De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Geert van der Schoor Projectleider VNG Kenniscentrum Handhaving en Naleving Jan de Brouwer Adviseur VNG Kenniscentrum Handhaving en Naleving Utrecht, 1 oktober 2015 VWS-congres Rechtmatige Zorg

2 Inhoud Bevorderen gedeeld inzicht over effectief en efficiënt handhaven in sociaal domein Korte kennismaking met pilotproject ‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’ Ervaringen uitwisselen over hoe u binnen uw eigen organisatie een bijdrage levert aan handhaving in het sociaal domein

3 Zorg gaat (helaas) ook over geld
En dus over: Prestaties en kosten Verantwoording en controle

4 Wat is handhaven voor mij?
Aan de slag in 2-tallen Wat is handhaven voor mij? Om de beurt vertellen en noteren 2 minuten per persoon

5 Rechtmatige zorg: Hoogwaardig handhaven
Keten-brede samenwerking

6 Pilot handhaving zorg: van onderzoek naar fraudebestendige praktijk

7

8 PVV wil meldplicht zorgfraude
‘De PVV wil dat zorgverleners die fraude signaleren verplicht worden dat te melden. Tweede Kamerlid Reinette Klever zal dat donderdag voorstellen in een Kamerdebat. Gemiddeld wordt voor 7 procent gefraudeerd, dat is in totaal 5 miljard euro, aldus het Kamerlid. ,,We betalen al jaren te veel voor onze zorg. Als we die 5 miljard euro opsporen, kan de zorgpremie met ruim 400 euro omlaag.’ ANP, 5 februari 2015

9 Pilotgemeenten/VNG/VWS: Kennis, kunde, ervaring delen & ontsluiten
Projectgroep 1 gezin 1 loket 1 handhavings-aanpak Sociaal domein Fase 1: Onderzoek Analyse klant Analyse zorgaanbieder Analyse bedrijfsvoering Fase 2: Advies aanpak Communicatie Dienstverlening Controle Sanctionering Pilotgemeenten/VNG/VWS: Kennis, kunde, ervaring delen & ontsluiten

10 Hoe verder in uw praktijk?
Urgentie en betrokkenheid Eerste mogelijke stappen: Huisbezoek en controle? Contractbeheer – toezicht zorgaanbieders ….

11 Wat vindt u? Klant als kritische consument is noodzakelijk om kwaliteit, rechtmatige verstrekking en kostenbesparing te realiseren

12 Geert.vanderschoor@vng.nl Jan.debrouwer@vng.nl
Vragen en antwoorden Vragen? Het expertteam van de VNG is bereikbaar via het VNG Informatiecentrum, tel Forum sociaal domein vng.nl


Download ppt "‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’"

Verwante presentaties


Ads door Google