De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC 05-06-2012. Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC 05-06-2012. Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel."— Transcript van de presentatie:

1 Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC

2 Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel maatregel Achtergrond & Motivering Data: Kosten snellijnen Kostendekkingsgraad Scenario’s tarieven Bezettingscijfers Samenvatting Alternatieven Communicatie & Informatie

3 Statuut vergadering –Informatie geven –Opmerkingen/suggesties noteren –Verdere afspraken Beperkte OVC snellijnen Dia 3 van …

4 Beperkte OVC snellijnen Dia 4 Betrokken lijnen Lijn 68: Bocholt – Houthalen – Antwerpen –Functioneel aanbod naar en van Antwerpen –Weekdagen ‘s morgens: 2 ritten vanuit Bocholt (halte Brouwerij) 1 rit vanuit Olen (halte Dorp). ’s avonds: 2 ritten in de tegengestelde richting tussen ‘Antwerpen Tunnelplaats’ en ‘Bocholt Brouwerij’. –Vrijdag extra aanbod: 2 ritten tussen ‘Houthalen Park & Ride’ en ‘Bocholt Brouwerij’. In ‘Houthalen Park & Ride’ kunnen reizigers van lijn 178 vanuit Brussel en Leuven overstappen op lijn rit tussen ‘Houthalen Park & Ride’ en ‘Hechtel Welsh Guard –Zondag ‘s avonds: 3 ritten tussen ‘Bocholt Brouwerij’ en ‘Houthalen Park & Ride’.

5 Beperkte OVC snellijnen Dia 5 Betrokken lijnen Lijn 178: Maaseik – Houthalen – Leuven – Brussel −Functioneel aanbod naar en van Leuven & Brussel −Gericht op o.a. VRT (Schaarbeek), NAVO (Evere) en Tractebel (Sint-Lambrechts Woluwe) –Weekdagen ‘s morgens: 4 ritten vanuit Maaseik 1 rit vanuit ‘Houthalen Park & Ride’ 1 rit vanuit Lanaken ’s avonds: 5 ritten in de tegengestelde richting met eindbestemming Maaseik en 1 rit rijdt vanaf Maasmechelen tot Lanaken –Vrijdag extra aanbod: 12 ritten vanuit Brussel en Leuven (6 tot Maaseik, andere beperkt tot ‘Houthalen P&R’ met overstapmogelijkheid op L68 –Zondag ‘s avonds: 5 ritten tussen Maaseik en Leuven en/of Brussel 1 rit tussen Lanaken en Leuven en/of Brussel 5 ritten die te Houthalen Park & Ride de mogelijkheid geven aan de reizigers van lijn 68 om over te stappen op lijn 178

6 Beperkte OVC snellijnen Dia 6 Betrokken lijnen Lijn 179: Brussel – Leuven – Beringen – Leopoldsburg – Hamont −Functioneel aanbod naar en van Leuven & Brussel −Uitsluitend studentenvervoer –Weekdagen:/ –Vrijdag: 1 rit vanuit Brussel VUB en Hamont Kerk –Zondag ‘s avonds: 1 rit vanuit Hamont 1 rit vanuit Leopoldsburg

7 Beperkte OVC snellijnen Dia 7 Omschrijving voorstel maatregel Stopzetting 3 snellijnen, L68, L178, L179 Aanpassing net in functie van alternatieven: IInleggen functionele L78 Maaseik-Diest Voorstel eventuele startdatum: 1 augustus 2012

8 Achtergrond en Motivering Betrokken snelbussen ingevoerd omdat het OV-aanbod vanuit Limburg (trein en bus) zeer slecht was Laatste jaren verbetering OV-net Toekomst = Knooppuntenvisie Kostendekkingsgraad veel te laag Lange afstandsvervoer is niet opdracht van De Lijn: tariefconcurrentie De Lijn - NMBS Alternatieven Noodzakelijke maatregel om totale besparingsdoelstelling De Lijn Limburg te kunnen halen Beperkte OVC snellijnen Dia 8

9 Data Beperkte OVC snellijnen Dia 9 Kosten snellijnen (o.b.v. gegevens 2011) :  Voor elke beladen rit ook een ledige verplaatsing (chauffeurskost)  Zeer lange trajecten  Uitvoering door exploitanten ~ herziening contracten kost woon-werkkost woon-schooltotale kost 68 Bocholt - Houthalen - Antwerpen , , , Maaseik - houthalen - Leuven - Brussel , , , Brussel - Leuven - Leopoldsburg - Hamont ,76 Totaal , , ,25

10 Data Beperkte OVC snellijnen Dia 10 Kostendekkingsgraad (o.b.v. gegevens 2010)  De kostendekkingsgraad is de verhouding kosten ten opzichte van inkomsten; de mate waarin de kosten gedekt worden door de eigen inkomsten –lijn 68: 6% –lijn 178: 7,5%, –lijn 179: 14,99% –Totaal: 7,19%

11 Data Beperkte OVC snellijnen Dia 11 Scenario’s tarieven Deze oefening werd gemaakt voor woon-werk ritten, uitgezonderd studentenritten Veronderstelling: alle reizigers hebben een jaarabonnement Gemiddelde afstand traject = 76 km Kostendekkingsgraad uitgedrukt in totaal, voor de 3 lijnen samen  Scenario 1: (eventueel) Snelbustarief DL o Jaarabonnement = 360 euro o KD = 13%  Scenario 2: Tarief NMBS, deel werknemer (patronale bijdrage=1317) o Jaarabonnement = 471 euro o KD = 16%  Scenario 3: Integraal NMBS tarief (website NMBS) o Jaarabonnement = 1788 euro o KD = 53%

12 Data Beperkte OVC snellijnen Dia 12 Bezettingscijfers  Gemiddelde bezetting, tellingen ritniveau najaar 2009: L68: 42 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk) L178: 34 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk) L179: 39 reizigers/rit in het weekend (enkel studenten)  Gemiddelde bezetting, tellingen halteniveau voorjaar 2012: L68: 50 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk, enkel terugritten) L178: 24 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk, enkel terugritten) L179: /

13 Data Beperkte OVC snellijnen Dia 13 Aantal afstappers per gemeente en per lijn: 9 reizigers stappen te Houthalen-Helchteren over op L68 Stad/GemeenteLijn # Afstappers woon-werkverkeer Antwerpen680 Beringen688 Bocholt685 Bree688 Brussel1780 Dilsen-Stokkem17816 Genk1785 Halen1784 Hechtel-Eksel681 Heusden-Zolder683 Houthalen-Helchteren Laakdal6815 Lanaken1780 Leuven17814 Lummen17844 Maaseik1782 Maasmechelen17821 Meeuwen-Gruitrode680 Olen6839 Peer682

14 Data Beperkte OVC snellijnen Dia 14 Samenvattend:  De snellijnen hebben behoorlijke bezettingscijfers  Niet elke gemeente (even)veel afstappers  Totale kostendekkingsgraad (woon-werk) blijft zeer laag, zelfs bij significante verhoging tarief  Toepassen jaartarief NMBS (1788 euro/jaar) brengt totale kostendekkingsgraad (woon-werk) naar 53%

15 Beperkte OVC snellijnen Dia 15 Alternatief aanbod Fase 1: voorbereidend onderzoek  Per lijn en per halte in kaart gebracht wat het alternatief zou kunnen zijn  Meerdere alternatieven zijn mogelijk, afhankelijk van specifieke herkomst en bestemming  Principe = bus-trein combinaties  reguliere lijnen brengen reizigers naar stations van Geel, Genk of Hasselt

16 Beperkte OVC snellijnen Dia 16 Alternatief aanbod Fase 2: alternatieven op maat  Reizigers worden gestimuleerd om gedetailleerde herkomst- bestemmingsinformatie door te geven  Invulformulier beschikbaar via website De Lijn, Lokale Overheden, op telefonisch verzoek, etc.  64 individuele aanvragen ontvangen: o 5 studenten o 59 woon-werk verplaatsingen: –20 reizigers die afstappen in de nabije omgeving van de NAVO –13 reizigers die naar Antwerpen moeten –2 reizigers die op de VRT werken –10 reizigers die afstappen te Heverlee Celestijnenlaan (wetenschapspark) –6 reizigers die afstappen aan de KBC te Leuven –8 reizigers die andere bestemmingen hebben

17 Beperkte OVC snellijnen Dia 17 Alternatief aanbod Fase 2: alternatieven op maat  Alternatief bekeken in functie van reistijd en aankomsttijd  Normen, van toepassing op woon-werkvervoer: o Totale extra reisduur mag niet langer zijn dan 30 minuten o Aankomstuur mag niet meer dan 30 minuten afwijken van het huidige aankomstuur  Aanpassing net door inleg snellijn 78 Maaseik-Diest: o Rit 1001(voor aanvoer naar Brussel met trein vanuit Diest) o Rit 3 (voor aanvoer naar Leuven met trein vanuit Diest) o 2 afvoerritten ‘s avonds vanuit Diest naar Maaseik  Alternatief voor bijna iedereen

18 Beperkte OVC snellijnen Dia 18 Alternatief aanbod Fase 3: verdere nazorg  Nieuwe aanvragen van reizigers blijven nauwkeurig opgevolgd worden  Reisadvies op maat van individuele klanten blijven verstrekken  Verdere, noodzakelijke bijsturingen aan het huidig net om goede aansluitingen op trein mogelijk te maken

19 Beperkte OVC snellijnen Dia 19 Communicatie & Informatie Informeren gemeentes  brief   Telefonisch  aanleveren tekst gemeentelijke website/infoblad Algemene communicatie Informeren klanten  persoonlijke mail/brief aan betrokken, gekende busgebruikers  mail aan betrokken bedrijven (VRT, Nato, VUB, …)  mogelijkheid reisadvies op maat  affichage snelbusvoertuigen 'aankondiging & aanbod reisadvies’  De LijnInfo & klantendienst De Lijn  affichage haltes Ondersteuning

20 –Vragen? –Suggesties? –Vervolg vergadering 27 juni Beperkte OVC snellijnen Dia 20 van …

21 Beperkte OVC snellijnen Dia 21 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC 05-06-2012. Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel."

Verwante presentaties


Ads door Google