De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

Verwante presentaties


Presentatie over: "WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?"— Transcript van de presentatie:

1

2

3 WAT IS PRECIES HET DOEL?

4

5

6 ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

7 POSITIONERING INFORMATIONEEL TRANSFORMATIONEEL TWEEZIJDIG
UITVOERINGSPOSITIONERING

8

9

10 BUDGETTEREN Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces
FACTOREN die van invloed zijn: Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces Omvang marktgebied Levenscyclus van het product Producteigenschappen en productdifferentiatie Winstmarge en omzetvolume Activiteiten van de concurrentie Mediakosten HOOFDSTUK 10

11 VORMEN VAN BUDGETTEREN:
ANTI CYCLISCH OMZETPERCENTAGE TAAKSTELLEND PARITEITEN SLUITPOST

12 BUREAU’S

13

14

15

16

17

18

19 WAAR ZITTEN ZE DAN?

20 GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN

21 MARKETING COMMUNICATIE INSTRUMENTEN

22 2.3 | MARKETINGCOMMUNICATIE-INSTRUMENTEN
MET ALLE MARCOM-INSTRUMENTEN PROBEREN WE HET KEUZEGEDRAG VAN DE CONSUMENT TE BEINVLOEDEN SIGNALEN VOOR DE CONSUMENT BESTAAN OA UIT: MERKNAAM VERPAKKING VORMGEVING PRIJS DISTRIBUTIEKANALEN MAAR ER ZIJN ANDERE MANIEREN OM HET PROD. ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN: MARCOMMIX

23

24 RECLAME

25 ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE

26

27

28 SPONSORING

29 WINKEL COMMUNICATIE

30

31 PERSOONLIJKE VERKOOP

32 EVENTS

33

34

35

36 MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36

37 Ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/

38 PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 38

39 DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39

40 TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40

41 oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41

42 TIJDSCHRIFT VAN HET JAAR

43 VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43

44 RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM
Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44

45 BIOSCOOPRECLAME

46 BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia
Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46

47

48

49 VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49

50 MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50

51 CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE
Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51

52 OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt
Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52

53 BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien
Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53

54 DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54

55 KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55

56 COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen
Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56

57 CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57

58 TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58

59 MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van:
Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59

60 Start vóór het eerste gesprek.
ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60

61 Weet wat de opdrachtgever wil.
INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61

62 Is het probleem wel met communicatie op te lossen?
PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62

63 PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63

64 Verras met creatieve oplossingen.
OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64

65 Verleid je klant en verkoop je advies.
Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65

66 Geef duidelijk de vervolgstappen aan.
AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78


Download ppt "WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?"

Verwante presentaties


Ads door Google