De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen."— Transcript van de presentatie:

1 Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen

2 2 Toerisme: situatieschets  Bijna 10 miljoen internationale gasten (2009)  Top 5: Duitsland, VK, België, VS, Frankrijk  Circa 45% stedenbezoek (ruim 60% van de bestedingen)  Circa 40% bezoekt 1 of meer musea tijdens verblijf  Bovengemiddelde besteding (400 vs. 320 euro)

3 3 Belang cultuur voor toerisme…  Economisch * Bezoekers * Bovengemiddelde bestedingen  Holland-marketing * Attractief aanbod: historisch en eigentijds * Reden tot reizen  Merk ‘Holland’ * Merklading * Creativiteit, dynamiek, inventief, innovatie * Uniek, onderscheidend -> niet/moeilijk te copieren

4 4 …en vice versa  Belang toerisme voor cultuur * bezoek en bestedingen * bekendheid * behoud/groei slag- en marketingkracht

5 5 Holland-marketing  Merk ‘Holland’: niet alles voor iedereen  Kiezen: top- versus breedte aanbod  De cultuurtoerist bestaat niet -> segmentatie

6 6 Segmentatie Totaal aankomsten Bestedingen per persoon Totaal bestedingen Invloed op Imago Must-See- Museum Visitor XXXXX$$$$$$$0 Blockbuster Expo Follower XX$$$ + Rainy Day Tripper XXX$$$0 Art Aficionado X$$$$$$$+++ Festival Fan x$$$$+++ Art Event Hopper x$$$$$++++ Art Professional x$$$$+++++

7 7 Holland-marketing  Marketing mix -> 5 B’s * Beschikbaarheid * Betaalbaarheid * Bereikbaarheid * Beleving: inspelen op vraagontwikkeling * Bekendheid: slagkracht door samenwerking  Samenhang en afstemming  Niet isoleren, maar co-creëren  Actief zoeken en willen vinden van gemeenschappelijk belang

8 8 Case: Holland Art Cities  extra bezoekers tot nu toe (in crisisjaar internationaal toerisme)  Ruim 50 miljoen euro extra bestedingen

9 9 Gemeenschappelijk belang  Toerisme: * Dalend marktaandeel Nederland * O.a. noodzaak vergroten zichtbaarheid & intensivering vraagstimulering  Cultuur: * Financiele bedreigingen * O.a. intensivering publieksmarketing  Behoud/meer slagkracht door samenwerking

10 10 Een aantal randvoorwaarden…  Niet op eigen terrein terugtrekken, maar elkaar opzoeken  Onderkennen en open staan voor elkaars kracht & toegevoegde waarde  Vraag-gericht denken en doen: grens- en sectoroverschrijdend

11 11 De beste winst is gezamenlijke winst


Download ppt "Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen."

Verwante presentaties


Ads door Google