Download de presentatie
GepubliceerdKrista Adam Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Natuur en Techniek in de Basisschool
Ed van den Berg Frank Schweickert AMSTEL Instituut en Expertisecentrum NH Universiteit van Amsterdam
2
Programma Inleiding met achtergrond informatie over W&T in basisschool
Twee activiteiten Discussie
3
Waarom W&T in Basisschool?
Natuur en Techniek onderdeel leefomgeving….Wereldorientatie! Past bij ontwikkelfase van kinderen (verkennen, proberen) Scientific literacy Interesse stimuleren voordat de hormonen komen Redeneren met bewijsmateriaal
4
Kerndoelen (contrast)
42. De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. 43. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.
5
Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL)
Vragen stellen Bedenken welke informatie (of experimenten) nodig zijn om vragen te beantwoorden Verwachtingen, voorspellingen Resultaten Communiceren van resultaten
6
7 stappen model Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL)
7
Wat er gebeurt Proefjes.nl…..consequenties Bruggen bouwen
Eieren verpakken en laten vallen Alleen Verkennen en aanrommelen of meer?
8
Film voorbeeld groep 1&2 Welke kleur geeft de beste
achtergrond voor een spiegel? Het bijbehorende filmpje is niet opgenomen in dit verslag
9
Projecten, Programma’s
VTB ( ) 2500 scholen VTB Pro ( ) Nascholing 5000 leerkrachten Kenniscentra Talentenkracht
10
Kenniscentrum Noord-Holland
Nascholing Train trainers Duostages Minor W&T Onderzoek Analyse W&T curricula Pabo’s Excellentie programma
11
Sensoren: €Sense Sensoren Geluid Licht Temperatuur Actuatoren Buzzer
12
Scherm voor EuroSense
13
Afstandssensor
14
Leerdoelen Kinderen leren
wat ze zien, horen, en voelen te relateren aan getallen en grafieken grafieken aflezen en interpreteren relateren van gebeurtenissen met grafieken onderscheiden van snelle en langzame verandering grafieken als werktuig te gebruiken in nieuwe situaties
15
Interview 5 weken na laatste activiteit Zelf grafiek schetsen van beweging
Schets van Rita, groep 7, rekent op groep 6 niveau Andere kinderen (N=20): Richting en stil staan: 89% correct Snelheid: 67% correct
16
Interview: Interpreteren van grafieken
Beschrijf hoe je de linker temperatuurgrafiek zou kunnen maken. Hoe maak je dan de rechter grafiek?
17
Nieuwe situatie: snel klappen
Hoe kun je geluidsensor en grafieken gebruiken om de winnaar aan te wijzen van een wedstrijd snel klappen?
18
Resultaten snelklappen
60% van zowel groep 7 als groep 8 kinderen kwamen met een acceptabele oplossing Groep 7 vooral afstand tussen twee pieken (kleine afstand, snel klappen) Groep 8 frequentie idee…aantal klappen per tijdsinterval
19
Vervuiling meten met lichtsensor in groep 6
Het bijbehorende filmpje is niet opgenomen in dit verslag
20
Workshop activiteiten
Station 1: Sensoren basisschool Station 2: Analyse lesmateriaal OF discussie over PO…VO overgang
21
Mogelijke discussie vragen
Aansluiting PO met VO PO probeert positieve attitude te kweken, hoe zorg je dat die niet verdwijnt in de onderbouw? Wat beperkt je in de onderbouw dat je niet echt interessante dingen kunt doen? Nieuwe en alternatieve onderbouw programma’s, bv brugklas
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.