De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:"— Transcript van de presentatie:

1

2 Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg: van buiten leren Regelweg: een regeltje gebruiken Net-als-weg: zoals een ander woord Zoekweg: opzoeken in het woordenboek

3 Strategie-iconen

4 Krachtlijnen Strategieën en woordpakketten Directe instructiemethode Beheersingsleren (B-H-V) Leerlingvolgsysteem + zorg Automatiseren + ict Sobere, duidelijke regelmethodiek Beschikbaar voor voorleessoftware Online oefenen via www.bingel.be

5 Woordpakketten Zoveel mogelijk geïsoleerde woordpakketten Normaal functioneel Frequent in eigen schrijftaal – woordfrequentielijst Intrinsiek interessant Relatieve woordfrequentie

6 Directe instructiemodel Lesblok A (25´) Lesblok B (25´) Lesblok C (10´) Lesblok D (25´) 1.Terugblik 2.Presentatie/oriëntatie 3.Automatisering 4.Evaluatie 5.Verwerking (herhaling/verdieping) 6.Procesevaluatie/reflectie Lesblokken A en B kan je altijd samenvoegen. Zo verkrijg je een blok van 50 min. (bv in de hogere leerjaren).

7 Lesblok A (25´) schrijflei 1. Terugblik oefenschrift directe feedback mondeling 2. Presentatie/oriëntatie Probleem? Aanpak?-> waar mogelijk op inductieve wijze

8 Lesblok B (25´) 3. Automatisering + oefenen in het werkschrift “ga-door-oefening”

9 Lesblok C (10´) pakketwoordentransferwoorden losse woordengeluk, begin, verkeer, … verdriet, … in zinsverbandverdraagzaam, …gevaar, … 4. Evaluatie Wekelijks dictee - controleattitude centraal - Beheersingsnorm 80%! Vorm 2 groepen: koplopers (> of = 80%) en afhakers (< 80%).

10 Lesblok D (25´) 5. Verwerking (herhaling/verdieping) 5.1 Resultaten dictee * werkschrift - rubriek mijn moeilijke woorden - vanaf derde graad rubriceerdeel

11 5.2 BHV-model - differentiatie Basisinoefeningdictee 80% Lesblok ALesblok BLesblok C Lesblok D Koplopers afhakers Stappenboek Software

12 6. Procesevaluatie / reflectie Leerbladen

13 De praktijk 2e lj: handleiding p 83-84-85 2e lj: werkschrift p 33-34 2e lj: stappenboek p 30-31 2e lj: werkschrift leerbladen p 61-62

14

15

16

17

18

19

20 Evaluatie: toetsing en LVS Wekelijks dictee Controledictee Controleattitude Methodegebonden leerlingvolgsysteem

21 Grote controledictees 5 dictees (net voor een vakantieperiode) Leerprincipe: integratie Eenvormige structuur Leestekens en hoofdletters

22 Normeringsonderzoek Op basis van resultaten van 5 controledictees (3 voor leerjaar 1), door ± 500 leerlingen per leerjaar (normgroep) Vergelijken van klasresultaten en individuele resultaten met de normgroep Normen (percentielen) Grafieken

23 Foutenanalyserooster naamscorehoorfoutenregelfoutenonthoudfouten eu uiwerkwoordverlengei/ijau/ou… Jan XXX X Piet X Totalen Oefenkaarten134 89 Oefenmachine (software) 12 57

24 Remediërings- en verrijkingsweek Rubriek mijn moeilijke woorden Analyse foutenrooster Klassikale herhaling – verlengde instructie Groepsgewijze herhaling Individuele herhaling – takenbord Oefenkaarten – oefenmachines (ict)

25

26 Voorbeeld - ict ng/nk korte hulp lange hulp

27 Verrijkingsopdrachten Sterke spellers begeleiden zwakkere Partnerdictee en zelfcorrectie Sterke spellers ontwerpen rebussen, woordslangen, enz… Uitdagende schrijfopdrachten Software

28 Online oefenen op bingel – bingeleiland leerjaar 2

29 Online oefenen op bingel – startscherm Tijd voor Taal – Spelling 2

30 Online oefenen op bingel – startscherm Woordpakket 20

31 Oefenen op verdubbelen

32

33

34

35

36 Krachtlijnen Strategieën en woordpakketten Directe instructiemethode Beheersingsleren (B-H-V) Leerlingvolgsysteem + zorg Automatiseren + ict Sobere, duidelijke regelmethodiek Beschikbaar voor voorleessoftware Online oefenen via www.bingel.be

37 Materialen Handleiding voor de leerkracht (met leerlingvolgsysteem op cd-rom en liedjes-cd) Spellingschrift voor de leerling Stappenboek (differentiatie) voor de leerling Oefenkaarten (remediëringsfiches) Software Wandplaten Dictee-cd Online oefenen via www.bingel.be www.tijdvoortaal.be (doelen digitaal)www.tijdvoortaal.be


Download ppt "Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:"

Verwante presentaties


Ads door Google