Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonas Janssens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1
2
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Kernleden: Angela van Kleef SCO Delft e.o. Ellen Kuijvenhoven PCPO Westland Atie de Waard PCPO Westland Leontine van Schie Inholland 2 e ring: Willy Benne PCPO Westland Sheila Deville SCO Delft e.o. Barend van MaanenInholland Annesta van EgmondInholland Eric PoldnerInholland Joyce ScheltensInholland 2
3
Uitkomsten literatuuronderzoek In de praktijk slechts 3 % van de starters daadwerkelijk vermindering van taakomvang Een kwart van de pas afgestudeerden: geen enkele vorm van begeleiding 3
4
Uitkomsten literatuuronderzoek 60% problemen bij uitvoering lessen: op het gebied van klassenmanagement houden van orde geven van instructie rekening houden met verschillen Ruim 60% vindt contact met ouders en het voeren van gesprekken met ouders moeilijk. 4
5
Vragenlijst beginnende leraren en invallers SCO Delft e.o. en PCPO Westland Welke problemen ervaren onze beginnende leraren en invallers in het primaire proces? Maak in groepjes van drie een top 3 van de competenties / vaardigheden die zij als meest lastig ervaren. 5
6
Wat geven onze beginnende leraren en invallers aan? 1.Inspelen op leerproblemen 84% 2. Omgaan met diversiteit (pedagogisch) 78,9% 3. Differentiatie: in kunnen spelen op verschillen t.a.v. begeleiden en aanbieden van materiaal 71% 6
7
Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De werksituatie is zo ingericht dat werken en leren tegelijkertijd plaats kunnen vinden 7
8
Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De werksituatie is zo ingericht dat werken en leren tegelijkertijd plaats kunnen vinden Ja76% Nee24 % 8
9
Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De organisatie erkent het feit dat ontwikkeling tijd nodig heeft 9
10
Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De organisatie erkent het feit dat ontwikkeling tijd nodig heeft Ja90% Nee10 % 10
11
Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling Er wordt tijd vrijgemaakt voor mijn ontwikkeling 11
12
Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling Er wordt tijd vrijgemaakt voor mijn ontwikkeling Ja73% Nee27 % 12
13
Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Begeleiding vindt structureel plaats 13
14
Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Begeleiding vindt structureel plaats Ja30% Nee70 % 14
15
Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Een deel van de begeleiding is gericht op werkdruk 15
16
Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Een deel van de begeleiding is gericht op werkdruk Ja22% Nee 78% 16
17
Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en –cultuur Ik mag fouten maken 17
18
Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en –cultuur Ik mag fouten maken Ja96% Nee4 % 18
19
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Barend van Maanen 19
20
Het vervolg……2015-2017 Inrichting van inductieprogramma beginnende leraren op basis van eigen onderzoek en literatuuronderzoek. -> fase van startbekwaam naar basisbekwaam -> max. 3 jaar ervaring Implementeren van inductieprogramma in de scholen. Verdere professionalisering begeleiding m.b.v. beelden in pabo curriculum en in de praktijk. Formuleren kwaliteitseisen begeleiders/ coaches beginnende leraren. Scholing coaches beginnende leraren. 20
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.