Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina van de Berg Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Woensdag 24-09-2014 Afstuderen
2
Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Email: m.meurs@hr.nlm.meurs@hr.nl Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L02.420
3
JAAR 4 Dit jaar laat je zien dat je alle kennis en ervaring die je hebt opgedaan kunt toepassen in je afstudeeronderzoek Zelf opdracht / vraagstuk zoeken in praktijk dat je zelfstandig gaat uit gaat werken volgens de cyclus tot een compleet onderzoeksrapport en bijbehorende beroepsproduct wat een bijdrage levert aan de praktijk
4
Vraagstukken in praktijk van de pedagoog… Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen? Hoe kunnen we social media inzetten om leerlingen beter te laten presteren? Etc. etc. etc.
5
Kenmerken praktijkonderzoek 1. Vraag / probleem uit praktijk 2. Vraagstelling complex 3. Kennis is bruikbaar (verbeteren) voor praktijk (toepasbaar op praktijk) 4. Antwoorden beperkt geldig
6
Fase 1: Vraagstelling Vraagvorm Duidelijk geformuleerd: geeft inhoud aan Geeft onderzoeksobjecten aan Concreet, precies Kernbegrippen gedefinieerd, toegelicht Begrijpelijk taalgebruik Relatie met doelstelling
7
Voorbeelden: vraagstelling 1 Hoe kan ik de relatie tussen vrouwen en hulpverlenende instanties in Antwerpen Noord verbeteren?
8
Vraagstelling 2 Hoe kan ik een lesbeschrijving voor studievaardigheden ontwikkelen die aansluit bij de vraag van docenten evenals de behoefte van de leerlingen uit groep 5 en 6 van basisschool de Akker in Rotterdam Zuid?
9
Onderzoeksbenaderingen Kwantitatief onderzoek Eenduidige objectieve werkelijkheid Gestandaardiseerde instrumenten (cijfers) Onderzoeker is onafhankelijk Verklaren Kwalitatief onderzoek Perspectief/interpretatie van onderzochten centraal (subjectief) Open technieken (talig) Begrijpen Actieonderzoek Complexe, multidimensionale werkelijkheid Verbeteringsplan voor het handelen Ingrijpen en veranderen
10
Relatie vraagstelling - onderzoeksbenadering Vraagstelling met daarin ‘Hoeveel…?’ - kwantitatieve benadering Vraagstelling met daarin ‘Hoe is het om…?’ - kwalitatieve benadering Vraagstelling met daarin ‘Hoe kan…?’ - actieonderzoek
11
Typen onderzoek Inventariserend onderzoek Behoefteonderzoek Ontwikkelingsonderzoek Procesevaluatie Effectevaluatie
12
Databronnen 1. Individuele bronnen 2. Documenten 3. Mediaproducten 4. Sociale werkelijkheid 5. Fysieke sporen 6. Literatuur 7. Databanken & registratiesystemen
13
Dataverzamelingstechnieken Ondervragen (kennis, houding, motieven, opvattingen) Observeren (gedrag) Inhoudsanalyse (documenten, media, sociale en fysieke werkelijkheid)
14
Dataverzamelingstechnieken 1. Gestructureerde vragenlijst 2. Delphi methode 3. Nominale groepstechniek 4. Participerende observatie 5. Open interview 6. Groepsinterview / focusinterview 7. Inhoudsanalyse
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.