De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het innovatiemodel van IMEC Marc Van Rossum Business Club Tienen 16 mei 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het innovatiemodel van IMEC Marc Van Rossum Business Club Tienen 16 mei 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Het innovatiemodel van IMEC Marc Van Rossum Business Club Tienen 16 mei 2007

2 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec IMEC’s missie Uitvoeren van O&O programma’s die 3 tot 10 jaar vooruitlopen op de noden van de industrie, in de domeinen van nano-elektronica en technologie van ICT systemen

3 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec Ieder product wordt ‘intelligenter’ en zal met zijn omgeving moeten kunnen ‘in een dynamische dialoog treden’ ! Ieder bedrijf (groot en klein) zal met deze realiteit te maken krijgen, ook de meer ‘traditionele’ (vb. textiel, voeding, bouw, transport, milieu,… alsook de dienstensector ) Producten zullen steeds minder als “stand-alone-products” verkocht kunnen worden ! De business- modellen zullen sterk veranderen (incl. IP en positionering op de ‘waardeketen’ (“value chain management”). Bedrijfsleiders zullen een goed inzicht dienen te hebben in de langere termijn evoluties van de technologie (“opportunity management”) Ieder product wordt ‘intelligenter’ en zal met zijn omgeving moeten kunnen ‘in een dynamische dialoog treden’ ! Ieder bedrijf (groot en klein) zal met deze realiteit te maken krijgen, ook de meer ‘traditionele’ (vb. textiel, voeding, bouw, transport, milieu,… alsook de dienstensector ) Producten zullen steeds minder als “stand-alone-products” verkocht kunnen worden ! De business- modellen zullen sterk veranderen (incl. IP en positionering op de ‘waardeketen’ (“value chain management”). Bedrijfsleiders zullen een goed inzicht dienen te hebben in de langere termijn evoluties van de technologie (“opportunity management”) Nieuwe omgeving inzake ondernemen

4 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec De IMEC oplossing: Partnering voor onderzoek ToeleveranciersIC fabrikanten Uitbouw van kritische massa Delen van O&O kosten Centraal O&O Platform Wereldwijd Uitmuntendheidscentrum ‘Research Foundry’ EU, Regionale steun

5 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec Types van industriële samenwerking O&O Samenwerking Opleiding Mature Technologieën Microelectronics Training Center Annual Research Review Meeting Workshops Microelectronics Training Center Annual Research Review Meeting Workshops Bilateraal project over specifiek O&O topic Bilateraal project over specifiek O&O topic Technologie Transferten, Licenties Technologie Transferten, Licenties Exclusieve Licentie Exclusieve Licentie Spin-Off Industrieel Affiliatie Programma Industrieel Affiliatie Programma IMEC met 1 of 2 partners IMEC met meerdere partners

6 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec Samenwerking met plaatselijke industrie Type 1 : O&O (3-10 jaar horizon) Type 2 : Applicatie van IMEC technologie Type 3 : Distributie van know-how/expertise Type 4 : Support voor innovatie ADS ADS : wordt uitgevoerd door gespecializeerde teams binnen de wetenschappelijke divisies Core Business Wetenschappelijke Divisies

7 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec INVOMEC : Opleiding in nano-elektronica MISSIE Initiëren, coördineren and ondersteunen van een brede waaier van opleidingsprogramma’s in de nano-elektronica voor:  IMEC staff  Vlaamse universiteiten  Industriële hogescholen  Industrie (lokaal en internationaal)

8 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec IMEC als “Transformator” Tijdsas Lange termijn Korte termijn LaagHoog O&O kost Universiteiten Industrie IMEC biedt industriële focus aan universiteiten en fundamentele kennis & oplossingen aan industrie Know- how Know- how

9 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec Overzicht van de IMEC impactfactoren IMEC brengt hefboomeffecten tot stand door ervaren onderzoeksteams ter beschikking te stellen aan een gedeelde kost. Dit biedt maximaal rendement voor de O&O budgetten van de industriële partners. Wij bieden tevens toegang tot informatie uit het IMEC netwerk, bestaande uit industriële kernleden, geassocieerde bedrijven en toeleveranciers, alsook een belangrijk deel van de academische wereld. IMEC levert basiskennis die belangrijk is voor de anticipatie van problemen en de ontwikkeling van duurzame oplossingen. Dank zij deze basiskennis kunnen sommige opties in een vroeg stadium geëlimineerd worden, wat leidt tot een betere focussering van de haalbaarheidsstudies.

10 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec Conclusies IMEC is een geslaagd voorbeeld van publiek- private samenwerking, gebaseerd op het actief zoeken naar opportuniteiten en het nemen van risico’s, met:  actieve steun van de Vlaamse regering  ambitieuze en marktgeoriënteerde O&O  interdisciplinaire onderzoeksteams  een uniek business- en IP-model  wereldwijde partnernetwerken  sterke aandacht voor de Europese basis.

11 Businessclub Tienen, 16 mei 2007  imec


Download ppt "Het innovatiemodel van IMEC Marc Van Rossum Business Club Tienen 16 mei 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google