De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

2 Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs en beroepspraktijk zijn doorontwikkeld Dalende leerlingaantallen: organiseerbaarheid onder druk Focus maatschappij op AVO-route Maatwerk en versnippering: vmbo tot containerbegrip Discussies vroeg of later kiezen -> LOB onmisbaar Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

3 Doelen Toekomstbestendig: - organiseerbaar - ontwikkelingen mbo en arbeidsmarkt Herkenbaar en overzichtelijk Verbeterde aansluiting vervolgopleidingen Vmbo = fundament beroepskolom Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

4 Tijdlijn 1.Mei 2013: concept examenprogramma Intersectoraal 2.Augustus 2013: start pilot cohort 1 (leerjaar 3) 3.Augustus 2014: start pilot cohort 2 4.Mei 2015: eerste examens (cohort 1) 5.Augustus 2015: start nieuwe examenprogramma’s alle scholen 6.Mei 2017: uitstroom leerlingen volgens nieuw programma Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Augustus 2013 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus

5 4 Profieldelen Centraal examen Min 4 Keuzedelen Schoolexamen PROFIEL KEUZE Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma KERN

6 Kern Drie delen A: Algemene kennis en vaardigheden B: Professionele kennis en vaardigheden C: Loopbaanoriëntatie en -begeleiding LOB: leerling is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven en kan dat bewijzen Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

7 is te zw Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen Kernprogramma = hart van de sector

8 Keuzedelen Bij elk profiel meerdere keuzedelen, waardoor smalle en brede programma’s mogelijk zijn School biedt leerling de keuze Ten minste vier keuzedelen: drie landelijk ontwikkelde, één vrij keuzedeel (verantwoording achteraf) Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

9 Voorbeeld: sector met 2 profielen 1. School bepaalt aanbod 2. Leerling kiest profiel … 3. … en keuzedelen Keuzedelen: verdieping Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

10 Voorbeeld: sector met 2 profielen 1. School bepaalt aanbod 2. Leerling kiest profiel … 3. … en keuzedelen Keuzedelen: verbreding Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

11 Volgorde van aanbieden Eerst profiel, dan verdieping Eerst oriëntatie, dan profiel Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

12 PIE Produceren, Installeren en Energie Passend De aangeboden leerstof wordt afgestemd op de leerstijl van de leerling rekening houdend met de belevingswereld van onze leerlingen. Innoverend Het onderwijs wordt afgestemd op de technieken van nu en we spelen in op de toekomst door de samenwerking met bedrijven aan te gaan. Exclusief Voor iedere leerling wordt er een leerlijn opgesteld op zoek naar een passend beroep of juist het specialiseren in een bepaalde richting.

13 Produceren, Installeren en Energie Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden Besturen en automatiseren Installeren en monteren Verspanende technieken CNC technieken Booglassen 1 Plaat en constructiewerk Woon en kantoor technologie Utiliteit installaties Licht, geluid en beeld Zonne en windenergie Centraal examen Schoolexamen (min 4) Nutsvoorzieningen Water en sanitair Dakbedekking Procestechniek Klimaat technologie Besturen en automatiseren 2 Werktuigk. en elektr. onderhoud Booglassen 2 Koudetechniek Mobiele en draadl. communicatie Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

14 LEERJAAR 3 LEERJAAR 4 LEERJAAR 5 Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren ELEKTROTECHNIEK METAALTECHNIEK INSTALLATIETECHNIEK KOUDETECHNIEK PROCESOPERATOR FOOD MEDIA EN VORMGEVING Installeren en monteren Klimaattechnologie Procestechniek Onderhoud W&E Zonne & wind energie Utiliteitstechniek Sanitaire installaties Koudetechniek Woon- en kantoortechnologie Dakbedekking Nutsvoorzieningen Licht, beeld & geluid CNC-technieken Verspanen Booglassen 2 Booglassen 1 Plaat & constructiewerk Besturen & automatiseren 2 (Mobiele) communicatietechnologie Besturen & automatiseren 2 Klimaattechnologie Utiliteitstechniek Koudetechniek Besturen & automatiseren 2 VCA ICT HYGIËNE MILIEU VOEDSELVERWERKING PROCESTECHNIEK 2 VERPAKKINGSTECHNIEK ZELFSTANDIG ONDERNEMER LEIDINGAANLEG TOESTELLEN ZELFSTANDIG ONDERNEMER ICT DOMOTICA 2 CNC TECHNIEKEN 2 PROCESTECHNIEK CNC KOUDETECHNIEK 2 DOMOTICA 2 ZELFSTANDIG ONDERNEMER

15 Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren PROCESOPERATOR FOOD Installeren en monteren Procestechniek Onderhoud W&E Koudetechniek Besturen & automatiseren 2 VCA HYGIËNE MILIEU VOEDSELVERWERKING PROCESTECHNIEK 2 VERPAKKINGSTECHNIEK Verplichte profieldelen Vanuit het VMBO Keuzedelen die door het VMBO vastgesteld zijn/worden Keuzedelen die door het ROC vastgesteld worden


Download ppt "Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google