De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesvol verbeteren. Voorstellen  Facit: gespecialiseerd in VVT Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek  Coby Dekker Beleidsadviseur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesvol verbeteren. Voorstellen  Facit: gespecialiseerd in VVT Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek  Coby Dekker Beleidsadviseur."— Transcript van de presentatie:

1 Succesvol verbeteren

2 Voorstellen  Facit: gespecialiseerd in VVT Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek  Coby Dekker Beleidsadviseur CQ-coördinator

3 Twee onderwerpen Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

4 . Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

5 Uitslagen CQ en ZI  30% van de cliënten voelt zich niet thuis  45% vindt dat er onvoldoende personeel is  18,9% van de cliënten heeft de afgelopen maand te maken gehad met een valincident  97% ervaart dat men alleen kan zijn wanneer men wil  Een 8 voor de zorgverleners!

6 Eenduidige vragen?  Zijn de maaltijden lekker?  Wordt uw woonruimte goed schoongemaakt?  Hebben de zorgverleners aandacht voor hoe het met u gaat?  Is de temperatuur aangenaam?

7 Meten is weten?

8 Conclusie  We hebben de wetenschappelijke gegevens, maar kunnen nog niet landen  Aanvullende analyse is nodig; CQ is geen eindpunt maar beginpunt

9 Standaardisatie: voor- en nadelen Voordelen  Meer transparantie  Organisaties worden vergelijkbaar  Kwaliteitskader geeft ondergrenzen aan

10 Nadelen  Voorbedrukte antwoorden. Cliënt kan niet per vraag kwijt hoe en waarom  Daardoor geen gegevens over locatiegebonden oorzaken  Sterrengekte

11 Sterrengekte  Ik meet beter dan mijn buurman → meer valincidenten.  Decubitus: 1 cliënt en dan 2 sterren!  Ik wil volgend jaar opnieuw meten, misschien kom ik dan in een ‘betere’ (lees: slechtere) pool.  Het oude huis, daar komt alles door.

12 Sterrentips  Niet gek laten maken  Ook niet bagatelliseren: ‘Ouderen zijn nu eenmaal incontinent’ ‘Ach, ze moeten niet zeuren, we hebben er alles aan gedaan’ ‘Het komt allemaal door de ZZP’s’  Vooral kijken naar vergelijking met eerder jaar in úw organisatie

13 Meten is weten?  6 meter boven de grond is niet altijd voldoende info.  CQ is basis, nog geen recept voor verbetering (Tranzo)  We hebben specifieke info nodig Dus:  Gegevens analyseren. Hoe?

14 . Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

15 Aan de slag met meetresultaten Eerste stap  Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad  Hoe komt het?  Herkennen we dit?  Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap  Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen?

16 Terug naar de doelgroep  Cliëntenpanels  Stembus  Mystery guest

17 Terug naar de doelgroep  Foto’s/ filmpjes  CQ-vragen bij evaluatiegesprek  Medewerkers bij cliënten op bezoek

18 Flitsend aan de slag  Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure  Begeleiding, aandacht, focus liggen op gesprek met bewoners  Benut werkoverleg  Manager/teamleider wordt ook coach

19 Pijlers: communicatie en zorgleefplan Het nieuwe zorgen  Niet: nee, tenzij  Niet: ja, mits  Wel: ja, hoe? Hebt u zelf al ideeën?  Dat noteren in zorgleefplan  Voorwaarde: gelijkwaardig communiceren Gevolg  Verzorgenden groeien, klanten bloeien  Zorgleefplan met besproken mogelijkheden binnen grenzen

20 Verbeteren met plezier Terug naar een voorbeeld: 20% vindt dat de zorgverleners nooit aandacht hebben voor hoe het met hen gaat

21 Aan de slag met meetresultaten Eerste stap  Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad  Hoe komt het?  Herkennen we dit?  Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap  Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen?

22 Terug naar de doelgroep  Cliëntenpanels  Stembus  Mystery guest

23 Terug naar de doelgroep  Foto’s/ filmpjes  CQ-vragen bij evaluatiegesprek  Medewerkers bij cliënten op bezoek

24 Flitsend aan de slag  Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure  Persoonlijke vorderingen in werkoverleg

25 Hoe gaat het verder in de praktijk? Meer over succesvolle verbeterplannen in de parallelsessie

26 Dank voor uw aandacht   Tel Facit:


Download ppt "Succesvol verbeteren. Voorstellen  Facit: gespecialiseerd in VVT Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek  Coby Dekker Beleidsadviseur."

Verwante presentaties


Ads door Google