De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PERSONAS Rogier van der Linde, 2015. UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework YOU ARE STILL HERE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PERSONAS Rogier van der Linde, 2015. UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework YOU ARE STILL HERE."— Transcript van de presentatie:

1 PERSONAS Rogier van der Linde, 2015

2 UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework YOU ARE STILL HERE

3 PERSONAS 3 Clive Ondernemer, heeft comfort en standing nodig Dave Sportman, heeft snelheid en blitz nodig

4 PERSONAS 4 ? ?

5 5

6 6 Personas zijn fictieve profielen die de belangrijkste gebruikersgroepen voorstellen. Typische gegevens: -foto -typerende quote -persoonlijke info (naam, leeftijd, opleiding, werk...) -korte beschrijving huidige situatie -frustraties en doelstellingen

7 7 http://www.linkedmediagroup.com/create-brand-persona/ FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS

8 8 http://adpearance.com/blog/using-personas-in-web-design FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS

9 9 http://www.mediacurrent.com/blog/designing-personas FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM

10 PERSONAS 10 http://www.mediacurrent.com/blog/designing-personas Primary persona: -belangrijkste / meest gemiddelde persona -zonder deze persona heeft je toepassing geen bestaansrecht -andere personas zijn mits aanpassingen ok met een interface-ontwerp gericht op deze persona -ontwerp eerst voor deze persona, en pas dan aan voor de rest

11 PERSONAS 11 Enkele tips: -personas moeten gebaseerd zijn op onderzoek van echte gebruikers -maak niet teveel personas; een goede vuistregel is ongeveer 20 gebruikersinterviews en 4 personas -personas mogen weinig met elkaar gemeen hebben -focus op de verschillen tussen personas die er echt toe doen; is bijvoorbeeld leeftijd belangrijk? zijn de hobbies belangrijk? -personas moeten opgesteld zijn als het verhaal van een echt persoon -beperk kenmerken van personas tot wat relevant is voor jouw probleemstelling

12 PERSONAS – OPSTELLEN 12 We vertrekken we van een website die de betere papierwaren verkoopt. Stappen om tot personas te komen: Stap 1: verzamel resultaten van de gebruikersinterviews

13 PERSONAS – OPSTELLEN 13 Stap 2: stel lijst op van belangrijke sleutelkarakteristieken die uit de intervieuws tevoorschijn komen Stap 3: zet gebruikers uit op deze karakteristieken

14 PERSONAS – OPSTELLEN 14 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten

15 PERSONAS – OPSTELLEN 15 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten

16 PERSONAS – OPSTELLEN 16 Stap 5: daarmee heb je je personas gevonden

17 PERSONAS – OPSTELLEN 17

18 PERSONAS – PUBLICEREN 18 Stap 6: publiceer je personas Print ze uit en hang ze aan de muur...

19 PERSONAS – PUBLICEREN 19... of wees creatiever. Dit is een voorbeeld van Cisco, die er een soort action figure van maken

20 PERSONAS – PUBLICEREN 20 Eentje van Yahoo...

21 PERSONAS – PUBLICEREN 21 Mogelijkheden te over: print ze op -speelkaarten -kaarsen -sleutelhangers -... ok, een tattoo is overdreven, maar vergeet nooit wie je gebruikers zijn!


Download ppt "PERSONAS Rogier van der Linde, 2015. UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework YOU ARE STILL HERE."

Verwante presentaties


Ads door Google