De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen."— Transcript van de presentatie:

1 Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen

2 2 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Lange termijn: kans op een kouder weertype

3 3 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 In weekend: kans op een kouder weertype

4 4 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

5 5 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

6 6 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

7 7 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

8 8 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

9 9 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

10 10 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

11 11 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Apeldoorn

12 12 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 DE GROTE DAG!

13 13 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

14 14 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

15 15 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

16 16 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

17 17 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

18 18 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Apeldoorn

19 19 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014

20 20 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec tot 15 cm sneeuw?

21 21 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Apeldoorn

22 22 Hebben de weerkundigen geblunderd?

23 23 Hebben de weerkundigen geblunderd?  Lange termijn:NEE

24 24 Hebben de weerkundigen geblunderd?  Korte termijn:NEE

25 25 Hebben de weerkundigen geblunderd?  Lokaal:JA Apeldoorn

26 26 Hebben de weerkundigen geblunderd?  Lange termijn:  Kouder weertype  Sneeuwhoogtes  Eerst noord Nederland, later zuid Nederland  Aanhoudend winters  Korte termijn:  Datum  Sneeuwgebied  Sneeuwhoogtes Zeeland/Brabant/Zuid-Holland Noord Nederland Apeldoorn Zuid-Limburg

27 27 Wat kunnen we hiervan leren!  (weer)modellen hebben hun beperking  Onderken de grenzen van (weer)modellen gebruik ze voor het juiste toepassingsgebied en detailniveau  Dit geldt uiteraard ook voor verkeersmodellen!

28 28 Verkeersmodellen Macroscopisch (statisch) Mesoscopisch (statisch/dynamisch) Microscopisch (dynamisch)  Lange termijn  HB-relaties  Doorsnedecijfers  Etc.  Middellange termijn  Routekeuze  Reistijden  Kruispuntstromen  Etc.  Korte termijn  Wegontwerp  Voertuigniveau  Wacht&verliestijden  Etc.

29 29 Praktijkvoorbeeld  Welke kruispuntvorm is nodig op kruispunt x in 2030?  Voorrang/rotonde/VRI…  VRI:  Welke cyclustijden?  Hoeveel opstelvakken?  Lengte opstelvakken?

30 30 Praktijkvoorbeeld Macroscopisch (statisch) Mesoscopisch (statisch/dynamisch) Microscopisch (dynamisch)  Intensiteiten 2030  Kruispuntvorm  Cyclustijden  Aantal opstelvakken  Lengtes van opstelvakken Laag Hoog Detailniveau

31 31 Praktijkvoorbeeld  Lengtes van opstelvakken afhankelijk van o.a.:  Verkeersaanbod: Autoverkeer Vrachtverkeer Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) Openbaar vervoer (met prioriteit) Afslagverhoudingen Spitsperioden  Vormgeving: Aantal opstelvakken Afmetingen kruispuntvlak en vluchtheuvels Ligging stopstrepen Boogstralen  Regeling: Ontruimingstijden Minimum en maximum groen/geel/rood-tijden Fasenvolgorde Cyclustijd Koppeling met andere kruispunten

32 32 Notie  Weermodellen  korte termijn: 1 tot 3 dagen  lange termijn: 1 tot 2 weken  Verkeersmodellen  korte termijn: 5 tot 10 jaar  lange termijn: 10 tot 20 jaar!

33 33 Resultaat + disclaimer Onzekerheid!

34 34 Tot slot  Spanningsveld tussen modelonzekerheid en onderzoekskosten:  Veel nauwkeurige meetgegevens nodig  Intensief kalibratieproces  D&C en DBFM-projecten:  Onzekerheidsmarges versus concurrentiepositie

35 35 Tot slot  Modellen kunnen veel, maar niet alles!  Resultaten op microniveau zijn betrouwbaar, mits de invoer op microniveau nauwkeurig is!  Wees scherp op het schaalniveau van een model en de conclusies die op basis van modelresultaten getrokken (kunnen) worden


Download ppt "Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen."

Verwante presentaties


Ads door Google