Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMagdalena Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED Creëer draagvlak in jouw organisatie
2
Inhoud workshop Even kennismaken Wat is functiecreatie? Waarom: doelstellingen Uitvoering Leerpunten Wat levert het op? Draagvlak creëren, theorie Aan de slag Reflectie Hoe hebben wij de theorie toegepast
3
Even kennismaken Mary van de Looij Bert de Koning
4
Wat is functiecreatie Anders inrichten van bedrijfsprocessen Analyse van de bestaande processen: eenvoudige, bestaande taken samenvoegen tot een nieuwe functie die geschikt is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt De nieuwe functies opnemen in de werkprocessen Na de herverdeling kan (hoger) geschoold personeel beter worden ingezet voor het werk waarvoor zij specifiek zijn opgeleid
5
Waarom functiecreatie http://youtu.be/08ENfMyFKq4
6
Gezamenlijke doelstelling Gezamenlijke verantwoordelijkheid Participatiewet, invulling Sociaal Akkoord Realiseren van 2,5 fte aan duurzame, extra plaatsingen
7
Bovendien Wijchen: Werkdruk onder medewerkers Op de agenda van de gemeenteraad krijgen Komen tot een inclusieve arbeidsorganisatie Breed: Profileren als regionale partner op dit terrein Toepassen methodiek functiecreatie en kennisontwikkeling
8
Uitvoering
9
Leerpunten Creëer draagvlak: “hardlopers zijn doodlopers” Regel randvoorwaardelijke zaken als b.v. financiën; begeleiding HRM beleid actualiseren naar inclusieve arbeidsorganisatie
10
Wat levert het op Invulling eisen van de Participatiewet Voldaan aan de taakstelling van de VNG (brief 7 april 2015) Werknemers van de afdelingen komen beter aan hun kerntaken toe De nieuwe medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt heeft een duurzame arbeidsplaats
11
Draagvlak creëren, theorie gebaseerd op het Harvard model Medewerkers Manager Directie College - + Status, ego, eigen standpunten Beeldvorming Begripsvorming DRAAGVLAKDRAAGVLAK
12
Aan de slag
13
Werkgroepen -15 minuten, 4 groepen -Bespreek het antwoord op de vraag -Noteer jullie tips in steekwoorden Plenaire terugkoppeling -10 minuten -Terugkoppeling 2 belangrijkste woorden aan de groep Reflectie
14
Vragen 1. Wat moet je vooral doen om draagvlak te creëren? 2. Wat moet je vooral niet doen om draagvlak te creëren? 3. Hoe overwin je het bezwaar: er is geen budget? 4. Hoe overwin je het bezwaar: er is geen tijd voor begeleiding?
15
Hoe hebben wij de theorie toegepast
16
Hoe de aap doen springen als je geen macht hebt Hoe krijg je collega’s en jouw baas achter jouw visie Wie geeft mag vragen; Neem weerstand (geen geld, geen tijd) serieus; Wie vraagt leidt, wie praat verliest; Zwak is sterk Moeten motiveert niet; Prediken hoort thuis in de kerk
17
Draagvlak creëren in de praktijk Dedicated person(s) Ken de redenen om mee te doen met de pilot Ken de speerpunten van de organisatie Gesprekken met alle leidinggevenden Gesprekken met medewerkers Ontzorg de afdelingsmanagers; regel het geld Besluitvorming directie (college) Besluitvorming OR Afspraken over communicatie
18
Met dank aan Alle medewerkers van Wijchen die tijd hebben geïnvesteerd Alle medewerkers van Breed die betrokken zijn geweest Radar SBCM
19
www.samenvoordeklant.nl info@samenvoordeklant.nl ProgrammaraadJournaal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.