Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Wouters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
VVSG 10 oktober 2013 Durven met dienstverlening Workshop sociaal huis
2
Beleidsoptie: ‘Realiseren van toegankelijke sociale dienstverlening’ Oprichting werkgroep sociaal huis ◦ dubbele gemengde samenstelling stad/ocmw/derden politiek/ambtenaren/experten ◦ omgezet in comité sociaal huis na start sociaal huis
3
opgenomen in opdrachtverklaring politiek draagvlak door goedkeuring in beide bestuursorganen ◦ waarborgen van de maatschappelijke participatie ◦ bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbaren ◦ vraag van de burger op een eenvoudige, klare en volledige manier beantwoorden
4
deskundige medewerkers ◦ belangrijke rol van de onthaalmedewerker ◦ vraagverduidelijking door maatschappelijk werker samenwerking met ‘partnerorganisaties’ waarborgen van de keuzemogelijkheid verhogen van de zelfredzaamheid
5
realisatie in sociaal huis door: fysieke sociaal huis met front en backoffice met ruime openingsuren gratis telefoonnummer 0800 16 2 16 digitaal via de website www.sociaalhuisgeraardsbergen.be
6
doelstellingen realiseren via samenwerking/netwerkvorming ◦ stad/ocmw aanstelling coördinator samenbrengen van bepaalde diensten uitvoeren communicatieplan comité sociaal huis voor dagelijkse werking 50% regeling betaling werking sociaal huis
7
◦ andere actoren diensten met vaste werkpost in sociaal huis diensten met zitdag in sociaal huis beschikbaarheid vergaderzaal organisatie informatiemomenten voor doelgroepen en intermediairen vertegenwoordiging in comité sociaal huis ◦ provincie en regionaal welzijnsoverleg opbouw sociale kaart detectie van noden klankbord
8
eigen logo en kleuren ( los van ocmw en stad) eigen website ◦ eenvoudig ◦ makkelijk te onderhouden ◦ met contactmogelijkheid affiche en flyer-campagne Informatiereeks via de stedelijke informatiekanalen
9
opendeurdag ◦ vooraf voor alle medewerkers stad/ocmw/politie ◦ voor de sociale partners en de burgers infomomenten voor doelgroepen infomomenten voor intermediairen aanwezigheid op bv. seniorenbeurs, opendeurdagen andere organisaties vaste rubriek in de stedelijke infogids
10
partnerfiches ( vooral voor de onthaalmedewerker en de vraagverduidelijker) registratie- en opvolgsysteem evenwaardigheid/gelijkheid overlegmomenten belang van een coördinatiefunctie blijven inzetten op bekendmaking
11
Zilvergrijsgewijs Vrijetijdspas Toeleiders in diversiteit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.