De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Probleemoplossend denken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Probleemoplossend denken"— Transcript van de presentatie:

1 Probleemoplossend denken
Een stukje theorie als hulp voor de praktijk

2 De kwaliteitscirkel van Deming

3 De kwaliteitscirkel van Deming
PLAN: kijk naar huidige werkzaamheden en ontwerp een plan voor verbeteringen. DO: voer de voorgestelde verbetering uit in een gecontroleerde proefopstelling. CHECK: meet het resultaat en vergelijk met oorspronkelijke situatie en doelstellingen. ACT/ADAPT: stel bij op basis van gevonden resultaten.

4 De kwaliteitscirkel van Deming
Kindvriendelijke variant: de beertjes van Meichenbaum

5 SMART Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar Relevant Tijdsgebonden
Voor duidelijke formulering van vragen en informatie.

6 SMART Specifiek: juiste uitvoerige woordkeuze om misverstanden te vermijden. Meetbaar: gebruik cijfers, geen twijfelwoorden. Aanvaardbaar: begrijpelijk en authentiek? Relevant: doet het er eigenlijk wel toe? Tijdsgebonden: concrete data, niet “zo snel mogelijk, binnenkort, …”.

7 (e-)Mindmapping Creatieve grafische methodiek van noteren, die het mogelijk maakt snel een overzicht (map) van je gedachten (mind) te maken. Blad papier en potlood volstaan.

8 (e-)Mindmapping: voorbeelden
Freemind (variant Freeplane): gratis Xmind: gratis MindMaple Lite: gratis MindMaple Pro: betalend Mindjet MindManager: betalend, maar extra mogelijkheden

9 Eisenhowermatrix Is iets dringend? Is iets belangrijk?
Dringend: de niet-uitvoering nú heeft ernstige gevolgen voor de organisatie. P.s. “ik zou dringend …” is niét dringend Belangrijk: wezenlijke bijdrage aan kernresultaten van de organisatie. Heeft te maken met waarde, waardecreatie, toegevoegde waarde.

10 Eisenhowermatrix

11 Pareto-principe 20% van items op X-as zijn goed voor 80% van het effect op Y-as.

12 Pareto-principe Kent toepassing in The Long Tail (Anderson)

13 Pareto-principe: verwachtingen
Waarom kopen mensen niet bij ons? Verschillende leveranciers: 4 Moeilijke marktsituatie: 5 Te weinig contact: 12 Hoge opstartkosten: 8 Denken niet met ons mee: 88 Te ver verwijderd: 4 Bellen niet terug: 17 Onbeleefde behandeling: 11 Retourvoorwaarden: 4 Concurrent beter: 8 Te duur: 64 Betalingstermijnen: 84 Trage doorlooptijden: 84 Loze verwachtingen: 3 Geen buitenlandse producten: 4

14 Ishikawa: visgraatmodel
Vergelijkbaar met mindmap Pijnpunten ingedeeld volgens 6M: Mens Methode Meting Machine Management Materiaal

15 Ishikawa: visgraatmodel

16 Ishikawa: visgraatmodel

17 4D: Appreciative Inquiry
Appreciative Inquiry gaat niet op zoek naar de problemen, maar vertrekt vanuit de krachtbronnen waaruit organisatie put. Geen dwang om te veranderen, maar vraag om samen te denken en te bouwen => grotere betrokkenheid (ownership).

18 4D: Appreciative Inquiry
Discover: waarderen van het beste wat nu is / geweest is. Dream: verbeelden hoe organisatie idealiter zou kunnen worden. Design: dialoog over hoe organisatie in praktijk moet worden. Destiny: implementatie van gewenste veranderingen.

19 4D: Appreciative Inquiry

20 Hoeden van de Bono Mensen gedragen zich op een voorspelbare manier, volgen altijd dezelfde gedachten. Hinderlijk voor teambesprekingen. Edward de Bono bedacht hoeden-theorie om dit te doorbreken.

21 Hoeden van de Bono

22 Besluitvormingsmethoden
Loten Meerderheidsbesluit Minderheidsbesluit Plop-procedure Autoritair besluit / eenmansbesluit Delegatie Unaniem besluit Consensus

23 Twaalf lastige vragen Cijfers Waarom wordt de verbetering niet gekwantificeerd? Risico Wat is het risico en de onzekerheid, en waarom? Twijfel Ben je er zeker van? Zo niet, waarom niet?

24 Twaalf lastige vragen Bron Hoe weet je dat, hoe kan ik dat controleren? Gevolgen Welke invloed heeft jouw idee op mijn doelen? Volledigheid Zien we niets over het hoofd? Bewijs Hoe weet je dat zo het werkt?

25 Twaalf lastige vragen Genoeg Is de oplossing voldoende?
Prioriteiten Maken we de meest winstgevende stappen eerst? Commitment Wie is verantwoordelijk?

26 Twaalf lastige vragen Bewijs Hoe weten we zeker dat het plan werkt?
Worst case Wat gebeurt er bij mislukking? Tom Gilb


Download ppt "Probleemoplossend denken"

Verwante presentaties


Ads door Google