Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStijn Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2015-2016
2
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2015-2016
3
Wat is Onderwijskunde? Zie mobile schools
7
Gemeenschappelijke elementen
Gemeenschappelijk aan de voorbeelden is dat het feit dat het telkens situaties zijn waarin (1) leren en (2) instructie centraal staan. De situaties verschillen in de mate waarin ze formeel of informeel zijn opgezet. De doelgroepen kunnen sterk verschillen: volwassenen, kinderen, families, individuen, …
8
Formeel Formele contexten
Leren en instructie geregeld via wetten, decreten of interne regelgeving. Bijvoorbeeld in schoolse contexten: kleuter-, lager- secundair, hoger-, beroepsonderwijs, VDAB-opleidingen, privé-opleidingscentra, nascholing voor leerkrachten, vervolgtraining van chirurgen in functie van hun erkenning door ziektefondsen, specialisatieopleidingen voor verpleegsters in functie van palliatieve zorgen, enz.
9
Informeel Informele contexten
Hebben geen systematisch, verplicht of gereguleerd karakter. Bijvoorbeeld : tentoonstellingen, een EHBO-opleiding voor vrijwilligers, speelleervakanties, alfabetiseringscampagne voor ouders van allochtone kinderen, een gezondheidsactie in een asielcentrum voor politiek vluchtelingen, enz.
10
Onderwijskunde Onderwijskunde is het wetenschapsgebied dat zich richt op leren en instructie; en dit binnen een grote variatie aan formele en informele contexten, toepasbaar op alle leeftijdsgroepen en in traditionele en alternatieve contexten.
11
Aanpak van deze cursus Hoofddoel cursus: theorie verwerken en toepassingsgericht benaderen Leermaterialen Discussiegroepen en wiki’s Wekelijks werkcollege Toetsing Ervaringsonderzoeken
12
Hoofddoel cursus: toepassingsgericht
Het kunnen toepassen van een onderwijskundig referentiekader bij het beschrijven, verklaren en oplossen van leer- en instructieproblemen. THEORIE EN TOEPASSING OP CONCRETE SITUATIES
13
Leermaterialen: bronnenboek
Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en toekomstige leerkrachten; Gent: Academia Press. Let op!! Versie 2010 Nieuwe hoofdstukken Alle bestaande hoofdstukken volledig herwerkt Didactische uitwerking voor begeleide zelfstudie
14
Leermaterialen: on-line omgeving
Minerva
15
Leermaterialen
16
Leermaterialen: on-line omgeving
Planning en nieuws: checken! Toetsing: zie vroegere examens Informatie: 1ste, 2de en 3de lijnshulp Vragen: bron studenten Cursus: per thema doelen, ppt-slides, video’s en extra leermaterialen Oefeningen: Discussiegroepen en wiki’s Ervaringsonderzoeken
17
Leermaterialen: on-line omgeving
Oefeningen: Discussiegroepen en wiki’s (1ste Ba) Verplicht onderdeel! Hebben eigen planning en aansturing
18
Discussiegroepen en wiki’s
Vanaf tweede les onderdeel cursus VERPLICHT ONDERDEEL!! Alle studenten toegewezen aan Minervagroep Uitgangspunt is een opdracht (1 of 2 weken tijd) 1 Oefensessie Staat op 8/20 van de punten Criteria: kwantitatief en kwalitatief Gericht op onderzoek in relatie tot onderwijskunde Vrijstelling 6/8 in
19
Wekelijkse werksessie
Wat is de rol van de wekelijkse werksessie? Wat met vragen? eerste lijn: discussiegroepen tweede lijn: derde lijn: afspraak via vakgroep (spreekuur donderdag 10u00 – ) Veel gestelde vragen: zie website, geordend naar thema
20
Toetsing Continue toetsing 8/20 Schriftelijke eindtoets 12/20
Gesloten vragen Stam + stellingen + keuzeoptie Voorbeelden: zie website
21
Enkele opmerkingen Taal: Engels en Nederlands
Begeleidend onderzoek: informed consent Planning: zie website
22
Ervaringsonderzoeken
Theorie is vervlochten met onderzoek Daarom ervaringsonderzoeken Je participeert in lopend echt onderzoek Bv. studeren in L1 en 2 Deelname verplicht (PC klas) Flexibele inplanning!
23
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2015-2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.