Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCamiel de Wit Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015
2
Inleiding Klimaatverandering, mondiale uitdaging Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Mag het iets meer zijn?
3
Klimaatverandering
4
DTD, mag het iets meer zijn? Welke acties?‘directe’ acties‘indirecte’ acties individuele acties collectieve acties
5
Duurzaamheids – Hoger - Lager Discussiemethodiek Stil staan bij dagelijkse keuzes die we maken Volgens het gewone HL-concept Ontstaan van discussie Bepalen welke groep een punt verdient Veel variaties mogelijk
9
- Discussietechnieken bv. Puppetdebattle Argumenten zoeken voor een stelling Op een goede manier debatteren
10
De kom van meneer Redfish
11
Klimaatverandering, mondiale uitdaging Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Mag het iets meer zijn?
12
Mondiale uitdagingen
14
complexe maatschappelijke kwesties effecten op systeemniveau effecten op lange termijn en ‘ver-van-ons-bed’ veel onvoorspelbaarheid, onzekerheid grenzen! Meer leren? Of anders leren?
15
Duurzame Ontwikkeling? Genoeg Voor altijd Voor iedereen
16
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame Ontwikkeling = genoeg, voor altijd, voor iedereen EDO = leren denken over en werken aan een leefbare wereld, nu en in de toekomst, voor onszelf en voor anderen, hier en elders op de planeet individuen en groepen uitrusten met competenties om bewuste keuzes te maken voor een leefbare wereld
17
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling
18
(Actiegerichte kennis, Jensen, 2002) Duurzaamheids- kwesties 1. het natuurkundige probleem en de effecten ervan (“wat?”) 2. de grondoorzaken (“waarom?”) 3. veranderingsstrategieën (“hoe?”) 4. visies op alternatieven (“waarheen?”) Nieuwe kennis en systeemdenken Nieuwe kennis Systeemdenken Perspectiefwisseling Waarden - Emoties
19
Bron: www.ieet.org Wereldwijde uitstoot broeikasgassen Dodelijke slachtoffers klimaatverandering
21
Nieuwe kennis - Systeemdenken Methodiek van de droogkast JENGA Denkspel en behendigheidsspel Maakt de “onzekerheid” inzichtelijk Illustreert de chaostheorie - complexiteit Gebruikt bij de educatieve activiteiten naar aanleiding van de tentoonstelling over milieu en gezondheid “ De wereld van Daly “ in het NMEC De Helix, Grimminge
22
JENGA
23
Systeemdenken Sterke verwevenheid van verschillende factoren: sociaal, economisch, cultureel, ecologisch, ethisch, technologisch, politiek,… Geïntegreerde benadering: deelaspecten niet los zien van elkaar Verbanden leggen
24
OorzaakProbleemGevolg Biodiversiteitsverlies
25
Systeemdenken Basisprincipes: bestudeer liever gehelen dan deelaspecten kijk eerder naar dynamische relaties dan naar lineaire oorzaak-gevolg-ketens schenk meer aandacht aan processen dan aan feiten streef liever naar het ontdekken van patronen dan naar het zoeken naar details
26
Causale lussen
27
Relatiecirkels - versterkte klimaatverandering S O WAARDOOR?
28
Relatiecirkels S O
29
Waardeontwikkeling Welke wereld voor de generaties na ons?
30
Waardeontwikkeling Keuzes maken: waarden en overtuigingen Waarden bespreekbaar maken en verduidelijken Nieuwe waarden Ervaringsgericht werken aan betekenisvolle thema’s Eigen waarden en overtuigingen confronteren met die van anderen Diversiteit = verrijking, geen drempel
31
- Filosoferen met kinderen - Stellingenspel: akkoord – niet akkoord - Toekomstdenken - Discussietechnieken bv. Puppetdebattle Argumenten zoeken voor een stelling Op een goede manier debatteren
32
Omgaan met emoties
33
Gedragspatroongrafieken – emoties, WAT? en HOE?
34
Omgaan met emoties Streven naar emotionele competentie: inzicht hebben in de eigen emoties en gevoelens inzicht hebben in emoties en gevoelens van anderen gevoelens betekenisvol kunnen uiten emoties kunnen reguleren emoties productief kunnen gebruiken, bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen
35
Omgaan met emoties "Olielek in Golf van Mexico niet dicht voor december" Er ontsnapt dagelijks ook zes miljoen m³ gas en ineens is er sprake van tweede, nog groter lek 'BP-olie in zee breekt niet zo snel af als gehoopt'
36
Actiegerichtheid Persoonlijke ervaring handelingsbekwaamheid Moed en engagement om zelf actie te ondernemen Niet om probleem op te lossen – wel om competenties te verwerven om als burger te participeren in de samenleving Actie ≠ om het even welke activiteit: doelbewust gekozen er wordt gereflecteerd gericht op zoeken naar oplossingen voor een specifiek probleem
37
Actiegerichtheid Hoe werken aan actiegerichtheid? (A. Kenis, 2009) Welke acties?
38
Actiegerichtheid Hoe werken aan actiegerichtheid? (A. Kenis, 2009) Welke acties?‘directe’ acties‘indirecte’ acties individuele acties recycleren vegetarisme Fair Trade kopen opiniebrieven lezingen spreekbeurt collectieve acties voedselteams klimaatwijken Wereldwinkel petities manifestaties debat organiseren
39
Actiegericht Wat als… Verhalend ontwerpen Brieven schrijven … Creativiteit is nodig: http://innowiz.behttp://innowiz.be
40
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling
41
Verbreden = blikveld verruimen Verbinden = inzien en begrijpen van verbanden, patronen en onderlinge beïnvloeding Integreren = zoeken naar positieve synergie en anticiperen op systemische implicaties van acties
42
EDO in het curriculum van het BaO Decreet BaO: lichamelijke opvoeding, muzische vorming, Nederlands, Frans, wiskunde, wereldoriëntatie, leren leren, sociale vaardigheden, ICT waar mogelijk in samenhang Inhoud Aangrijpingspunten vanuit wereldoriëntatie (milieu, gezondheid, economie, welzijn en welvaart, conflicthantering, sociale relaties,…) Organisatie Autonomie van de school
43
De uitdaging Genoeg, voor iedereen, voor altijd!
44
jurgen.loones@lne.vlaanderen.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.