Download de presentatie
1
PRIMO Opleiding Taalexpert
Training directeuren en intern begeleiders. 10 september 2015 1
2
Doelen U bent bekend met taalbeleid, de taaldomeinen en een passend taalaanbod voor de doelgroep leerlingen van uw school. U verwerft nieuwe inzichten om met het team een taalvisie te formuleren en tot versterkt taalbeleid te komen. U bent bekend met organisatie- en veranderkundige aspecten die een rol spelen bij het vormgeven van taalbeleid op de eigen school 2
3
Wat is dat taalbeleid???
4
Taalbeleid omvat: alle maatregelen die een school treft om op
structurele en systematische wijze de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten en het onderwijs (taal) toegankelijker te maken 4
5
Taalbeleid volgens een plan
5
6
De hamvraag voor taalbeleid.
Hoe gaan wij in ons onderwijs om met taal…. En hoe kunnen we dat verbeteren??
7
Taalaanbod en domeinen van taal
1.Mondelinge taalvaardigheid, mogelijk te onderscheiden op drie subdomeinen: gespreksvaardigheid luistervaardigheid spreekvaardigheid 2. Leesvaardigheid, mogelijk te onderscheiden op drie subdomeinen: Aanvankelijk technisch lezen Voortgezet technisch lezen Begrijpend lezen 3. Schrijfvaardigheid 4. Woordenschat 5. Spelling 7
8
Taalvisies Traditioneel taalonderwijs (vóór jaren ‘60 en ‘70)
Thematisch cursorisch taalonderwijs (vanaf jaren ’70) Communicatief taalonderwijs (vanaf jaren ’80) Strategisch taalonderwijs (midden jaren ’80) Taal bij alle vakken (vanaf jaren ’80) Taakgericht taalonderwijs (begin ’90) Interactief taalonderwijs (vanaf 1996) Taal-denk onderwijs (breinleren) (vanaf 2010) - Welke visies zien jullie terug in eigen taalbeleid?? Wat zijn de voor-en nadelen van de verschillende visies??? Vraag stellen en bespreken. (artikel Portaal:2013)
9
Neem tijdens de uitwerking gerust een kop
10
Taalbeleid is structureel en systematisch
Structureel taalbeleid: kwestie van preventie kwestie van doorgaande lijnen Taalbeleid is strategisch: Planningsfase Handelingsfase Meetfase Evaluatiefase
11
De taalbeleidscyclus (bron: GOK)
12
De onderzoekende leraar: ‘action research’
Wat vind je terug in je eigen school?
13
Bij welke MMI-cultuurkleur komt dit tot z’n recht?
14
PAUZE
15
Schoolcultuur:… Professionele leergemeenschap???
Drie niveaus van mentale programmering (Hofstede, 1991) uitleggen. Daarna koppelen aan (doelen/acties) uit taalbeleid.
16
Meting van de organisatiecultuur: directeuren…?
OCAI Meting van de organisatiecultuur: directeuren…?
17
Wat is commitment? Beloften vastleggen, waarbij je je op een bepaald moment bereid verklaart en verbindt om concreet gedrag op een ander moment te vertonen. Je hebt daarbij sterke betrokkenheid bij het eindresultaat. Je doet dit bewust en zelfstandig. Je belofte is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.
18
Waarom is commitment belangrijk?
Gecommitteerde medewerkers: functioneren beter, zijn minder geneigd de organisatie te verlaten en zetten zich meer voor in voor de organisatie.
19
Vergouw-checklist Analyseer en evalueer nu de resultaten van de Vergouw-checklist: welke aandachtspunten voor duurzame inzetbaarheid op jouw school komen naar voren?
20
Afronden Zijn er nog vragen?
Evaluatie: wat neem je mee als (ver)nieuw(d)e bagage?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.