De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pedagogisch werken in de wijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pedagogisch werken in de wijk"— Transcript van de presentatie:

1 Pedagogisch werken in de wijk
Les 5

2 Bespreking sfeer in de klas
Studenten krijgen aan het begin van de les te horen welke onderwerpen er worden gehandeld. Studenten kiezen of ze zelfstandig aan de gang willen of de les willen bijwonen. Bij storend gedrag zal docent 1x waarschuwen, 2e keer geen toegang meer tot de les. Te laat komen: om uur start de les uur gaat de deur dicht. Met ingang van de pauze (ongeveer uur) weer toegang tot de les.

3 Wat gaan we doen? Planning Plan van aanpak verder uitwerken
Voorbereiden presentatie. Wat is een interview? Wat is een observatie?

4 Afspraken / planning: Uiterlijk 23 oktober uur: definitief plan van aanpak ingeleverd bij Johan (via de mail) 30 oktober: Plan van aanpak presentatie. 30 okt – 15 nov: data onderzoek (interviews en literatuur studie) door de studenten. Zelf afspraken maken! 15 januari: presentatie eindproducten aan Helma en medewerkers. 4

5 Programma 30 oktober Plan van aanpak presentatie. Wie: aan Helma en medewerkers. Waar: Schiedam, Locatie: ? (houd je mail in de gaten) Tijd: uur aanwezig / uur start presentatie. 12.30 – uur: data verzamelen op de locaties (zelf afspraken maken) 14.30 uur: vrij om naar huis te gaan.

6 Plan van aanpak Bronnen zijn benoemd.
Welke andere bronnen zijn er nog te noemen? Verder uitwerken van ‘vraagrichtingen’ Bronnen moeten ‘elementen’ opleveren (min. 100).

7 Presentatie voorbereiden
Helma is NIET (of heel weinig) geïnteresseerd hoe jullie je groepje hebben georganiseerd. Helma is WEL geïnteresseerd welke bronnen jullie gaan aanspreken en welke vraagrichtingen jullie gaan exploreren! Belangrijk: Richt je op het ‘denken’ van Helma. Wat is nieuw voor haar en wat mist zij nog. Prestentatie: max. 5 min min voor vragen / interactie.

8 Interview Zoek naar elementen Zoek naar ‘klantfricties’
Noteer verslag van bronnen onderzoek: Wie heb ik gesproken – wat heb ik gezien/gehoord wat viel me op? Klantfrictie: een (her)ontdekte relevante behoefte/drang/wens bij een specifieke doelgroep, in een herkenbare situatie, die onvoldoende bevredigd wordt en die wij als fundament bebruiken voor een nieuw onderscheidend product. Voorbeeld klantfrictie: Situatie: ik heb nu geen baan en heb thuis zorg voor de kinderen Behoefte: ik wil meer zijn dan alleen moeder en vrouw van – ik wil graag gaan werken Frictie: ik ben bang dat ik een pt baan niet kan combineren met de zorg voor de kinderen. Uitzendbureau’s zitten niet op mij te wachten.

9 Regels interviewvragen (zie ook: interview bijlage project)
“Het beeld zit al vervat in de steen, ik hoef alleen het overtollige steen er omheen te verwijderen (Rodin).” Regels interviewvragen (zie ook: interview bijlage project) Concrete vragen stellen (geen container begrippen) Niet sturend vragen (suggestie in de vraag besloten) Geen toevoeging geven (de vraag toelichten) Begrijpelijk formuleren (vaktermen vermijden) Een ding tegelijk vragen (twee vragen in 1 vraag) Geen vraag – antwoord spel spelen -> doorvragen

10 Let op de volgende punten:
Maak onderscheid tussen feiten – emotie (subjectiviteit) Zoek naar een ‘spanning’ in het gesprek. Let op of je ook daadwerkelijk antwoord krijgt. formuleer een samenvatting Herhaal ‘richtingsvragen’ bij verschillende bronnen (zodat je kunt gaan vergelijken. 1 vraag tegelijk. Geen suggestieve vragen: Wat vindt u van de opoffering van natuurgebieden ten behoeve van de stadsuitbreiding? Eigen mening naar de achtergrond. Geen vragen met een sociaal wenselijk antwoord: Bent u tegen oorlog? Wel: Zijn er omstandigheden waaronder u oorlog als onvermijdelijk zou beschouwen?

11 Interview Interview Pauw en Witteman:
Opdracht: Zoek een interview(programma) op you tube. Schrijf de vragen op van de interviewer Schrijf bij elke vraag wat voor soort vraag het is.

12 Interview: Oefeningen (groepjes van drie)
1 student wordt geinterviewd over haar lagere school periode. De geïnterviewde student krijgt een geheime opdracht mee van de docent. 1 student is de vrijwilligster van een tso groep. De geïnterviewde student krijgt een geheime opdracht mee van de docent. Na afloop van de oefening: Welke (soort) vragen leverden iets waardevols (elementen) op. Welke vragen ga je nooit meer stellen.. Moeten er afspraken gemaakt worden wie er gaat interviewen en wat de rol van de ander is?

13 Observeren: Kennismaken met observeren
Opdracht zonder uitleg (5 min. uitleg, minimaal 20 minuten werk door studenten): het doel van deze workshop introduceert de docent de opdracht: Studenten krijgen 15 minuten tijd om een observatie uit te voeren. Dit kunnen zij zelfstandig doen of in groepjes. De opdracht: doorzoek het gebouw en breng in beeld waar je samenwerking observeert. Maak notities van je ‘elementen’.

14 observeren Observatieformulier: Observatieplan:
Observatieplan: Observeren van een zwangere vrouw

15 30 oktober 10.45 uur aanwezig zijn. 11.00 start presentatie.


Download ppt "Pedagogisch werken in de wijk"

Verwante presentaties


Ads door Google