De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verwante presentaties


Presentatie over: ""— Transcript van de presentatie:

11 Algemeen Ledenbelang ANWB

12 Erfgoed persoonlijk

13 Erfgoed persoonlijk Franeker, oude academiestad: jaren 70 restauraties
Sociale geografie/ bijvak historische geografie RUG Eems Dollard Regio: Wege der Romanik, ANWB bordjes, Emo en Menko, Keuningcongres, museum de Buitenplaats ANWB Regiomanager Public Affairs Secretaris-Voogd bij het Heiligen Geest Gasthuis/Pelstergasthuis Groningen

14 Erfgoed persoonlijk

15 Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is een vereniging die met een unieke mix van beïnvloedende en dienstverlenende activiteiten de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Bij dat werk wil de ANWB een bijdrage leveren aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving.

16 Algemeen Ledenbelang ANWB
Artikel 3 van de Statuten: "De vereniging heeft ten doel het behartigen van de belangen van haar leden op het gebied van recreatie, toerisme, verkeer en vervoer, alles in de meest uitgebreide zin van het woord." Bij het behartigen van deze belangen zal zij zich waar nodig mede inspannen voor het behoud en de verbetering van de kwaliteit van het milieu, alsmede van landschappelijke en cultuurhistorische waarden."

17 Algemeen Ledenbelang ANWB
1 juli 1883 oprichtingsvergadering Utrecht Verenigingsgorgaan “Het Maandblad”, sinds 125 jaar bekend als “de Kampioen” 1884 eerste wegenkaart, eerste Bondshotel 1894 eerste wegwijzer, 1896 eerste auto’s in Nederland

18 Algemeen Ledenbelang ANWB

19 Toeristenbond ANWB In 1904 in plaats van Wielrijdersbond: Toeristenbond Niet alleen het fietsen nam een centrale plaats in , maar toerisme/recreatie in de brede zin van het woord. Later met Wegenwacht, reisbureau, uitgeverij van boeken / tijdschriften, ondersteuning en hulp bij pech op de fiets. Ook het uitzetten van fiets- en wandelroutes, de bewegwijzering hiervan en de uitgifte van routeboekjes is jarenlang een belangrijke taak geweest van de ANWB. Wat vindt men aantrekkelijk aan een fiets- of een wandeltochtje? En als we een route uitzetten wat vindt de recreant dan belangrijk? Daar ging de aandacht naartoe!

20 Algemeen Ledenbelang ANWB
1905 commissie voor watersport 1919 eerste Paddenstoel 1924 verkeersonderwijs, 1931 VVN 1926 “laat niet als dank”

21 Algemeen Ledenbelang ANWB

22 Algemeen Ledenbelang ANWB
1920: opgericht de vereniging 'het Nederlandse Wegencongres‘. De club vroeg met congressen en excursies voortdurend om verbetering van de wegen. Vanaf 1925 het blad “Wegen”. April 1946 start Wegenwacht

23 Algemeen Ledenbelang ANWB
Alarmcentrale (o.a. Assen) en 1964 Verkeersinformatie sinds 1995: Traumahelikopter UMCG, A’dam, R’dam, en Nijmegen Nu: Elektrisch rijden

24 Kernactiviteiten ANWB
wegenwacht alarmcentrale rechtshulp belangenbehartiging vrijwilligersactiviteiten verzekeringen reizen land van ANWB uitgeverij kampeer- fiets- wandel- watersport- auto- motorplatform rijopleiding verkeersinformatie traumahelikopters, toeristische bewegwijzering

25 Koninklijke Toeristenbond ANWB
Aantal leden: ( ) Vrijwilligers: Aantal medewerkers: ( ) 52% parttimer Netto-omzet: 995 miljoen Euro (2014) Wegenwacht hulpverlening:

26 Koninklijke Toeristenbond ANWB
Winkelbezoeken 12,8 miljoen in 83 winkels Leden Service Center (tel. mail, chat) 2,08 miljoen Anwb.nl 110,7 miljoen bezoekers 5 magazines, maandoplage Kampioen 3,54 miljoen 12 Apps zijn tussen 2009 en miljoen x gedownload

27 Algemeen Ledenbelang ANWB
Landelijke thema’s: autobelastingen, verlichting snelwegen, autoverlichting, bijtelling, snelheidslimieten, oldtimerbelasting, 130 km, alcoholslot, geldigheid paspoort, verkeersveiligheid provincies, windmolens, klachten cbr, verkeersboetes, apk caravans, Duitse tolplannen, spitsstroken, ov- chipkaart, keuringsleeftijd rijbewijs, tol Belgie, fietspaden, parkeertarieven, rotondes, verkeerslichten, verkeersregels borden, infrastructuur / wegen, verkeersveiligheid, veelgestelde vragen, Rijksnatuurvisie …..

28 Wat vindt de toerist/recreant interessant? Beleving?
Totaalproduct of dienst. Zowel tastbare (fysiek aantrekkelijke) als niet-tastbare elementen zijn van belang om er een geheel van maken. Voorbeeld ‘beleef de Delta’: Deltawerken zijn interessant omdat er een verleden aan zit. De verhalen rondom de Watersnoodramp in 1953 maken het product tot een geheel wat de toerist en recreant aanspreekt. De bouw en de verhalen van de afsluitdijk in spreken nog steeds tot de verbeelding.

29 ANWB sluit hier op aan: Producten, media:
Land van ANWB (leuk dagje uit) Het leukste uitje van Nederland, start toeristisch seizoen Fiets / wandel / autoroutes Van bebord naar apps (plus), downloads op de site anwb.nl Beleef de Delta (met RWS) ANWB online: # fietsmoment, # langs het water Ondersteunen van projecten / activiteiten die met erfgoed te maken hebben ANWB landgoederendag, dag van het park, museumcheck, “fotoboek 1908/nu’

30

31 ANWB sluit hier op aan Beïnvloeding:
de beïnvloeding van het beleid van overheden - aansturen op het belang van erfgoed / cultuur Landschapsconvenant Groningen Nieuwe toerismevisie provincie Groningen in de beïnvloeding bij aanleg van infra rekening houden met natuurlijke en niet-natuurlijke elementen uit het verleden die bewaard moeten blijven etc. Deelname aan gebiedscommissies etc. Verwacht voor de toekomst: de aandacht en het bewustzijn hiervoor zal alleen maar groter worden.

32 Algemeen Ledenbelang ANWB
Verkiezing leukste uitje van Nederland

33 ANWB samen met… Het Rijk: Rijksmonumentenbord
Natuurmonumenten (ANWB sinds oprichting in 1905 lid) Staatsbosbeheer Regionale Archieven Schatkamers van Nederland 2014

34 Algemeen Ledenbelang ANWB
Specifiek in Noord: Afsluitdijk werelderfgoed Wadden, Verkeersveiligheid Eurorap, Blauwestad, Fietsbelevingsonderzoeken Frl/Dr, a.s. werelderfgoed Kolonie van Weldadigheid, Noordelijke Lustwarande, routes (Waddenwandelen), autoroutes innoveren

35 Algemeen Ledenbelang ANWB
Afsluitdijk, monument

36 Algemeen Ledenbelang ANWB
Afsluitdijk bezoekers per jaar jaar bestaan; ANWB meer toerisme mogelijk? Oproep Kampioen 2014: “Pimp de Afsluitdijk”

37 Algemeen Ledenbelang ANWB
Werelderfgoed Wadden 2009 status gekregen 2014 strategie duurzaam toerisme (Tønder) TG sustainable tourism strategy (Nl/D/Dk) Waddenwandelen

38 Algemeen Ledenbelang ANWB
Koloniën van Weldadigheid Unesco 2018 Frederiksoord/Veenhuizen/Ommerschans/België Kolonielab oproep Kampioen KBG component 1

39 Algemeen Ledenbelang ANWB
Noordelijke Lustwarande het groene erfgoed als unieke landschapsparels in het noorden van Nederland en Duitsland tussen Oranjewoud en Oldenburg ANWB routepartner

40 Tot slot ANWB veelzijdig: actief met Cultureel Erfgoed (Ro + Gr)
Weten wat je 4,1 miljoen leden wensen -> a) beïnvloeding en b) producten van routes, boeken, reizen, apps, tot inzet van social media Mensen willen naar waar het anders is dan thuis. Kijken of klopt wat in de reisgids staat (Bomans). Zoeken naar de samenhang van te bezoeken gebieden en gebouwen. Wat is zichtbaar en hoe? Samenwerking onderling en met anderen is noodzakelijk Focus, verwachtingsmanagement. Zoekt de bezoeker wel wat u biedt?

41 Algemeen Ledenbelang ANWB
Vragen? Eric Neef Markestraat 1, 9481 BH Vries


Download ppt ""

Verwante presentaties


Ads door Google