De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies."— Transcript van de presentatie:

1 Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies

2 TOERISME VLAANDEREN Toerisme Vlaanderen bevordert op duurzame wijze het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel, met als doel meer welvaart, tewerkstelling en welzijn te creëren

3 Bestemmingspromotie Vlaanderen en deelbestemmingen: Vlaamse KustVlaamse Kunststeden en BrusselVlaamse Regio’s Productlijnen: onze rijke eet-, drink- en tafelcultuurerfgoed en kunstmode wieler- en fietscultuur

4 Doelgroepen Toeristen Leisure & Business Toeristen met een kleine portemonnee Toeristen met een (fysieke) beperking

5 Bestemmingsontwikkeling Impulsprogramma’s Logiessubsidies Subsidies en premies in het kader van Toerisme Voor Allen Subsidies strategische planning

6 Impulsprogramma’s in 2013 Thematische oproep

7 Beleidskeuzes  Elk project moet passen in  Strategisch beleidsplan 2020 voor het toerisme in Vlaanderen - Brussel  Beleidsnota toerisme  Strategisch beleidsplan toerisme van de regio  Beleidslijnen 2013 (als voorbeeld)  Onthaalprojecten  Positionerings- en identiteitsversterkende projecten  Projecttypes  Infrastructuur  Digitale en audiovisuele producten  Evenementen

8 Vismijn Gent Infrastructuur Toeristisch onthaal Historium Brugge

9 Voetgangersbewegwijzering Antwerpen Vestenwandeling Landen Infrastructuur Fietsen en wandelen, informatiedragers Landschapswandelingen Noord-Hageland (foto’s RLNH)

10 Marvin Gaye Midnight Love Tour Oostende Digitale en audiovisuele producten C-mine guides Genk (foto stad Genk) VisitBrusselsTV

11 Evenementen  Een hoogkwalitatieve en unieke gebeurtenis met internationaal potentieel  Bij voorkeur meerdaags of langlopend  Evenementen gericht op buitenlandse bezoekers zijn prioritair  Geen evenementen die jaarlijks of nog frequenter plaatsvinden Manifesta 9 Genk

12 Hoeveel subsidie?  Maximale financiële steun = 60 %  Minimumbedrag project (betoelaagbare kosten) = euro  Subsidiebedrag kan geplafonneerd worden tot een bepaald percentage van de kosten(soorten)  Enkel kosten m.b.t. ruimtes, materialen, toepassingen, producten … die bedoeld zijn voor de toerist

13 Logiessubsidies 2013  Focus op wellness en kindvriendelijkheid  Tot max euro  Maximum 50% van investering

14 Subsidies m.b.t. ‘Toerisme voor Allen’  Subsidies ‘Toerisme voor Allen’ bedrijven  Brandveiligheid  Modernisering  Toegankelijkheid  Nieuwbouw  Thematische subsidies

15 Subsidies strategische planning  Doel: overheden vertrouwd maken met methodologie van strategische planning  Op niveau kunststeden en regio’s  Maximum euro  TVl biedt inhoudelijke ondersteuning

16 Ondersteuning en inspiratie Overzicht instrumentarium Toerisme Vlaanderen

17 Ondersteunende instrumenten van TVl 1.Kwaliteitsradar hotels, infokantoren en gidswerking 2.Milieuvriendelijkheid in toerisme 3.Inspiratiebronnen

18 1. Kwaliteitsradar hotels, infokantoren en gidswerking

19 Vaststellingen  Kwaliteit => gebaseerd op statische criteria’ (= Vergunningen, erkenningen) (cfr. logiesdecreet, erkenning gidsen en infokantoren)  Kwaliteit per ‘ product ’ benaderd en NIET vanuit integraal denken op bestemmingsniveau  Klantgerichtheid, service design obv. Bezoekerscyclus => onvoldoende gekend/toegepast door stakeholders  Klantentevredenheid onvoldoende, niet systematisch bevraagd door sectoren (logies, gidsen, infokantoren)  Gegevens over kwaliteit op Vlaams niveau ontbreken

20 business consulting. profoundly different. Customer Journey hotel 20 Dromen, plannen en reserveren van hotelverblijf Dromen, plannen en reserveren van hotelverblijf Afreizen naar het hotel Eerste indruk van het hotel ervaren Inchecken Verblijven op de kamer De omgeving ontdekken Nood hebben aan extra informatie of dienstverlening Gebruikmaken van publieke ruimtes en faciliteiten Eten en drinken in het hotel Uitchecken en terugreizen van het hotel Ervaringen herbeleven en delen 12 Algeheel verblijf

21 Keuzes voor Vlaanderen  Integrale kwaliteitsbenadering  Per type product (korte termijn)  Bestemmingsniveau Vlaanderen (lange termijn)  Stimulerend - ondersteunend i.p.v. controlerend  Focus 2013;  Onthaal (cfr.stopzetting erkenning infokantoren)  Gidsenwerking (cfr. stopzetting erkenning gidsen)  Hotels  Instrumentarium op 2 niveaus;  Eigen onderneming  Bestemming Vlaanderen  Procesgerichte benadering (versus productgericht)

22 Concept Radar Hoe kunnen we een zodanige service ontwerpen dat we alle hoteliers, infokantoren en gidsverenigingen in Vlaanderen in staat stellen hun klantentevredenheid te verhogen?  Aanpak => service ontwikkelen voor ondernemers  Begeleiding op maat  Meetinstrumenten voor kwaliteit (vanuit verschillend perspectief)  Verbetertrajecten voor alle domeinen  Doel= competitiviteit versterken door klantentevredenheid te verhogen

23 2. Milieuvriendelijkheid in toerisme  ecolabel Groene Sleutel voor toeristische ondernemers

24 3. Inspiratiebronnen  partnerschappen tussen toeristische en niet toeristische partners Inspiratieboekje regionale producten voeden toerisme en vice versa regionale-producten-voeden-toerisme-vice-versa-0  Overzicht goede praktijkvoorbeelden van duurzaam recreatief vervoer beleidsinitiatieven

25 Toeristische samenwerking Projecten kunnen zich baseren op bestaande toeristische structuren:  Regiowerking via vzw’s  Gemeentelijke projectverenigingen  Subregio’s En allianties met ondernemersveld

26 Tot slot Alle info op Voor Advies & info Impulsprogramma’s – logiessubsidiesE: T: Subsidies ‘Toerisme Voor Allen’E: T: Subsidies ‘Strategische Planning’E: T: Kwaliteitsradar en ondersteunende instrumenten E: T:

27 Bedankt voor uw aandacht! Vragen?


Download ppt "Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies."

Verwante presentaties


Ads door Google