Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets: www.med.hro.nl/schpawww.med.hro.nl/
2
Deze bijeenkomst Interview opnemen hoofdstuk 9 & 10: Organisatie & Inzet volgende bijeenkomst
3
3 Videomateriaal: analyse op Taal Opnemen 45 minuten de tijd
4
Hoofdstuk 9: Organisatie
5
5 Betekenis Organisatie Organisatie: ◦ de organisatorische context & de structurele machtsverhoudingen waarbinnen het gesprek plaatsvindt ◦ http://www.youtube.com/watch?v=kqZskUjcAhY http://www.youtube.com/watch?v=kqZskUjcAhY organisatie van de professional kan debet zijn aan gedrag client Van belang dat professional tijd neemt om ◦ na te gaan of client op de hoogte is van org. aspecten ◦ de org. aspecten uit te leggen / verduidelijken
6
Macroniveau: ◦ samenleving & macro-organisatie van verschillende mij. terreinen zoals onderwijs, arbeid, zorg. Ook overheidsbeleid, wet- & regelgeving beinvloeden organsiatie bedrijven & dus gespreksvoering Mesoniveau ◦ hoe bedrijven zijn georganiseerd Microniveau: ◦ organisatorische aspecten van een gesprek zoals agenda & beschikbare tijd invalshoek voor Organisatie vooral Meso- & microniveau Organisatie
7
Bij wie moet ik zijn en hoe moet ik mijn hulpvraag formuleren? Voor professional zijn organisatorische aspecten vanzelfsprekend & hij verwacht dat de cliënt van deze zaken op de hoogte is. Dat hoeft voor migranten/nieuwkomers niet zo te zijn. DUS: Belangrijk om na te gaan of cliënt op de hoogte is van organisatorische aspecten & ook belangrijk om deze aan te geven Organisatie op interpersoonlijk niveau
8
8 Tijdsorientatie ◦ omgaan met tijd kan knelpunt zijn ◦ tijdstip taalkundig wellicht niet begrepen tijdstip op te schrijven Monochroon activiteiten vrij precies gestructureerd kloktijd mensen meer taakgericht Polychroon mensen doen verschillende activiteiten tegelijkertijd soepeler met tijd mensen zijn meer relatiegericht
9
9 management van diversiteit ◦ persoonlijke & strategische communicatie & management methode die recht doet aan de diversiteit van normen, waarden, denk- & gedragscodes, om de arbeidsorganisatie zodanig te veranderen dat voordeel kan worden behaald uit een cultureel pluriforme personeelssamenstelling ◦ Voorbeelden?? ◦ gericht op scheppen werkomgeving waarin competenties en kwaliteiten van personen benut worden / culturele verscheidenheid van alle medewerkers in de org. tot haar recht komt Organisatie op beleidsniveau
10
gericht op het scheppen van een werkomgeving waarin alle medewerkers hun capaciteiten kunnen inzetten. Etnische verscheidenheid is dan maar een klein onderdeel, elk ander cultureel onderscheid is eveneens relevant inclusief denken & handelen waarbij 2 principes gelden: ◦ erkende gelijkheid ◦ erkende diversiteit beide principes spelen zich tegelijkertijd af Management van diversiteit beleidsniveau
11
Bij Inclusief denken & handelen komt er geen aparte behandeling op grond van etniciteit. Extra voorzieningen & maatregelen dienen in principe open te staan voor iedereen. Bv. stilteruimte (gebedsruimte) voor iedereen & niet voor 1 specifieke groep ◦ Hoe zit dit op de HR? Inclusief denken & handelen in organisaties
12
12 Basisprincipes voor het managen van diversiteit kwaliteit erkende diversiteiterkende gelijkheid inclusief denken & handelen
13
Hoofdstuk 10: Inzet
14
Omvat de onderliggende motieven, beweegredenen & bedoelingen van de deelnemers aan het gesprek Waarom ben je hier?? ◦ Schrijf deze voor jezelf op Inzet
15
15 5 onderdelen bij je kunt niet niet communiceren 1. iedereen ondergaat invloed van anderen 2. eenieder heeft invloed 3. invloed ondergaan & invloed hebben vindt gelijktijdig plaats, is circulair & stopt nooit 4. neiging om mate van invloed af te leiden uit effect dat je krijgt 5. zicht op eigen invloed dan erkend in inzet
16
Gedrag & wensen/verwachtingen, gevoel, gedachten, bedoelingen van een persoon Buitenkant en binnenkant van communicatie
17
Je weet nooit hoe je bedoelingen via je gedrag bij de ander overkomen Uitsluitend de ander bepaalt wat het effect is van het door haar/hem waargenomen gedrag belangrijk om te werken met de effecten van de communicatie en niet met de bedoelingen ◦ Dus: goed waarnemen hoe de ander reageert & daar weer op ingaan Bedoelingen & effecten
18
Als mensen een bepaalde manier van doen niet (her) kennen ontstaan er eigen invullingen op grond van sociale representaties Figuur 10.1 Schema van circulaire beinvloeding Besef van invloed
19
Fundamentele emoties (negatief) Cultureel leerproces Mens heeft behoefte aan ‘n cultuur die z’n emoties stabiliseert van – naar + Positieve emoties Angstgevoel van geborgenheid, veiligheid & liefde BoosheidErkenning van bekwaamheden Verdrietzichzelf kunnen herkennen in de wereld (gevoel van schoonheid) Positieve of negatieve inzet: Filosofie van Cornelis Bedenk dat alle inzet van mensen in wezen positief is. Mensen willen nl. hun fysieke behoefte vervullen & hun drie basisemoties stabiliseren Erkennen van inzet van de ander is van levensbelang
20
Erkenning ◦ De ander heeft het gevoel dat er notitie genomen wordt van zijn inzet gedrag kun je erkennen zonder ‘t ermee eens te zijn Verwerping ◦ Je neemt meteen actie & gaat voorbij aan de inzet van de ander; negeren. Opzettelijk / bewust Miskenning ◦ ‘t onopzettelijk niet horen of zien van de boodschap van de ander Belangrijk: Alleen de ander bepaalt of hij/zij zich erkent of verworpen voelt erkennen en verwerpen gebeurt zowel verbaal als non-verbaal Drie manieren om het effect van iemands gedrag te ervaren
21
Welke drie vormen van erkenning noemt Hoffman? Bedenk bij elke vorm een voorbeeld vanuit jouw eigen ervaring Bespreek deze met je buurvrouw Vraag
22
22 Volgende bijeenkomst bestuderen ◦ hfst 2: paragraaf 2.10-2.12 ◦ hfst 4 ◦ artikel uitwisselen USB-stick & analyseren opname op het gebied van Ordening & Personen nadenken over vragen voor gastspreker
23
tips http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Watzlawick http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Watzlawick http://mijn.bsl.nl/mijn-bsl/boeken/interculturele- gespreksvoering---9789031361823/het-theoretisch- kader/het-topoi- model/4081986.html;jsessionid=0C008CD95E843F BACBF95219368A4931.sprbslltc0101 http://mijn.bsl.nl/mijn-bsl/boeken/interculturele- gespreksvoering---9789031361823/het-theoretisch- kader/het-topoi- model/4081986.html;jsessionid=0C008CD95E843F BACBF95219368A4931.sprbslltc0101 23
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.