Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBarbara De Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Bemoei je ermee! Bemoeizorg in de verslavingszorg en de GGZ
3
Opbouw van de presentatie
Inleiding Begripsverheldering Zorgwekkende zorgmijders Bemoeizorg Bemoeizorg binnen Tactus Contact, een korte film over de praktijk
4
Vervolg Methodiek bij handelen in de casus Groepswerk in de stad
Methodiek bij het werken op de vindplaatsen Afsluiting
6
Zorgwekkende zorgmijders (Gezondheidsraad 2004)
Ernstige psychiatrische problemen waaronder verslavingsproblemen Vaak meervoudige, ernstige, langdurige problematiek Vaak geen adequaat hulpaanbod in de reguliere zorg Gevolg: vicieuze cirkel waarbij de gezondheids-toestand verslechtert. (Hoefman 2006) Deze patiënten hebben outreachende hulp nodig.
7
Bemoeizorg (Henselmans 1993)
Bieden van (ongevraagde) hulp aan (zorgwekkende) zorgmijders met complexe problemen. Verbetering van de kwaliteit van leven en reductie van overlast dienen als uitgangspunten. ‘zorg op maathulpverlening’ met een actief, outreachend en laagdrempelig karakter. Samenwerking tussen verschillende disciplines en organisaties om deze groep cliënten met de hulpverlening in contact te brengen.” (Doedens et al. 2004) Verschillende, op elkaar afgestemde strategieen en methodieken.
8
Bemoeizorg binnen Tactus
Geschiedenis Professionalisering Probleembesef Verbetertraject
9
Huidige werkwijze Zorgbehoeften in kaart, doelen volgens bemoeizorgmethodiek van de Lindt Netwerkanalyse en plan voor netwerkverbetering Standaard screening op spoedeisende hulp en indicatiestelling medische zorg
10
Resultaten - Zorgbehoeften top 10
Alcoholverslaving (65%) Sociale steun Relatie/familie Lichamelijke gezondheid Wonen Dagbesteding Voeding Financiën Contactbehoud Standaard indicatiestelling voor doorverwijzing naar arts, 82% contact / samenwerking met huisarts Netwerk in kaart, start met plannen netwerkverbetering met clienten
11
Resultaten clienten
12
Een voorbeeld uit de praktijk
Contact Een voorbeeld uit de praktijk van de bemoeizorg
13
Contact
14
Methodiek in casus Contactfase Consolidatiefase Afsluitingsfase
Contact zoeken Contact maken Incidenteel oplossen probleem Consolidatiefase Probleeminventarisatie Duurzame oplossingen Aanvaarden zorg door anderen Afsluitingsfase Overdragen Monitoren Afsluiten
15
Groepswerk in de stad Een fotoverslag
16
Methodiek bij het werken op vindplaatsen
Contactfase Consolidatiefase Afsluitingsfase
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.