lies nam in het eerste semester 28 studiepunten op, verdeeld over 5 opleidingsonderdelen. Ze behaalde credits voor 12 studiepunten. Haar studie-efficiëntie is dus 12/28 = 43 % In januari krijgt zij een niet-bindend studieadvies.

6 Voorbeeld In juni behaalt zij volgende punten: Fundamentele wijsbegeerte (4 stp): 15/20 Sociale psychologie (6 stp): 9/20 Inleiding tot het recht (4 stp): 13/20 Geschiedenis van de hedendaagse samenleving (6 stp): 9/20 Initiatie in de onderzoekspraktijk (4 stp): 9/20 Sociale statistiek (8 stp): 5/20 Lies nam in het tweede semester 32 studiepunten op, verdeeld over 6 opleidingsonderdelen. Ze behaalde credits voor 8 studiepunten. Haar studie-efficiëntie is dus 8/32 = 25 %. Over het hele academiejaar bekeken is haar studie-efficiëntie: (12 + 8 ) / (28 + 32) = 20 / 60 = 33 %. Lies krijgt een bindend studieadvies.

7 Voorbeeld In september legt Lies opnieuw examens af. Ze behaalt volgende scores: Geschiedenis van de hedendaagse samenleving (6 stp): 9/20 Initiatie in de onderzoekspraktijk (4 stp): 12/20 Sociale statistiek (8 stp): 7/20 Sociale psychologie (6stp): 9/20 Sociologie (6 stp): 8/20 Methoden en technieken van het sociaalwetenschappelijk onderzoek (6 stp): 9/20 Samenleving: feiten en problemen (4 stp): 11/20 In september behaalt ze nog voor twee extra opleidingsonderdelen het credit. Over het hele academiejaar bekeken is haar cumulatieve studie-efficiëntie: (12 + 8 + 8 ) / (28 + 32) = 28 / 60 = 47 %. Lies krijgt een bindend studieadvies. In het volgende academiejaar moet haar cumulatieve studie-efficiëntie ten minste 50 % zijn om te mogen verder studeren aan de K.U.Leuven.

8 Voorbeeld In haar tweede academiejaar in de bacheloropleiding communicatiewetenschappen, neemt Lies de opleidingsonderdelen waarvoor ze vorig jaar niet slaagde opnieuw op. Dat zijn 32 studiepunten. Daarbij vult ze haar programma aan tot 60 studiepunten. Ze neemt dus nog 28 studiepunten uit fase 2 op. Op het einde van het academiejaar is Lies geslaagd voor alle studiepunten uit fase 1. Daarnaast slaagt ze voor 8 studiepunten uit fase 2. Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: –28 studiepunten verworven in academiejaar 1 + 40 studiepunten verworven in academiejaar 2 = 68 studiepunten –60 studiepunten opgenomen in academiejaar 1 + 60 studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 120 studiepunten –68 / 120 = 57 % Lies heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarde. Zij mag ook in het volgend academiejaar verder studeren aan de K.U.Leuven.

9 Cumulatieve studie-efficiëntie Bindend Studieadvies 1° sem2° sem3° sem4° sem Advies Bindend studieadvies: minstens 50% CSE na 4e semester bindende voorwaarden te bereiken na 2° acjr Eerste academiejaar

10 Studievoortgangsdossier (K.U.Loket) Informatie CSE Tolerantiedossier Contactgegevens studietrajectbegeleider Mail naar studietrajectbegeleider steeds vanaf je K.U.Leuven-e-mailadres.

11 Toleranties Toleranties ipv deliberatie. Zelf kiezen om vakken van 8/20 of 9/20 te tolereren. Ten minste 50% cumulatieve studie-efficiëntie. Wat?

12 Toleranties Tolerantiekrediet = 10% van het aantal studiepunten. Vrijstellingen tellen niet mee voor de bepaling van het tolerantiekrediet. Nog geen 60 studiepunten behaald  tolerantiekrediet blijft beperkt tot 12 studiepunten. Tolerantiekrediet

13 Toleranties Danika schrijft voor het eerst in voor de Bachelor politieke en sociale wetenschappen (180 stp). Nog geen 60 stp  tolerantiekrediet = 12 stp. Januari: vak A 5/20 en vak B 3/20 Juni: vak C NA en vak D 6/20 September: vak A 5/20, vak B 12/20, vak C 14/20 en vak D 8/20 Vak A = 4stp en vak D = 6 stp. (60-10)/60  83 % cumulatieve studie-efficiëntie. Tolerantie inzetten voor vak D  tolerantiekrediet nog 6stp. Voorbeelden

14 Tegenvallende resultaten: oorzaken? VOOR JE STUDIES –Secundair onderwijs-loopbaan –Voorkennis –Studiekeuze TIJDENS JE STUDIES –Inzet en studieaanpak Studieplanning Studiemethode –Capaciteiten : te moeilijk? –Interesse –Stress - Faalangst –Andere? (gezondheid, persoonlijke problemen, praktisch,…)

15 Beslissing nemen: –Hoe ga ik dat tweede semester aanpakken? –Verder deze richting of heroriënteren? Welke elementen spelen rol in beslissing? a) Studie- en studentgerelateerde elementen !!! → monitoraat Vb. capaciteiten, motivatie, inzet, slaagkans, draagkracht, … b) Onderwijstechnische elementen → studietrajectbegeleider Vb. gevolgen voor leerkrediet, studietoelage, CSE, TK, … Beslis niet alleen! Praat erover! Heel wat info op web. !!! Laat je beslissing vooral bepalen door a) Studie- en studentgerelateerde factoren, maar verlies daarbij b) Onderwijstechnische factoren niet uit het oog Tweede semester: wat nu?

16 Tweede semester : aanpak Mogelijke pistes: A.‘ik doe zeker verder in deze richting’ B.‘ik ga zeker stoppen of veranderen van richting’ C.‘ik heb er geen idee van wat ik nu best doe!’

17 A. ‘ Ik doe zeker verder in deze richting’ TO DO Mijn werkpunten? Zelf of met begeleiding/hulp (zie verder) Vakken schrappen/wijzigen in je ISP van het tweede semester nog mogelijk?

18 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ TO DO Stoppen : –wel/niet uitschrijven op studentenadministratie Heroriënteren binnen K.U.Leuven: –Toelating nieuwe opleiding –Uitschrijven/inschrijven op studentenadministratie Heroriënteren buiten K.U.Leuven: –Toelating/mogelijkheden nieuwe opleiding –Uitschrijven op studentenadministratie K.U.Leuven –Inschrijven in nieuwe instelling Check deadlines ! Werkpunten in nieuwe opleiding?

19 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ GEVOLGEN Gevolgen voor leerkrediet, kinderbijslag, studietoelage : http://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.html http://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.html In de nieuwe richting komt de teller voor je CSE terug op nul te staan Bij heroriëntering binnen K.U.Leuven: ook in nieuwe richting bindend studieadvies indien CSE < 50 …

20 C. ‘Ik heb er geen idee van wat ik nu best doe’ Zelf nadenken – bespreken met iemand uit je omgeving Bespreek je situatie met de studietrajectbegeleider en/of met een adviseur van de Dienst Studieadvies i.f.v. mogelijke beslissingen : aantal deadlines

21 Deadlines Inschrijven in andere opleiding Start 2e semester : 8 februari 2010 Deadline : 24 februari 2010 (toelating nieuwe opleiding!!) Recuperatie van… Deel v/h leerkrediet : 1 maart Deel van het studiegeld : 28 februari Aanpassingen ISP 2e semester: (niet voor iedereen aan de orde) Derde woensdag = 24 februari

22 Hulpmiddelen en begeleiding 1. Studiemethode en studieplanning → zelf, monitoraat, Dienst Studieadvies 2. Vakinhoudelijke ondersteuning → monitoraat, medestudenten 3. Stoppen of heroriënteren → Studietrajectbegeleider huidige en nieuwe faculteit, monitoraat, Dienst Studieadvies 4. Aanpassingsproblemen, psychische problemen, … → Dienst Studieadvies, Sociale Dienst, MPTC

23 Individuele gesprekken Georganiseerd door faculteit: monitoren en studietrajectbegeleider Studenten hebben de infosessie bijgewoond of minstens deze presentatie grondig doorgenomen Studenten brengen hun resultaten mee

24 Contactgegevens Monitoraat –Herman Loos –Dorien Sampermans Spreekuren monitoraat: Dinsdag van 11.00 tot 12.30 Donderdag van 14.00 tot 15.30 Vrijdag van 11.00 tot 12.30 Studietrajectbegeleiding –Maud Parys, maud.parys@soc.kuleuven.be Spreekuren: Dinsdag van 11.00 tot 12.30 Donderdag van 14.00 tot 15.30 Vrijdag van 11.00 tot 12.30

25 Websites Heroriënteren of stopzetten van studies: gevolgen –http://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.htmlhttp://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.html Diplomaruimte (CSE, toleranties,..) –http://www.kuleuven.be/onderwijs/diplomaruimtehttp://www.kuleuven.be/onderwijs/diplomaruimte Leerkrediet –http://www.kuleuven.be/leerkrediet/http://www.kuleuven.be/leerkrediet/ Opleidingsaanbod –http://www.kuleuven.be/studieaanbod/ (K.U.Leuven)http://www.kuleuven.be/studieaanbod/ –http://www.hogeronderwijsregister.be (Vlaanderen)http://www.hogeronderwijsregister.be –http://www.studiekiezer.be/ (Vlaanderen)http://www.studiekiezer.be/ Studentenvoorzieningen K.U.Leuven –http://www.kuleuven.be/dsv/http://www.kuleuven.be/dsv/


Download ppt "Niet-bindend studieadvies 22 februari 2010. 1.Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen."

Verwante presentaties


Ads door Google