Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFedde van der Zee Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november 2007 10 jaar 4C-ID model
Fontys Hogescholen
2
Intro Pabo Fusie 2000 Drie locaties Omvang Fontys Hogescholen
3
Schets ontwikkeltraject
04-05: Voorbereidingsfase 05-06: Ontwikkeling propedeuse 06-07: Ontwikkeling Hoofdfase A 07-08: Ontwikkeling Hoofdfase B en afstudeerfase Fontys Hogescholen
4
Ervaringen 04-05 Veel kwaliteitsverschil in L.A.
Onvoldoende koppeling theorie –praktijk Te weinig gericht op competentie-ontwikkeling Conclusie: Docent ≠ Ontwerper Fontys Hogescholen
5
Keuze 4C-ID model (dec. 06) Authentieke leertaken uitgangspunt
Koppeling werkplek - opleiding Afneming sturing en ondersteuning Toenemende complexiteit Feedback op ervaringen van student Methodiek in ontwerpactiviteiten Fontys Hogescholen
6
Werkwijze 06-07 Thema --> analyse (projectgroep) Training collega’s
Collega’s en werkveld uitwerken van taakklassen in leertaken Vervolgstappen resulterend in L.A. Fontys Hogescholen
7
Structuur major hoofdfase
4 thema’s van een semester: “Kinderen laten leren” “Creëren en organiseren van boeiend activerend onderwijs” “Alle talenten ontwikkelen” “Functioneren in een leer/leefgemeenschap” Fontys Hogescholen
8
Taakklassen Thema 1 1. Observeren
2. Observeren en interactie afstemmen 3. Lessen ontwerpen en uitvoeren op basis van observatiegegevens 4. Lessen ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijstellen op basis van observatiegegevens Fontys Hogescholen
9
Fontys Hogescholen
10
Ervaringen met 4C-ID + Ontwerpers gericht op beroepstaak
+ Structurele feedbackmomenten op .. + Wisselwerking theorie en praktijk + Afstemming tussen L.A. + Discussie en accentverschuiving rol docent (meer coachend) + Discussie over concept Fontys Hogescholen
11
Ervaringen met 4C-ID - Terminologie moeilijk (leertaak)
Transfer vanuit training moeilijk focus op eigen domein i.p.v hele taak Opbrengst in producten valt tegen dilemma draagvlak hele team / indiv. begeleiding Analyse kost veel tijd (= basis) Fontys Hogescholen
12
Werkwijze 07-08 Thematische benadering handhaven
Aanpassing strategie: - projectgroep (taakverdelend) - ontwerpgroepjes per thema (selectie) - facilitering - incidenteel alle collega’s Veel aandacht voor implementatie Fontys Hogescholen
13
Implementatie Themateams SLB-teams Miniconferentie per locatie
Gezamenlijke startbijeenkomst Fontys Hogescholen
14
Kwesties Docenten beschouwen leertaken als verplichte opdrachten en verliezen integrale beroepstaak uit het oog. Weerstand tegen uitwisselbaarheid van leertaken. Afstemming opleiding - werkveld Fontys Hogescholen
15
Bedankt voor jullie aandacht en succes toegewenst !
Fontys Hogescholen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.