Download de presentatie
1
Situationeel adviseren
Tobias Ligtenberg, Patras Hamahau, Jeffrey Pennings, Mark van Veen, Iris Smeekes en Johan Kuin
2
Opzet Uitleg situationeel adviseren: 5 minuten
Uitwerken cases: 20 minuten Presenteren cases: 10 minuten Terugkoppeling/reflectie: 10 minuten
3
relevantie
4
Leergierigheid Volwassenheid Wil en durf om te veranderen
Waarom situationeel Leergierigheid Volwassenheid Wil en durf om te veranderen
5
Advies-matrix
6
begeleider Sterk ondersteunend, weinig sturend
Klant zelf problemen oplossen Inzichten en vaardigheden overdragen Goede luisteraar Veel aandacht sociale processen Makkelijk contact krijgen
7
Begeleider-valkuilen
Te weinig stelling nemen Lijkt weinig inhoudelijke kennis te hebben Kan verstrekt raken in complexe problemen opdrachtgever
8
Regisseur Sterk sturend, sterk ondersteunend Duidelijk advies, hanteerbaar in fases Samen met klant advies invullen Gelijkwaardige inbreng klant en adviseur Doelgericht, duidelijk organiseren Veel bijeenkomsten Betrekt klant, denkt vooruit
9
Regisseur- valkuilen Kan gevoel geven teveel te sturen en te willen reelen Organisaties kunnen zich bedreigd en beklemd voelen
10
Transferreur Weinig sturend, weinig ondersteunend legt organisatiekundige inzichten, technieken en vaardigheden vast Helpt klant met het toe-eigenen hiervan Grote afstand tot organisatie, niet intens Gaat uit van probleemoplossend vermogen van de klant Stelt hoge eisen aan klant Helpt waar nodig met methodieken, vaardigheden en instrumenten
11
Transferreur- valkuilen
Neiging om capiciteiten klant te overschatten Gaat ervan uit dat een ‘ja’ ook een ja is Weinig betrokkenheid
12
Expert Sterk sturend, weinig ondersteunend Onderzoekt en defineert het probleem voor de klant Doet zelf onderzoek, presenteert dit daarna aan organisatie Organisatie wordt nauwelijks betrokken Geniet veel respect vanwege grote deskundigheid Goed onderbouwde, objectieve adviezien
13
Expert- valkuilen Minder oog voor sociale relaties organisatie Door lage betrokkenheid organisatie kan er te weinig draagvlak zijn en kan het advies vaak door de organisatie naast zich neergelegd worden Kan als belerend en drammerig gezien worden
14
Cases Succes!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.