Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPetra Michiels Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau
2
Theorie en kunstonderwijs Theorie over kunsten: –De theorie van de maker Theorieën voor de kunstenaar als professional: –Overdracht van het kunstenaarschap > kunstenaar –Overdracht van kunsten > docent
3
Noodzaak van professionaliteit “Op dit moment zijn de meeste kunstvakopleidingen nog te zeer alleen gericht op het realiseren van een uitvoerende kunstpraktijk, liefst op internationaal topniveau. Het arbeidsmarktperspectief voor de meeste HBO-kunstvakonderwijs afgestudeerde is echter al jarenlang dat van een gemengde beroepspraktijk, waarbij het uitvoerend kunstenaarschap gekoppeld is aan een docentschap of andere functies. Dat weten de HBO-kunstvakopleidingen al even zovele jaren, maar toch is het curriculum daar maar mondjesmaat op aangepast en worden studenten daar niet of nauwelijks bewust van gemaakt. (…) De werkgevers in de kunsteducatie zijn ontevreden over de competenties en de inzetbaarheid van pas-afgestudeerden van het HBO-kunstvakonderwijs.”
4
Noodzaak van professionaliteit “Op dit moment zijn de meeste kunstvakopleidingen nog te zeer alleen gericht op het realiseren van een uitvoerende kunstpraktijk, liefst op internationaal topniveau. Het arbeidsmarktperspectief voor de meeste HBO-kunstvakonderwijs afgestudeerde is echter al jarenlang dat van een gemengde beroepspraktijk, waarbij het uitvoerend kunstenaarschap gekoppeld is aan een docentschap of andere functies. Dat weten de HBO-kunstvakopleidingen al even zovele jaren, maar toch is het curriculum daar maar mondjesmaat op aangepast en worden studenten daar niet of nauwelijks bewust van gemaakt. (…) De werkgevers in de kunsteducatie zijn ontevreden over de competenties en de inzetbaarheid van pas-afgestudeerden van het HBO-kunstvakonderwijs.” Ap van Dijk, directeur Kunstconnectie, mei 2009
5
Overdracht van kunstenaars Welke eisen stelt de beroepspraktijk aan kunstenaars? Presenteren (portfolio) Contextualiseren Actualiteit Kunsttheorie Geschiedenis Samenwerken (binnen een bedrijf) Doceren Onderzoek en theorievorming> Intellectueel en maatschappelijk discours Promotie
6
Overdracht van kunstenaars Doceren: Centra voor de kunsten (ca. 2500 Particuliere scholen MBO /HBO Scholen: Beroepskunstenaar in de klas (BIK), individueel
7
Overdracht van kunstvakdocenten Welke eisen stelt de beroepspraktijk aan kunstvakdocenten? Kunstenaarschap Docentschap Visie op belang van kunst in opvoeding
8
Overdracht van kunstvakdocenten Docentcompetenties (SBL) / rollen: Interpersoonlijk: omgang met leerlingen Pedagogisch: ontwikkelingsgericht Vakinhoudelijk / didaktisch: vakmens Organisatorisch: taakgericht werken Collegiaal: gerichtheid op context van school Samenwerking: communiceren Reflectie en ontwikkeling: éducation permanente
9
Overdracht van kunstvakdocenten Theoretische vakken van het docentschap: Didaktiek Psychologie Pedagogiek Vaktheorie Vakgeschiedenis Cultuurgeschiedenis Kunsttheorie / kunstfilosofie
10
Overdracht van kunstvakdocenten Taken van kunstvakdocent op scholen: Leren hanteren van kunstzinnige media als middel om eigen identiteit te onderzoeken en te beleven (fantasie, esthetisch plezier) Leren hanteren van kunstzinnige media als middel om de werkelijkheid te onderzoeken Cultuuroverdracht Ontdekken en coachen van leerlingen met artistiek talent
11
Overdracht van kunstvakdocenten Leren hanteren van kunstzinnige media. Vormgeven binnen de grenzen van het medium (zeggingskracht) Onderzoeken van eigen identiteit en de werkelijkheid buiten het medium: Leren kijken / luisteren/ voelen /proeven Leren onderzoeken om te begrijpen of te verklaren
12
Overdracht van kunstvakdocenten Cultuuroverdracht Leren ervaren van kunst Leren begrijpen van kunst Ontwikkelen van respect voor kunst en voor andere culturen
13
Overdracht van kunstvakdocenten Ontdekken en coachen van leerlingen met artistiek talent Niet in het reguliere onderwijs Brede school (naschools) Centrum voor de kunsten Vooropleidingen Vgl. topsport
14
Overdracht van kunstvakdocenten Visie op belang van kunst in opvoeding. Kunstzinnige vorming ≠ ‘kunst’ Wat op school? Wat thuis? Wat elders? Lichamelijke ontwikkeling Emotionele ontwikkeling Intellectuele ontwikkeling Spontaan versus aangeleerd
15
Overdracht van kunstvakdocenten Cognitieve ontwikkelling van leerling / student Meervoudige intelligenties (Howard Gardner) Visueel/ruimtelijk Muzikaal Kinesthetisch Interpersoonlijk (identiteitsontwikkeling) Intrapersoonlijk (sociale ontwikkeling) ….. Evolutionaire psychologie (Antonio Damasio) Cognitieve processen zijn emotioneel en evolutionair verankerd.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.