De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale."— Transcript van de presentatie:

1 Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo

2 Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale oefengesprekken?  Voorbespreking toetsgesprekken  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale oefengesprekken?  Voorbespreking toetsgesprekken

3 Bezwaartaal  Houden zoals het is  Geprobeerd maar mislukt  Vaardigheden en sterktes gebonden aan bepaalde situatie  Weinig hoop op verbetering  Houden zoals het is  Geprobeerd maar mislukt  Vaardigheden en sterktes gebonden aan bepaalde situatie  Weinig hoop op verbetering

4 Omgaan met bezwaartaal  Verkennen; bezwaar niet omzeilen, negeren of bagatelliseren  Erkennen; veranderen is zwaar en moeilijk en zal nadelen hebben  Balans herstellen en verandertaal uitlokken; wat is de positieve kant van veranderen?  Hoe? Blz 119  Verkennen; bezwaar niet omzeilen, negeren of bagatelliseren  Erkennen; veranderen is zwaar en moeilijk en zal nadelen hebben  Balans herstellen en verandertaal uitlokken; wat is de positieve kant van veranderen?  Hoe? Blz 119

5 Weerstand  Verschil bezwaar en weerstand: Weerstand is NIET willen veranderen. Bezwaar is WEL willen maar niet kunnen  Weerstand heeft meer met de relatie tussen de professional te maken dan met de inhoudelijke doelen  Client heeft het gevoel dat de prof hem niet begrijpt/erkent/ziet/aan het drammen is  Verschil bezwaar en weerstand: Weerstand is NIET willen veranderen. Bezwaar is WEL willen maar niet kunnen  Weerstand heeft meer met de relatie tussen de professional te maken dan met de inhoudelijke doelen  Client heeft het gevoel dat de prof hem niet begrijpt/erkent/ziet/aan het drammen is

6 Weerstand herkennen  Tegenspreken  Onderbreken/overnemen  Van onderwerp veranderen  Schijnbaar meewerken  Zwijgen  Tegenspreken  Onderbreken/overnemen  Van onderwerp veranderen  Schijnbaar meewerken  Zwijgen

7 Omgaan met weerstand  Reflectief luisteren  Bij opgedrongen/afgedwongen doelen heel duidelijk: uitleggen waarom, erkennen, keuze bieden binnen beperking, directieve taal vermijden, externe druk vermijden/niet benadrukken (blz 129)  Geen positie kiezen  Hard op inhoud, zacht op relatie  Agressie: emotie dempen of time-out  Reflectief luisteren  Bij opgedrongen/afgedwongen doelen heel duidelijk: uitleggen waarom, erkennen, keuze bieden binnen beperking, directieve taal vermijden, externe druk vermijden/niet benadrukken (blz 129)  Geen positie kiezen  Hard op inhoud, zacht op relatie  Agressie: emotie dempen of time-out

8 Plannen  Als de in de besluit/actiefase zit dan kan je gaan plannen  Als het WILLEN duidelijk is, kan je werken aan het KUNNEN  Als de in de besluit/actiefase zit dan kan je gaan plannen  Als het WILLEN duidelijk is, kan je werken aan het KUNNEN

9 Regisseurs

10 Toetsgesprek oefenen  Vrijwilligers?


Download ppt "Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale."

Verwante presentaties


Ads door Google