De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie Startbijeenkomst JUMP Verslag van de bijeenkomst op 3 maart 2016 Incl. korte filmpjes en vragen uit de zaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie Startbijeenkomst JUMP Verslag van de bijeenkomst op 3 maart 2016 Incl. korte filmpjes en vragen uit de zaal."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie Startbijeenkomst JUMP Verslag van de bijeenkomst op 3 maart 2016 Incl. korte filmpjes en vragen uit de zaal.

2 Inhoudsopgave Gepersonaliseerd leren Toegang tot JUMP JUMP voor docenten (incl. demo) JUMP voor leerlingen (incl. demo) Privacy Praktische informatie Ondersteuning Verzoek tot deelname aan onderzoek JUMP voor schooljaar % van de docenten beveelt JUMP aan bij collega’s

3 Gepersonaliseerd leren Samenwerking met Knewton Malmberg: specialist in didactische structuren, gedidactiseerde content en educatieve applicaties. Knewton: specialist in data science, data analyse en adaptieve software. Malmberg en Knewton hebben een gedeelde missie: empowering the teacher. Waarom hebben we JUMP ontwikkeld? Bekijk de uitleg over adaptiviteit en gepersonaliseerd leren

4 JUMP Unieke adaptieve tool om grammatica te oefenen en te leren

5 Gepersonaliseerd leren Knowledge graph als basis

6 Hoe wordt de volgorde van onderwerpen voor leerlingen bepaald? Bekijk de uitleg over de knowledge graph.

7 Gepersonaliseerd leren Adaptiviteit Voor het bepalen van de volgende stap kijkt JUMP naar: Wat kan een leerling al en wat nog niet? Welke leervoorkeur heeft een leerling? Heeft een leerling oefening of theorie nodig? Wat is er nodig om de leerling gemotiveerd te houden? Hoe lang heeft de leerling nog om het doel te bereiken? Hoe belangrijk is het onderwerp in het geheel van grammatica- onderwerpen?

8 JUMP voor docenten Inhoud 97 leerconcepten met voorwaardelijke relaties als uitgangspunt Assessment voor bepalen startniveau leerling Oefenitems: 30 tot 45 bij elk concept Instructie: 2 tot 6 verschillende uitlegvormen voor elk concept Doeltaal = voertaal, met enkele uitzonderingen

9 Vragen uit de zaal: Ik hoor net jaar 1 en 2. Maar ik geef les in jaar 3. Ik wil hem daar juist inzetten om dat ik merk dat ze daar veel hiaten hebben. Daar lijkt het me perfect voor. Kan dat? Jazeker, JUMP is eigenlijk leerjaar onafhankelijk Ik ben fan van doeltaal voertaal, maar uitleg begrijpen ze niet altijd in het Engels. Kan dat ook in het Nederlands? Op dit moment is nog niet alle uitleg in het Nederlands. Wel voor lastige onderwerpen.

10 JUMP Wat kan het opleveren? Hogere motivatie 71% van de leerlingen vindt grammatica leren leuker met JUMP Hogere leerresultaten 37% van de leerlingen haalt direct hogere toetsresultaten Ruimte voor de docent 40% van de docenten geeft aan dat JUMP tijd bespaart, de andere 60% heeft JUMP aanvullend ingezet Wat doet JUMP precies voor leerlingen en wat kan het voor u betekenen? Bekijk wat adaptief leren u op kan leveren

11 JUMP in uw klas Hoe kunt u JUMP het beste inzetten? Aanvullend U gebruikt uw methode voor de uitleg en het eerste inoefenen Vervolgens laat u de leerlingen de stof beheersen met JUMP Vervangend Uitleg grammaticale concepten Leerlingen leren en oefenen alleen in JUMP U kunt de onderwerpen arrangeren zoals u dat wilt

12 Toegang tot JUMP Via ELO/schoolportaal Via Entree Via distributeursportaal  Entree Meer informatie over de toegang tot de licenties vindt u op: Vraag uit de zaal: Het linkje werd op mijn school wel klaar gezet, maar ik moest als docent een activeringscode klaarzetten. Moeten leerlingen ook activeringscodes invullen? Nee dat hoeft niet. De docent krijgt een activeringscode om te voorkomen dat leerlingen bij het docentenmateriaal kunnen. Leerlingen krijgen geen activeringscode.

13 Stap voor Stap JUMP voor docenten 1.Bepaal hoe je het gaat inzetten 2.Activeer je licentie 3.Maak je profiel aan 4.Maak een klas (groep) aan (vóórdat leerlingen inloggen!) 5.Zet planning klaar van te leren grammaticaconcepten voor de leerlingen 6.Leerlingen laten inloggen en de juiste groep laten kiezen 7.Leren en oefenen 8.Resultaten bekijken en begeleiden van leerlingen

14 JUMP voor docenten Profiel aanmaken Een profiel aanmaken kan in een paar eenvoudige stappen. Vul je naam in en kies je school.

15 JUMP voor docenten Planning klaarzetten

16 JUMP voor docenten Planning klaarzetten Er staat een default planning klaar. Pas deze zo nodig aan naar je eigen voorkeur en lessen. Dat kan eenvoudig door de onderwerpen te verslepen Gebruik hiervoor de lijst met overzicht van alle beschikbare smaakjes.lijst met overzicht Vul de datum in waarop je wilt dat leerlingen aan een bepaald onderwerp gaan werken. Demo: Hoe ga ik van start? Bekijk de demo over hoe u een klas kunt aanmaken en de planning aan kunt passen.

17 Vragen uit de zaal: Moet ik alle smaakjes eerst zelf uitzoeken en ordenen? Nee, dat hoeft niet. De default planning heeft een zo logisch mogelijke volgorde. De datum die je invult, is dat de startdatum of de einddatum dat hij het af moet hebben? Dit is de einddatum. Zijn de vragen altijd meerkeuze? Nee, het zijn allerlei vraagsoorten: o.a. multiple choice, sleepvragen en invulvelden. Is het hoofdlettergevoelig? Ja Als een leerling de assessment heeft gedaan en bepaalde items al beheerst, moet hij dan alsnog die items maken als ik die klaar zet voor de klas? Ja. Hij zal deze oefening echter snel kunnen maken.

18 JUMP Theorie Verschillende instructievormen om grammatica uit te leggen: tekstueel visueel animatie schematisch Belangrijke en/of moeilijke onderwerpen worden ook in het Nederlands aangeboden

19 JUMP Oefeningen Verschillende soorten oefeningen: losse oefenitems oefenitems in context (verhaal, gesprek) met en zonder visuele ondersteuning verschillende (gesloten) interactietypen Waar kan ik de oefeningen en theorie inzien? Bekijk de uitleg over waar u als docent al het materiaal kunt vinden

20 Vragen uit de zaal: Beginnen leerlingen altijd met theorie of met een opgave? Met een opgave. Hier is bewust voor gekozen omdat je als docent vaak in de klas de theorie eerst behandelt hebt. Nog meer theorie zou verwarrend zijn voor een leerling. Kun je dat ook bepalen als docent? Nee. De eerste oefening is altijd vast. Wat daarna komt bepaalt het systeem. Het tweede onderdeel kan theorie zijn, dan kan een oefening zijn. Een onzekere leerling wil van tevoren vaak eerst de theorie er nog bij pakken. Kan dat? Ja, via de button links onder kan de leerling op elk moment de theorie erbij pakken.

21 Vragen uit de zaal: Hoeveel goede vragen moet je hebben om een smaakje te behalen. Moet alles goed zijn? En is dat een vast aantal punten? Of is dit per smaakje verschillend? Het is een vast aantal punten. Maar als hij een fout maakt in het begin, moet een leerling extra bewijs leveren dat hij het kan. Daarvoor krijgt hij dus meer oefeningen. Als je de stof al beheerst en het smaakje hebt? Kun je daarna nog extra oefenen? Dat kan, via de playground. (zie sheet 34) Hier kunnen ze zoveel oefenen als ze willen. Ook smaakjes die de docent niet heeft klaargezet. Als docent kun je echter niet zien wat de leerling hier heeft geoefend én de leerling verzamelt hier geen ijsjes mee. Hij kan dan wel zien of hij het goed gedaan heeft? Ja, hij krijgt de juiste antwoorden te zien.

22 Feedback Leerlingen ontvangen feedback op gemaakte oefeningen.

23 JUMP Dashboard om leerlingen te volgen 23 In het dashboard kun je zien welke smaakjes een leerling aan het oefenen is (on track), welke hij al verzameld heeft (collected) en welke hij moeite mee heeft (off track). Bovendien kun je zien hoe lang hij deze week heeft geoefend.

24 JUMP Dashboard om leerlingen te volgen 24 Bovendien kun je zien hoe de adaptieve flow is verlopen. Heeft de leerling de oefeningen goed gemaakt? Of heeft hij als zijstapje een ander onderwerp of een stukje theorie aangereikt gekregen?

25 Hoe monitor ik de voortgang van leerlingen? Bekijk de uitleg over het dashboard

26 Vragen uit de zaal: Zitten er voldoende nieuwe oefeningen in om te voorkomen dat leerlingen ze gaan herhalen? Voegen jullie ook nieuwe vragen toe aan JUMP? Er zijn sowieso extra veel oefeningen van belangrijke, lastigere onderwerpen geplaatst. Knewton meet daarnaast of de leerling de oefening al eerder heeft gemaakt. En Knewton meldt ons als de oefeningen regelmatig op zijn. Dan kunnen we daarop acteren. Wat is jullie ervaring met de snelheid van leerlingen? Dat verschilt per leerling. Slimme leerlingen kunnen heel snel veel ijsjes verzamelen, maar naarmate de vragen moeilijker worden doen ze er langer over. Als je de planning aanpast pas je dit voor de hele klas aan? Ja

27 Vragen uit de zaal: Als de deadline geweest is, kan de leerling dan nog terug? Ja, je kunt een smaakje ook opnieuw inplannen. Kunnen ze nu al werken aan wat in februari af moet zijn? Ja Stel dat ze de smaak lemon hebben gehaald, ik verschuif hem naar een week later. Moeten ze hem dan opnieuw maken? Nee, behaalde smaakjes verhuizen mee. Worden leerlingen afgerekend op spelling? Alleen bij vragen waar een juiste spelling relevant is. Gaat hem om het kennen van het begrip, dan bijvoorbeeld niet. Kunnen leerlingen gebruik maken van een spellingscheck? Nee, we vinden dat leerlingen – ook dyslectische leerlingen - juiste spelling moeten leren. Bij opdrachten waar spelling niet belangrijk is, krijgen ze echter wel gesloten vragen,

28 JUMP voor leerlingen 1.Inloggen (activeren) – nádat de docent een groep/klas heeft aangemaakt 2.Aanvullen gegevens 3.Groep/klas kiezen 4.Eenmalige assessment 5.Werken vanuit de to-do-lijst of werken vanuit een complete lijst met onderwerpen

29 JUMP voor leerlingen Aanvullen gegevens Een leerling kiest een school en een klas (group). Let erop dat uw leerlingen de juiste klas kiezen. Ziet u de leerlingen niet terug in het overzicht, dan hebben ze of nog niet ingelogd, of ze hebben een verkeerde klas gekozen.

30 JUMP voor leerlingen Eenmalige assessment Leerlingen maken bij aanvang een eenmalige assessment. Hiermee bepaalt het systeem het niveau van de leerling. Deze gegevens zijn voor u NIET inzichtelijk.

31 JUMP voor leerlingen Werken vanuit de to-do-lijst Leerlingen werken vanuit een to-do-lijst aan onderwerpen. De deadlines worden bepaald door de docent. De eerste oefening van elk grammaticaonderwerp is hetzelfde voor iedere leerling. Na deze oefening is elke volgende stap adaptief. Knewton selecteert de best passende oefening of instructie. Dat kan uit het concept zelf zijn, maar ook uit een concept dat voorwaardelijk is.

32 JUMP voor leerlingen Playground: Werken vanuit een complete lijst Hier kunnen leerlingen onbeperkt alle onderwerpen oefenen

33 JUMP voor leerlingen Motivatie 1.Als een leerling laat zien het onderwerp te beheersen, hoeft hij niet verder te oefenen - Hero 2.Een leerling die goed oefent en voor wie het behalen van het doel in zicht is – Good Job 3.Een leerling die iets meer moeite heeft maar voor wie het doel nog rechtstreeks te halen is – didn’t go well

34 JUMP voor leerlingen Motivatie 1.Een leerling die gebaat is bij oefenen met een verwant onderwerp krijgt dit aangeboden – struggling 2.Een voorbeeld van een prerequisite oefening (oorspronkelijke doel blijft zichtbaar) 3.Als diverse manieren van gepersonaliseerde remediering niet helpen, wordt de leerling verwezen naar de docent - stuck

35 Wat ziet een leerling in zijn adaptieve pad? Bekijk wat er gebeurt als een leerling een opdracht maakt. Hoe gaat een leerling aan de slag? Bekijk de uitleg over waar een leerling kan oefenen. En welke route hij aflegt.

36 Privacy Bij het gebruik van dit digitale leermiddel worden persoonsgegevens van leerlingen verwerkt. Malmberg is als educatieve uitgeverij er samen met de school verantwoordelijk voor dat op zorgvuldige wijze wordt omgegaan met de persoonsgegevens van leerlingen. Malmberg heeft het ‘Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy - Leermiddelen en Toetsen’ onderschreven. Knewton is een extra databewerker. Dataverkeer tussen Malmberg en Knewton is conform het convenant opgezet. (O.a. server niet in EU, gebruik van pseudoniem).

37 Privacy verklaring per post U ontvangt binnenkort een privacy verklaring van ons per post. Hierin staat alles nog eens duidelijk uitgelegd. Mocht u vragen krijgen van ouders, dan kunt u deze verklaring daarvoor gebruiken.

38 De data die we met onze leerlingen aanleveren komt in jullie systeem terecht. Wat gebeurt daarmee? Deze data is niet gekoppeld aan de naam van leerlingen, het is geanonimiseerd. We kunnen informatie dus niet koppelen aan specifieke leerlingen Geldt dit alleen voor dit product? De privacy statement geldt voor al onze producten. En voor alle digitale producten van alle uitgeverijen die aangesloten zijn bij de GEU, de VO raad en de PO raad. Hebben jullie in de trial periode ouders gehad die er niet mee akkoord gingen? Er was 1 ouder die meer wilde weten en contact opnam. Uiteindelijk is deze er ook mee akkoord gegaan. Vragen uit de zaal:

39 Praktische informatie De licenties zijn geldig tot Vraag uit de zaal: Stopt de proefperiode automatisch? Ja, er zit geen automatische verlenging aan gekoppeld Op 1 augustus stopt de licentie. De resultaten die tijdens de proefperiode worden behaald zijn na de zomervakantie niet meer beschikbaar. Vraag uit de zaal: kan ik de resultaten exporteren? Nee dit kan niet. Omdat het een proefperiode is blijven de resultaten ook niet bewaard. Er vinden regelmatig updates plaats. Omdat het een web based programma is, hoeft u hier niets voor te doen. U krijgt een melding in de omgeving als er nieuwe functionaliteiten beschikbaar zijn.

40 Ondersteuning Ga voor ondersteuning naar: De website Klik op ondersteuning (o.a. Get Started filmpjes) Helpdesk Bereikbaar via of via Feedback en vragen: We horen graag van u wat u van JUMP vindt. We zullen u tussentijds ook om uw ervaring vragen. Heeft u ideeën voor verbeteringen, laat het ons dan ook vooral weten!

41 Onderzoek leereffecten JUMP Twee studentes hebben een verzoek aan u: Hallo, wij studeren onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Utrecht en doen onderzoek naar leereffecten van gepersonaliseerd leren. Wij zouden graag leerlingen die met JUMP werken willen interviewen - via een enquête en in sommige gevallen ook in persoon. Daarvoor hebben we natuurlijk docenten niet nodig die het leuk vinden om hier aan mee te werken! Mogen we contact met u opnemen voor ons onderzoek of wilt u meer weten? Mail ons via en Bij voorbaat dank, Nienke Huurneman en Marlies Schoeman Uitnodiging voor onderzoek Bekijk de uitnodiging van Nienke en Marlies

42 JUMP schooljaar Wilt u in schooljaar gebruik maken van JUMP? Dat kan! Licenties zijn verkrijgbaar voor € 10 per leerling per schooljaar. Werkt u met All right!, Of course! of Realtime, dan ontvangt u 50% korting en betaalt u € 5 per leerling per schooljaar. Plaats uw bestelling via de schoolboekhandel of na 1 juni rechtstreeks bij Malmberg. Meer klassen voor het huidige schooljaar? U kunt de resterende maanden van het huidige schooljaar met nog meer klassen werken met JUMP voor € 2,50 per leerling. U kunt deze licenties bestellen via onze webshop.webshop


Download ppt "Presentatie Startbijeenkomst JUMP Verslag van de bijeenkomst op 3 maart 2016 Incl. korte filmpjes en vragen uit de zaal."

Verwante presentaties


Ads door Google